Kdy můžu v autě troubit? Použití klaksonu má svá pravidla

Klakson je nedílnou součástí výbavy automobilu. Někdo ho používá méně, někdo více. Zeptali jste se však někdy sami sebe, kdy můžu v autě troubit? A kdy je naopak vhodnější se klaksonu nedotýkat?

Jaké je tedy správné použití klaksonu? Správně by se zvukové výstražné znamení mělo používat jen za účelem odvrácení hrozícího nebezpečí. „Mimo obec je možné vydávat výstražné zvukové znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče vozidla, které předjíždíte, pokud získáte pocit, že si vás nevšiml a hrozí, že by i on vjel do vašeho pruhu. V obci to ale neplatí,“ vysvětluje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.

Ve městech je naopak nutné nechat troubení jen pro stav nouze, jak píše zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb., paragraf § 31.

Jaká je pokuta z nesprávné použití klaksonu?

V České republice je neoprávněné použití klaksonu klasifikováno jako přestupek a hrozí za něj pokuta až 2500 korun. Zároveň podle zákona, ale i podle jakéhosi nepsaného morálního pravidla etikety na silnici platí, že by se výstražné znamení mělo užívat jen po dobu nezbytně nutnou. Pokud se tedy řidič vzteky opře do klaksonu a troubí po celé dlouhé vteřiny, je to špatně v jakékoli možné situaci.

„Řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu,“ píše se totiž také v českém zákoně o provozu na pozemních komunikacích.

I v situaci, kdy je troubení povoleno, je vždy dobré zvážit, zda je hrozící nebezpečí natolik akutní a je opravdu nutné zatroubit a zabránit tak katastrofě, nebo stačí nejprve použít mírnější způsob upozornění. Tím je – rovněž zákonem povolené – krátké přerušované rozsvícení dálkového světla nebo přepínání potkávacích a dálkových světel, tedy světelné výstražné znamení, jak jej nazývá zákon o provozu na pozemních komunikacích. Na hrozící nebezpečí lze také ostatní účastníky silničního provozu zapnutím výstražného světelného zařízení.

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *