Český trhVideo

Dálková světla: Kdy a jak je používat?

Dálková světla jsou nedílnou součástí výbavy každého automobilu. Slouží ke dvěma funkcím, pomáhají s osvětlením vozovky za tmy a mohou upozornit protijedoucí řidiče na hrozící nebezpečí. Použití dálkových světel má však svá pravidla. Znáte je? A víte, kdy se dálkovému svícení raději vyhnout?

Světla do dálky sice během nočního cestování bývají skvělým pomocníkem a zvyšují bezpečnost, zároveň však mohou ostatní řidiče i další účastníky silničního provozu mnohdy oslňovat, stávají se tak nepříjemnými a nebezpečnými. I proto má rozsvícení dálkových světel svá pravidla, která definuje zákon č. 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích.

„Dálková světla nesmí být použita samozřejmě ve dne a pak také v případě, že je vozovka dostatečně a souvisle osvětlená,“ připomíná produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund. To znamená, že i v noci, pokud je vozovka souvisle a dostatečně osvícená, nesmí být dálková světla pro svícení použita.

„Dálkovými světly byste určitě neměli svítit nikdy, když hrozí, že oslníte protijedoucí vůz, řidiče před vámi, ale třeba také chodce, cyklisty, anebo také vlak,“ doplňuje Zikmund. Na železničním přejezdu nesmí být dokonce použita ani potkávací světla, pokud by oslňovala vozidla v protisměru.

Kdy si dávat pozor?

Svítíte-li dálkovými světly, měli byste být ostražití vždy, když se blížíte k zatáčce, do které nevidíte, případně k horizontu. Ve chvíli, kdy se tam objeví auto, dálková světla ihned zhasněte.

V tomto směru je nutné připomenout, že řada moderních automobilů bývá vybavena automatickým přepínáním tlumených a dálkových světel. Ne vždy však systém správně funguje, a tak je potřeba jej kontrolovat a případně manuálně vypnout. Stává, že automatická dálková světla zůstanou svítit i ve chvíli, kdy oslňující protijedoucí řidiče.

Motoristé by také neměli zapomínat na to, že činná plocha světel nesmí být nijak zakrývána nebo znečištěna. Zvlášť v zimě nebo na podzim je proto nutné světlomety vhodně otřít od bláta či sněhu.

Dálková světla jako komunikační prostředek

Použití dálkových světel také často slouží také ke komunikaci mezi řidiči. Krátké probliknutí zažili zřejmě již všichni, v praxi se často používá jako upozornění vozidla před sebou, že jede moc pomalu v levém pruhu dálnice, nebo jako upozornění, že řidič vozidla nesvítí.

Jenže takové použití dálkového svícení má také svá pravidla. Probliknutí dálkovými světly lze použít jen jako upozornění jiných řidičů na hrozící nebezpečí. To znamená, že jako upozornění protijedoucích řidičů na kolonu nebo na nesvítící vozidlo probliknutí sloužit může. Jako upozornění na policejní hlídku nebo snahu o odbočení pomalejšího vozidla do pravého jízdního pruhu nikoliv.

Pozor také na mlhovky

Řidiči v této souvislosti také často chybují při používání mlhových světel, která se zbytečně nadužívají. Měla by se zapínat opravdu pouze v situaci, kdy je viditelnost jen několik metrů. Tehdy opravdu pomohou spatřit vůz před sebou výrazně snadněji. Ovšem jakmile se mlha rozpustí, nebo silné sněžení trochu ustane, mlhovky zase vypněte. Dokáží totiž mnohdy oslnit dokonce víc než dálková světla.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *