Max Mosley zemřel. Bývalému šéfovi FIA a závodníkovi bylo 81 let

Bývalý prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Max Mosley v noci na pondělí zemřel. Bylo mu 81 let, přičemž rodina oznámila, že Mosley delší čas bojoval s rakovinou. Během své kariéry se nejvíce proslavil jako zastánce bezpečnosti, a to jak závodních automobilů, tak těch silničních. Je považován za jednu z největších osobností v motoristickém sportu.

Z overalu do obleku

Max Mosley se narodil v Londýně v roce 1940, do rodiny britského fašistického politika Oswalda Mosleyho. Vystudoval oxfordskou univerzitu, kde se zabýval právem. Ve svém volném čase však už závodil, se sportovními vozy, později i s monoposty formule 2, s týmy Brabham nebo Lotus.

V roce 1969 však svoji závodní kariéru ukončil, aby se stal spoluzakladatelem March Engineering, která se v následujících letech stala jedním z vedoucích stavitelů závodních speciálů.

Už v polovině sedmdesátých let se však Mosley přesunul do řídících orgánů. Tehdy se stal oficiálním právním poradcem Asociace konstruktérů Formule 1 (FOCA), orgánu zastupujícího konstruktéry Formule 1. V této roli sepsal první Concordskou dohodu, čímž urovnal dlouhodobý spor mezi FOCA a Fédération Internationale du Sport Automobile (FISA), tehdejším řídícím orgánem Formule 1. V roce 1986 byl Mosley zvolen předsedou Komise výrobců FISA a zastupoval světový automobilový průmysl ve Světové radě pro motoristický sport. Později byl zvolen prezidentem FISA v roce 1991.

Důraz na bezpečnost

Na začátku devadesátých let pomáhal restrukturalizovat Mezinárodní automobilovou federaci, a tak když Jean-Marie Balestre odcházel z funkce prezidenta FIA, Mosley se rozhodl kandidovat na jeho funkci. Jelikož měl podporu funkcionářů, Max Mosley se v roce 1993 prezidentem skutečně stal a na postu vydržel dlouhých 16 let. Znovu zvolen byl třikrát, vždy bez protikandidáta, přičemž když v roce 2009 oznámil konec ve funkci, vybral si za zástupce Jeana Todta, bývalého šéfa týmu Ferrari ve Formuli 1, který jej následně na vedoucím postu FIA skutečně nahradil.

Mosley přitom z vedení FIA odcházel krátce poté, co vyhrál soud s novinami News of the World. Ten řešil skandál, kdy noviny psali o incidentu, který nazvaly masochistickými orgiemi s nacistickou tematikou. Mosley však soud vyhrál, za narušení soukromí dostal odškodnění.

Ve vedení FIA se Mosley zaměřil hlavně na oblast bezpečnost, a to i v souvislosti s tragickými nehodami Rolanda Ratzenbergera a Ayrtona Senny na okruhu Imole, během závodního víkendu Formule 1 v roce 1994. To se přitom netýkalo jen bezpečnosti závodních speciálů, ale také silničních automobilů. Ostatně třeba podpořil organizaci Euro NCAP pořádající nezávislé crash testy automobilů, která byla propagována i během závodů.

„Je to jako ztratit člena rodiny, jako přijít o bratra. Udělal spoustu dobrých věcí nejen pro motorsport, ale i pro automobilový průmysl. Byl velmi dobrý v tom, aby se ujistil, že lidé staví auta, která jsou bezpečná,“ prohlásil pro BBC jeho dlouholetý kolega, bývalý šéf Formule 1 Bernie Eccclestone.

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *