Nové Audi A4 (B10) se rýsuje pro rok 2023. Těšme se na svébytnou techniku i elektromobil

Audi A6 e-tron concept 2021

Audi už čile pracuje na nové generaci modelu střední třídy A4, které se interně říká B10. Dlouho se mluví o tom, že dorazí v roce 2022, nakonec si ale na vůz musíme počkat až do roku 2023. Na veřejnost každopádně už nějakou unikají první informace o této klíčové novince, A4 totiž dlouhodobě patří mezi nejžádanější modely značky, a tak se musí vůz povést, aby na dále byl tahounem prodejů. Co už o voze víme?

MLB evo zůstane

Zatím moc ne, přestože se o něm objevují informace už od roku 2019. Právě tehdy měla nová členka představenstva Audi, zodpovědná za prodeje a marketing, Hildegard Wortmannová, rozhodnout o setrvání „prémiové“ platformy MLB evo, a to údajně hned první den po svém nástupu do funkce. Do té doby se totiž spekulovalo o tom, zda příští Audi A4 (B10) spíše nevyužije levnější platformu MQB s motorem vpředu napříč, známou z mainstreamových modelů nejen střední třídy. Wortmannová ale rozhodla o zachování „prémiové“ platformy MLB evo s motorem podélně. Ta je sice dražší, Audi A4 si ale díky tomu zachová jedinečné vlastnosti. K rozhodnutí měly údajně přispět také designérské návrhy, s MQB by A4 proporčně prý až příliš připomínala menší A3 sedan, který tuto architekturu užívá už dnes. S motorem napříč by její příď byla až příliš krátká, zatímco se zachováním motoru podélně se může opticky přiblížit větší A6.

Právě A6 má být nová A4 charakterově hodně blízko, aby si lépe poradila s konkurencí v podobě BMW řady 3 (G20) a v roce 2021 uvedeného Mercedesu třídy C (W206). I proto očekávejme tu nejmodernější techniku v tomto těsném souboji.

Očekávejme tak pokročilé jízdní asistenty nebo pokročilou digitalizaci. A4 by mohlo být schopné komunikovat s tzv. inteligentní infrastrukturou, komunikovat s jinými vozidly o hrozícím nebezpečí nebo třeba na dálku zaplatit parkovné. Takové systémy se ale zatím rozvíjejí jen pomalu, a tak budou fungovat jen někde.

A4 jako elektromobil

Automobilka přitom už oficiálně potvrdila také příchod elektrického derivátu, který by se patrně měl jmenovat Audi A4 e-tron. To na začátku roku 2021 uvedl sám šéf Audi Markus Duesmann v rozhovoru pro německý Manager Magazin. O pár měsíců později pak vyšlo najevo, že by toto provedení mělo využít nově vyvinutou platformu PPE, na níž Audi pracuje ve spolupráci s Porsche.

PPE má být jakousi alternativou k MLB evo, využívanou primárně vozy s konvenčním pohonem. Přizpůsobena je čistě elektrickému pohonu, a tak zjednodušeně řečeno je větší verzí již známé architektury MEB. Jelikož je ale určena pro větší (a dražší automobily) umožňuje třeba zástavbu vzduchového odpružení s adaptivními tlumiči nebo využívá 800V systém pro rychlejší nabíjení. Audi již potvrdilo, že PPE bude využívat u modelů střední třídy, vyšší střední třídy a v luxusní třídě, stejně jako pro větší SUV.

A4 e-tron přitom dostane pozměněný design. Lišit se bude nejen zaslepenou maskou, ale také několika detaily zlepšujícími jeho aerodynamiku. Dokonce se hovoří o tom, že to nebude ani sedan, ale fastback, díky výklopné zádi. Na trh má dorazit v roce 2024, přičemž i v případě elektromobilu se počítá s pohonem všech kol, stejně jako se sportovním derivátem, s logy RS.

Šestiválec zůstane

V nabídce nicméně nadále zároveň zůstanou zachovány také spalovací motory, už jen kvůli trhům, kde elektrifikace nepostupuje tak rychle. Navíc i v Evropské unii konvenční motory nadále hrají prim. Jelikož A4 dnes tvoří asi pětinu prodejů značky, mohl by být přechod výhradně na elektrický pohon příliš riskantním krokem.

Očekává se každopádně rozsáhlá elektrifikace, a tak se podle všeho standardem stane mildhybridní pohon. Jestliže se pak současný konkurenční Mercedes C zcela zbavil šestiválců, u Audi A4 pro rok 2023 k něčemu takovému nedojde. Vidlicový šestiválec v nabídce zůstane, není však vyloučeno, že jen pro vrcholné provedení Audi RS 4. Už Audi S4 by se tak mohlo stát výkonným plug-in hybridem. Německý Auto Bild pak spekuluje také o konci vznětového šestiválce 3.0 TDI, zatímco britský Autocar hovoří o definitivním konci manuální převodovky a sázce výhradně na sedmistupňové dvouspojky nebo osmistupňové měničové automaty.

Většina nabídky tak zahrne čtyřválcové motory. Na straně těch benzinových by to měla být třeba nová generace 2.0 TFSI, která díky pomoci elektromotoru poskytne mildhybridní pohonné ústrojí. Takové řešení by mohlo být užito také v případě dieselového 2.0 TDI.

A co design?

Naopak design zůstává velkou neznámou. Není však vyloučeno, že využije motivů z loni představeného konceptu Audi A6 e-tron. Ten sice primárně evokuje další budoucnost velkého modelu A6, jeho tvary by se ale mohla inspirovat také právě nová A4. První snímky prototypů pak naznačují nízkou příď s úzkými světlomety. Z hlediska rozměrů britský Autocar hovoří o prodloužení délky na 4.772 mm.

Vedle sedanu se pak samozřejmě opět počítá také s kombíkem, stejně jako se zvýšeným derivátem A4 allroad. Naopak neznámá zůstává další budoucnost odvozeného modelu A5. Není vyloučeno, že se stane třeba čistě elektromobilem, což by podpořily i zprávy, že chystaný elektrovůz střední třídy bude mít pětidveřovou karoserii .

Nechme se tak překvapit, rok 2023 už se blíží, a tak se o novém Audi A4 generace B10 snad již brzy dozvíme více.

(Vydáno 7. října 2021 18:04, naposledy aktualizováno 8. listopadu 2022 19:20)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *