KatalogBMW

BMW XM (2022-)

BMW XM je vlajková loď sportovní divize M představená v roce 2022. Jde o teprve druhé „eMko“ v historii této divize. Oproti tomu prvnímu, supersportu M1 se však BMW XM snad nemůže lišit více. Je to velké „supervýkonné“ SUV, které je poháněné plug-in hybridním ústrojím. Původně se přitom očekávalo, že BMW s interním označením G09 ponese označení BMW X8, nakonec se však stalo svébytným modelem divize M, s označením XM. Představeno bylo v roce 2022 v rámci oslav 50 let od založení BMW M.

Působivý vzhled

Vzhled automobilu už rok před premiérou sériové verze naznačil BMW XM Concept, poprvé prezentovaný na výstavě Art Basel 2021 v Miami Beach. Už tento koncept dokázal, že vysokovýkonné SUV bude velice expresivním vozem s výrazným designem. Řeč je hlavně o předních partiích. Právě jimi koncept poprvé naznačil první pohled na nový design přední části modelů BMW luxusní třídy, které později využila modernizovaná X7 a nová generace řady 7.

Přední světlomety jsou rozděleny do dvou samostatných modulů, což je nový designový prvek, který vytváří vizuálně působivý výraz. Zajímavé jsou i ledvinky, velké a s tvarem osmiúhelníku. Pro M typické dvojité příčky uvnitř masky chladiče pak díky horizontální orientaci umocňují dojem šířky. Působivý vzhled BMW XM podtrhují jeho vnější rozměry. Karoserie měří na délku 5.110 mm a rozvor náprav činí 3.105 mm. S hodnotou 2.005 milimetrů je přitom BMW XM širší než kterýkoli jiný model z nabídky BMW, na výšku pak měří 1.755 milimetrů.

Také interiér v lecčems naznačil dřívější koncept. Je tu tudíž standardně dodávaný prohnutý displej, natočený směrem k řidiči, což má ergonomický efekt v podobě snazšího intuitivního dotykového ovládání. Tvoří jej 12,3palcový informační displej a kontrolní displej s úhlopříčkou 14,9 palce. Novinkou bude přitom možnost streamování videí na kontrolním displeji, např. z YouTube, což má ukrátit chvíli při nabíjení baterií.

Plug-in hybrid s 800 Nm

Koncept naznačil také použité pohonné ústrojí BMW XM. Sama automobilka v době uvedení hovořila o nově vyvinutém systému pohonu M Hybrid, určeném pro vícero modelů. Plug-in hybridní ústrojí spojuje novou evoluci motoru 4,4 V8 a vysokovýkonný elektromotor. Ty nakonec nabízejí kombinovaný výkon 480 kW a točivý moment 800 Nm, generovaný kombinací spalovacího motoru o výkonu až 360 kW a elektrického pohonu o výkonu až 145 kW.

Výkon je přenášen na silnici prostřednictvím systému pohonu všech kol M xDrive. Elektronicky řízená vícelamelová spojka zajišťuje plně variabilní rozdělování výkonu mezi přední a zadní nápravu. Elektromotor je integrován do osmistupňového automatu, přičemž baterie s kapacitou 25,7 kWh postačují dojet vozu až 88 km podle metodiky WLTP.

K silnému motoru navíc patří i zajímavý zvuk. Charakteristickou akustiku BMW XM vytvářejí dvě elektronicky řízené a plynule nastavitelné klapky sportovního výfukového systému, jehož exkluzivní charakter se odráží také v jeho vizuálním ztvárnění, v podobě dvou párů koncovek výfuku uspořádaných nad sebou. Mimo to je přenášen do interiéru také prostřednictvím audiosystému. Aby se pak vibrace z hnacího ústrojí nepřenášely do karoserie a interiéru BMW XM, byly použity dva silentbloky motoru. Tyto silentbloky spojují ústrojí pohonu s pomocným rámem přední nápravy a karoserií.

Ještě silnější verze

V průběhu roku 2023 se nabídka BMW XM dále rozrostla, o ještě výkonnější variantu. Kombinovaný výkon jejího plug-in hybridního systému v případě modelu BMW XM Label Red je zvýšen na 550 kW a točivý moment na rovných 1.000 Nm. Tyto schopnosti jsou generované kombinací spalovacího motoru o výkonu 430 kW a elektrického motoru o výkonu až 145 kW integrovaného do osmistupňové automatické převodovky.

Jízdní vlastnosti pak zlepšují standardně dodávané elektronicky řízené adaptivní tlumiče, integrální aktivní řízení s natáčení zadní nápravy a aktivní stabilizátory. Nechybí ani elektronicky řízený závěr zadního diferenciálu, dále zlepšující trakci, agilitu a směrovou stabilitu. M sportovní diferenciál nabízí podle potřeby plně variabilní rozdělování hnacího momentu mezi levé a pravé zadní kolo. Z hlediska designu pak XM Label Red charakterizuje ozdobný pás na bocích v červené metalíze Toronto Red (lze jej objednat i v černém provedení), stejně jako červená barva užitá na odznacích loga a na vsadkách v kolech.

BMW XM se začalo vyrábět v prosinci 2022, a to v americké továrně BMW Group ve Spartanburgu. Zde se vyrábí na stejné montážní lince jako další velká SUV značky, X5, X6 a X7. Právě americký trh má být pro nový model klíčovým odbytištěm, spolu s Čínou a Blízkým východem. Cena v době uvedení na český trh v září 2022 činila 4.339.400 Kč.

BMW XM: Základní technická data

  • Rozměry: délka x šířka x výška x rozvor: 5110 x 2005 x 1755 x 3105 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 527 litrů
  • Výroba: 2022- (Spartanburg, USA)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *