Mazda malým autům pořád věří. Prezentuje zajímavý hatchback, který vedení chce vyrábět. Nahradí sourozence Toyoty Yaris?

Mazda Vision X-Compact 2025

Nejmenší automobily na trhu v posledních letech nezažívají zrovna šťastné období. Zákazníci by minivozy a městská auta sice chtěli, jenže stále přísnější emisní i bezpečnostní normy tyto vozy výrazně zdražily, že se mnohdy zájemců vyplatí přesedlat do větších segmentů. Je tak dobrou zprávu, že těmto vozům věří i značky, které v Evropě v tomto segmentu tolik úspěšné nejsou. Japonská Mazda nyní ukazuje vizi nové generace městského hatchbacku, které vedení chce nabídnout.

Koncept prezentovaný na letošním tokijském autosalonu se jmenuje Mazda Vision X-Compact a jde o vizi budoucí chytré mobility, při níž dle výrobce budou lidé a automobily tvořit emotivní propojení, podobně jako přátelé.

Součástí konceptu je AI, které je schopné přirozeně komunikovat s posádkou. „Naše jedinečná estetika se nezaměřuje pouze na technické parametry automobilu, které lze najít v brožurách nebo katalozích, ale na „jinba ittai“ – harmonii mezi automobilem a řidičem. Zajímá nás, jak se řidiči cítí, jak uvažují, a tuto perspektivu již řadu let zkoumáme,“ říká k tomu technický ředitel Ryuichi Umeshita. Mazda tudíž chce i nadále propojovat auta s lidmi.

Co se týče koncepce, je Mazda Vision X-Compact 3.825 mm dlouhým automobilem s rozvorem 2.515 mm, díky čemuž je ještě o chlup než dřívější Mazda 2, která ve výrobě loni skončila. V nabídce Mazdy tak v rámci segmentu malých automobilů zůstává jen 2 Hybrid, alias přeznačkovaná Toyota Yaris.

Další autonovinky pro rok 2026

Fiat SUV concept 2024

Jaká nová auta dorazí v roce 2026? Kompletní seznam chystaných auto novinek

Rok 2026 se rychle blíží, a tak už máme detailní představu o tom, co se v automobilovém světě bude dít …

Automobilka nyní hodlá zjišťovat zpětnou vazbu na vůz a v případě pozitivních reakcí by jej ráda vyráběla. Je tak možné, že opět nabídne malý automobil se svou technikou a svým designem. Tvary mimochodem nadále využívají stylu Kodo, který je opět posunutý dál. Zadní partie je ale retro stylizovaná, interiér pak hodně spartánský a cílený na mladé. Klasický infotainment tu tak nahrazuje držák na chytrý telefon.

O technice pak Mazda vůbec nemluví. Zároveň však automobilka prozradila, že pracuje na dedikované platformě pro elektromobily. Na rozdíl od konkurence Mazda elektromobil se svébytnou technikou ještě nenabízí – MX-30 je odvozeno od CX-30, zatímco 6e využívá čínské architektury od značky Changan.

Automobilka detaily koncepce zatím tají, není tak jasné, jaký vůz tuto platformu jako první použije. Nabízí se ale třeba právě nová generace Mazdy 2. Prototypy už jezdí s tím, že ve výrobě se objeví v roce 2027. A to by klidně mohlo odpovídat datu příchodu nové dvojky. Už za pár měsíců bychom se mohli dozvědět více.

Mazda 2 Revolution 2022

Test: Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Revolution (2022)

Flotilové emisní normy jsou dnes tak neúprosné, že některé automobilky musejí použít techniku jiného výrobce pro snížení emisí svých aut …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *