KatalogKia

Kia EV9 (2023-)

Kia EV9 je velké rodinné SUV s elektrickým pohonem, které se představilo v roce 2023 jako větší bratr dříve uvedeného modelu EV6. Poprvé se vůz představil dva roky předtím ve formě konceptu, už tehdy však v Koreji zaznívaly hlasy, že se s autem počítá i v sériové výrobě. Až později však automobilka oficiálně potvrdila, že Kia EV9 dorazí na evropské trhy v roce 2023. Automobil se bude prodávat i v České republice. Světová premiéra SUV Kia EV9 proběhla v prvním čtvrtletí 2023.

EV9 se prezentuje také jako první model Kia, který je vybaven službami „Over the Air“ (OTA) a „Feature on Demand“ (FoD), které zákazníkům umožňují selektivní nákup softwarových funkcí. Kromě toho je jako první Kia vybaven „AutoMode“, průkopnickou technologií značky pro autonomní řízení. „Kia EV9 mění tradiční pohled na vozy SUV a představuje samotný vrchol návrhářského a konstrukčního umu značky Kia. EV9 jsme vytvořili s cílem naplňovat potřeby všech členů rodiny,“ komentuje to Ho Sung Song, prezident a CEO společnosti.

Hranaté tvary a bezmála pět metrů

Už dříve jsme tušili, že sériový model bude mít hodně blízko konceptu z roku 2021. To se potvrdilo i po zveřejnění prvních upoutávek v březnu 2023. Jde tak o SUV s hranatou karoserií a nezvykle řešenou světelnou grafikou. Vzpřímené a suverénní stylistické ztvárnění je hodně výrazné a strhává na sebe pozornost. Výrazné jsou třeba blatníky, připomínající podle Kie krystaly. Kvůli elektrickému pohonu je jinak koncipovaná i pro Kiu charakteristická tygří maska. Nové provedení průduchů vzduchu potlačuje čelní hmotu vozidla a výrazně zlepšuje aerodynamiku. Té v případě konceptu pomáhaly i výsuvné střešní ližiny. Zadní světla jsou pak sladěná s těmi předními. Součástí nabídky bude i sportovně orientovaná verze GT-Line, která se odliší třeba exkluzivní ‚maskou s digitální optickou signaturou‘.

I přes hranaté tvary se Kia EV9 chlubí slušnou aerodynamikou, součinitel aerodynamického odporu má hodnotu 0,28. Pomáhá tomu 3D tvarovaný kryt podvozku (poprvé v rámci značky Kia), který má vpředu vypouklý a vzadu konkávní tvar, aerodynamická kola nebo inovativní vzduchové clony integrované do předního nárazníku.

Sama automobilka na adresu konceptu při premiéře tvrdila, že je poutavým nahlédnutím do budoucnosti čistě elektrického SUV, které kombinuje progresivní design, nejmodernější technologie a propracované čistě elektrické hnací ústrojí v jediném balení.

Kia Concept EV9 mimochodem měřil na délku 4.930 mm a měl rozvor náprav 3.100 mm. To byly míry očekávané i od sériové verze – zatímco však rozvor zůstal zachován, délka činí nakonec dokonce 5.010 mm. Rozměrově tudíž jde zhruba o automobil velikosti modelu Sorento. Návaznost sériového auta na koncept ostatně už před prvními oficiálními upoutávkami potvrdil navzdory tlusté vrstvě kamufláže i zachycený prototyp:

Moderní prvky

Palubní deska využívá dvě dotykové obrazovky o velikosti 12,3″ spojené s jedním 5″ segmentovým displejem pro ovládání všech funkcí vozidla s minimem fyzických tlačítek. Součástí středového panelu je řada úložných prostor včetně prostorné schránky v základně středového panelu. 

Interiér vozu je šestimístný nebo sedmimístný. Cestující v prvních dvou řadách EV9 mohou naráz sklopit sedadla a pohodlně odpočívat po dobu dobíjení. Sedadla druhé řady lze zase snadno otočit o 180°, aby cestující mohli snáze komunikovat s pasažéry ve třetí řadě sedadel. Druhá řada přitom nabízí hned čtyři možnosti uspořádání sedadel: třímístnou lavici, základní typ uspořádání, relaxační sedadla, resp. dvě nezávislá otočná křesla. V poslední řadě je pak možné využít držáky nápojů a dobíjecí místa pro mobilní zařízení.

Nová Kia EV9 je součástí řady elektrických modelů značky, jejímž prvním členem je crossover EV6. Po jeho vzoru využívá platformu E-GMP, vyvinutou koncernem Hyundai-Kia pro potřeby elektromobilů. Ta mimo jiné zajišťuje možnost superrychlého nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 350 kW, který umožňuje vyspělému bateriovému elektrickému pohonnému ústrojí doplnit energii z 10 % na 80 % za 20 až 30 minut.

Zadokolka i čtyřkolka

EV9 přichází s několika variantami elektrického pohonu, s využitím akumulátorů nejnovější čtvrté generace. Výhradně s pohonem zadních kol (RWD) v provedení Standard se dodává akumulátor o kapacitě 76,1 kWh; v případě provedení RWD Long Range a verze AWD slouží k pohonu modul o kapacitě 99,8 kWh. To má dle verze zajistit odhadovaný dojezd dle WLTP nakonec přes 563 km.

Varianta RWD Long Range používá elektromotor se 150 kW a 350 Nm. Varianta Standard RWD má silnější elektromotor (160 kW a 350 Nm), zatímco provedení AWD používá dvojici elektromotorů, které společně disponují výkonem 283 kW a točivým momentem 600 Nm. Ještě lepší jízdní schopnosti pak zajišťuje volitelná funkce Boost, která bude k dispozici jako dodatečná výbava přes obchod Kia Connect. Kombinovaný točivý moment v tomto případě činí mimořádných 700 Nm.

U geometrie zavěšení předních kol typu multi-link se používá poloměr rejdu k potlačení přenosu jízdních vibrací do kabiny. Systém zadních tlumičů s automatickým vyrovnáváním světlé výšky zlepšuje jízdní schopnosti a stabilitu zatíženého vozu. Vozidlo je kromě toho vybaveno speciálními pneumatikami, které potlačují hluk odvalování, vibrace a chvění, což se odráží v tišší jízdě, a to i za vysokých rychlostí. Myslelo se i na snížení náchylnosti na boční vítr, s čím pomáhá přibrzďování a jemné zásahy do řízení.

Náročný vývoj

Vývoj EV9 probíhal s cílem nastolit nová měřítka v oblasti designu, jízdních schopností, dojezdu, jízdní dynamiky nebo pohodlí. Model byl proto po všech stránkách podrobován těm nejnáročnějším zkouškám v globálním vývojovém centru značky v korejském Namyangu.

Prototypy byly testovány v různých podmínkách. Jezdilo se na terénních tratích i v hlubokých brodech nebo na rychlých úsecích i na tratích s nízkou přilnavostí. Kvalita dílenského zpracování se pak testovala třeba v Belgii, na nemilosrdných kočičích hlavách.

České ceny EV9 v době uvedení

Česká cena Kie EV9 byla zveřejněna v září 2023 v době uvedení na trh. Úvodní Earth Launch Edition s elektromotorem o výkonu 150 kW, pohonem zadních kol a akumulátorem s kapacitou 99,8 kWh startuje na částce 1.949.980 Kč. Výbava přitom zahrnuje full-LED světla, elektricky ovládané víko kufru, 19″ kola, třízónovou automatickou klimatizaci, digitální klíč, navigaci, sedadlo řidiče s masážní funkcí, hudební systém Meridian se 14 reproduktory a mnohé další prvky.

Vedle toho je tu ještě GT-Line Launch Edition s výkonem 283 kW, 99,8kWh akumulátorem a pohonem všech kol za 2.099.980 korun. K dispozici jsou mimo jiné navíc adaptivní světla nebo 21″ kola

Obdobné SUV s elektropohonem mimochodem chystá také bratrský Hyundai, a to pod označením IONIQ 7.

Kia EV9: Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 5010 x 1980 x 1755 x 3100 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 308 litrů vzadu + 52/90 litrů vpředu, dle verze
  • Výroba: 2023- (Kwangmjong, Jižní Korea)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *