Lamborghini Countach patří mezi nejikoničtější automobily světa. Někdy se mu říká otec supersportů, protože prorazil cestu koncepci takto označeným vozům, tedy motor uložený vzadu podélně a klínovitý tvar karoserie. V letošním roce Countach slaví 50 let od premiéry svého prvního konceptu, což si vzhledem k jeho ikonické pověsti zasloužilo pořádnou oslavu. Přivítejte proto Lamborghini Countach LPI 800-4 oslavující tento slavný automobil.
„Countach, jedna z nejdůležitějších automobilových ikon, ztělesňuje nejen designové a technické principy Lamborghini, ale představuje také naši filozofii znovuobjevení hranic, dosažení neočekávaného a mimořádného, a co je nejdůležitější, být „věcí snů “. Countach LPI 800-4 vzdává poctu tomuto odkazu Lamborghini, ale není retrospektivní: představuje si, jak se ikonický Countach ze 70. a 80. let mohl vyvinout v elitní super sportovní model tohoto desetiletí,“ říká k příchodu novodobého Countache generální ředitel Lamborghini Stephan Winkelmann.
Winkelmann je mimochodem velký odpůrce retra, za jeho původního působení u italské automobilky takové projekty odmítal, a tak může být nyní překvapením, že nový Countach vznikl. Rozpracován byl totiž ještě za éry Stefana Domenicalliho, který šéfoval Lamborghini ve Winkelmannově mezidobí u Audi a Bugatti. Winkelmannovi se však vůz zalíbil, a tak se v něm pokračovalo.
Inspirace evolucí Countache
Designéři se při návrhu novinky přitom rozhodli inspirovat ne jednou z verzí původního Countache, ale hned několika. Celkový, puristický tvar každopádně připomíná úplně původní koncepci, nezatíženou pozdějšími křídly nebo vytaženými blatníky. Tvar střechy odkazuje na slavný periskop originálního Countache, usnadňující výhled ven. Nechybí pak typická čtveřice výfuku, zde doplněná o karbonový difusor, nebo charakteristické chladicí otvory na boku karoserie. Jsou tu rovněž hranaté podběhy nebo kola připomínající telefony osmdesátých let.
Na originál má dále odkazovat nabízená paleta barev. K dispozici totiž budou „retro“ laky jako bílá Impact White, žlutá Giallo Countach a zelená Verde Medio. Doplní je však i soudobé odstíny jako fialová Viola Pasifae nebo modrá Blu Uranus. Naopak výklopné světlomety logicky kvůli bezpečnostním normám chybějí.
„První Countach je v našem Centro Stile jako model již několik let. Kdykoli se na něj podívám, naskočí mi husí kůže a slouží to jako perfektní připomínka pro mě a celý designérský tým, abych vizionářským a futuristickým způsobem navrhl každé budoucí Lamborghini,“ doplňuje šéfdesignér Lamborghini Mitja Borkert.
Technické útroby se svým karbonovým monokokem a dvanáctiválcovým motorem dodal samozřejmě Aventador, který už léta slouží jako základ pro takovéto speciality. To je nejvíce znatelné v kabině, která je podobně koncipována. Vnitřku Countache nicméně dominuje specifická dotyková obrazovka s úhlopříčkou 8,4″.
Hybrid jako v Siánu
Jak z názvu vyplývá, o pohon se nadále stará podélně vzadu (italsky Longitudinale Posteriore) uložený atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 litru, který však sází na hybridní pohon (italsky Ibrido). Novodobý Countach přitom využívá řešení z modelu Sián sázející na kondenzátory místo baterií, které poskytují více výkonu při nižší hmotnosti než tradiční lithium-iontové baterie. Elektromotor uložený v převodovce dodává dodatečných 34 koní, které doplňují 780 koní atmosférického motoru, výsledkem čehož je kombinovaný výkon 814 koní (599 kW), v případě přídomku auta zaokrouhlený. Poháněná jsou samozřejmě všechna čtyři kola, dnes už tradiční znak Lamborghini, a to prostřednictvím sedmistupňové robotizované převodovky.
Tato kombinace pak znamená, že Countach LPI 800-4 zrychlí z 0-100 km/h za 2,8 sekundy, na dvoustovce je za 8,6 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 355 km/h.
Oslava i rozlučka
Lamborghini Countach LPI 800-4 vznikl nejen jako oslava ikonického superauta navrženého Marcellem Gandinim, ale také svým způsobem jako rozlučka se stávající technikou. Vidlicový dvanáctiválec bude u nástupce Aventadoru nahrazen novou generací tohoto agregátu. Stejně tak řešení s kondenzátory už automobilka nehodlá použít, nová generace supersportů mají být typičtější plug-in hybridy s lithium-iontovými bateriemi.
Automobil každopádně vzniká jako limitovaná edice, produkce bude omezena na 112 aut, což odkazuje na původní interní označení originálního Countache, tzv. Projekt 112. První zákazníci se novodobého Countache dočkají v prvním čtvrtletí roku 2022, přičemž za něj dají v základu dva miliony eur bez daně. Poprvé si vůz mohli naživo prohlédnout na akci The Quail, konané v rámci automobilového týdne v kalifornském Monterey.