Historie

Lamborghini Aventador končí. Připomeňte si jeho historii

Očekávané se stává skutečností. Lamborghini Aventador končí. Italská automobilka dne 26. září 2022 oznámila, že produkce tohoto dvanáctiválcového modelu končí. Uzavírá se tím historie nejen tohoto automobilu oficiálně představeného v březnu 2011, ale také atmosférického vidlicového dvanáctiválce. Připravovaný nástupce Aventadoru už použije elektrifikovaný dvanáctiválec. Proto je vhodná příležitost si Lamborghini Aventador nyní připomenout.

Skok dvou generací proti předchůdci

Lamborghini Aventador se oficiálně představil světu 1. března 2011 na tehdejším ženevském autosalonu. Šlo o pátou generaci dvanáctiválcové vlajkové lodi Lamborghini, po modelech Miura, Countach, Diablo a Murciélago. Samo vedení o nástupci Murciélaga ale během premiéry prohlašovalo, že udělal skok o dvě generace.

Technický základ automobilu vyvíjeného s interním označením LB834 byl totiž zcela nový. Technické oddělení v čele s Mauriziem Reggianim spolupracovalo se stylistickým centrem tehdy vedeným Filippem Perinim na čistém listu papíru. Základem se stal karbonový monokok využívající patentovaného procesu pro zvýšení tuhosti. Aventador se navíc zbavil dosavadního vidlicového dvanáctiválce, jehož konstrukční základ se datoval až k Miuře ze šedesátých let. Místo toho ho poháněla nově vyvinutá V12. Nový motor s úhlem rozevření válců 60° měl objem 6,5 litrů, uchoval si atmosférické plnění a v době premiéry byl naladěn na 700 koni (515 kW). Odtud pramenil i jeho oficiální název, Lamborghini Aventador LP700-4. Nový motor spolupracoval se sedmistupňovou robotizovanou převodovkou ISR a pohonem všech kol. Od roku 2013 se agregát dočkal vypínání válců pro snížení spotřeby, což ukázalo, že i supersporty musejí myslet na ekologii.

Aventador debutoval ve formě kupé, v prosinci 2012 následoval otevřený Aventador Roadster, s karbonovými střešními panely. Tehdejší šéf Lamborghini Centro Stile Filippo Perini mluvil o inspiraci letouny. Vozu však nechyběly charakteristické prvky Lamborghini, dramatický design nebo k nebi otevírané dveře, byť kvůli bezpečnosti jinak řešené než u předchůdců.

Postupná evoluce

I přes neskutečnou techniku v útrobách Lamborghini Aventador nemohlo polevit a v průběhu let se postupně vylepšovalo. V roce 2015 na ženevském autosalonu debutovalo Lamborghini Aventador LP 750-4 SuperVeloce, odlehčená a posílená verze. Dočkala se o 50 kg lehčí karoserie a o 50 koní silnějšího motoru, dosahujícího tudíž 750 koní (552 kW). Není tak divu, že tato kombinace ve své době vynesla Aventadoru SV titul nejrychlejšího sériového auta na Severní smyčce Nürburgringu. Slavnou trať vůz obkroužil s časem 6:59,75. Za jeho volantem přitom seděl testovací jezdec Pirelli Marco Mapelli.

Edice byla limitovaná na pouhých 600 kusů, které se rychle vyprodaly. To platilo i pro krátce nato uvedený Aventador LP 750-4 SuperVeloce Roadster, jehož produkce byla omezena dokonce na 500 kousků.

Rok 2017 byl ve znamení příchodu modernizace, slovy Lamborghini „Aventadoru druhé generace“. Ta opět debutovala na ženevském autosalonu, po výrobě více než 5.000 kusů Aventadoru první generace. Inovovaný model se jmenoval Lamborghini Aventador S. Půlroku nato debutovala i otevřená verze Lamborghini Aventador S Roadster.

Na jeho design už dohlížel Mitja Borkert, který nahradil Periniho v čele designérského oddělení Lamborghini v roce 2016. Nové tvary přinesly o 130 % vyšší přítlak na přední nápravě. Předvedli se ale i konstruktéři, dvanáctiválcový motor vyladili na 740 koní (544 kW), o 40 koní více než u předchůdce. Specialitou byl systém Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva dohlížející na jednotlivé funkce vozu, jako magneto-realogické tlumiče nebo natáčení všech čtyř kol.

Došlo přitom i na facelift ostré varianty. Ta se ukázala v srpnu 2018 na tehdejším automobilovém týdnu v americkém Monterey. Jmenovala se Lamborghini Aventador SVJ (SuperVeloce Jota) a dostala vidlicový dvanáctiválec naladěný na 770 koní (566 kW), aktivní aerodynamiku a odlehčenou konstrukci. Není tak divu, že Marco Mapelli mohl vylepšit čas předchůdce na Nürburgringu Nordschleife. Aventador SVJ jej obkroužil s časem 6:44,97.

Speciální edice Aventadoru

Během let tu byly ale i speciální edice Aventadoru slavící různá výročí. V roce 2013 tu byla tradiční edice Aventador Anniversario, slavící další desetiletí automobilky. Rok na to následoval Aventador LP 700-4 Pirelli edition slavící půl století spolupráce italské automobilky s italským výrobcem pneumatik. V roce 2016 zase 50 let od premiéry Miury oslavil Aventador Miura Hommage. V roce 2019 pak debutovala 63 edition na oslavu roku založení italské automobilky ze Sant‘ Agaty.

Jasno o blížím se konci modelu pak bylo v červenci 2021. To totiž debutovalo Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae, které, jak z názvu vyplývá, bylo rozlučkovou edicí tohoto modelu. Kombinovalo přitom prvky verzí S a SVJ, aby nabídlo ten nejlepší požitek z jízdy, což mimo jiné znamenalo dvanáctiválec dokonce o výkonu 780 koni (574 kW).

A zákazníci na to slyšeli. Vzniklo 350 kupé a 250 roadsterů, přičemž všechny byly rychle vyprodány.

Countach a ti další

Příběh Aventadoru by však nebyl kompletní bez odvozených modelů. Technický základ včetně karbonového monokoku a 6,5litrového dvanáctiválce použilo na 10 specialit. Z jejich unikátního vzhledu byste to však nepoznali. Prvním takovým vozem bylo Veneno, následovalo Centenario na oslavu 100 let od narození Ferruccia Lamborghiniho a hybridní Sián. Posledním z nich byl novodobý Countach. Ten jediný se nedočkal otevřené verze, ale nabídnut byl výhradně jako kupé.

Své speciality na základech Aventadoru postavila i závodní divize Lamborghini Squadra Corse, jednokusové SC18 Alston a SC20 nebo okruhový model Essenza SCV12.

Co přijde po Aventadoru?

Lamborghini Aventador se během své kariéry stal prodejně nejúspěšnější vlajkovou lodí značky. Vznikl ve více než osmi derivátech, na jeho bázi vzniklo 10 speciálních modelů.

Na svém kontě Aventador nakonec má 11.465 vyrobených kusů. Tím více než dvojnásobně překonal předchůdce, Murciélago mezi lety 2001 až 2010 dosáhlo na 4.099 vyrobených exemplářů. Posledním kouskem Aventadoru se stal Aventador LP 780-4 Ultimae Roadster z finální edice, ve speciální zakázkové světle modré barvě pro nejmenovaného švýcarského klienta.

Nyní se tak již otevírá cesta k nástupci. Náhrada za Lamborghini Aventador na trh dorazí v roce 2023 s tím, že nadále použije dvanáctiválcový motor jako předchůdci, nově však v blíže nespecifikované elektrifikované formě. Jmenovat by se mohl Lamborghini Revuelto.

Napsáno ve spolupráci s webem CzechLamborghini.cz.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *