VW ID.5 se vyrábí, z Cvikova je tak nejvýkonnější továrna na elektroauta

Volkswagen zahájil ve své továrně Cvikov výrobu elektrického SUV-kupé ID.5. Dne 27. ledna 2022 se tak završila transformace tohoto závodu, který se tím stává nejvýkonnější továrnou na elektromobily v Evropě. Dnes největší továrna na elektroauta v Evropě má výrobní kapacitu přes 300.000 aut ročně. Aktuálně vyrábí hned šest modelů, Volkswageny ID.3, ID.4 a ID.5, Cupru Born a Audi Q4 e-tron a Q4 e-tron Sportback.

Druhý závod VW na elektroauta

Všechny v Cvikově vyráběné automobily tak využívají platformu MEB, určenou pro kompaktní elektrovozy. Ta požívá pohon zadních kol (alternativně všech) a je přímo uzpůsobena elektrickému pohonu.

„Po Skleněné manufaktuře Drážďany jsme nyní přestavěli druhý závod Volkswagen pro výrobu automobilů v Sasku na 100% elektromobilitu. S modely ID.5 a ID.5 GTX je rekonstrukce závodu v Cvikově z hlediska vyráběných produktů úspěšně dokončena. V závislosti na dalším vývoji situace se zásobováním polovodiči se nyní zaměříme na dosažení maximální kapacity. V letošním roce hodláme překonat 180.000 vozů vyrobených společností Volkswagen Sachsen v roce 2021,“ říká Dr. Stefan Loth, generální ředitel společnosti Volkswagen Sachsen.

Závod v Sasku má tak být klíčový pro splnění plánu Volkswagenu vyrábět 1,2 milionu elektroaut s platformou MEB ročně. Ještě letos se takové vozy začnou vyrábět rovněž v německém Hannoveru (ID.Buzz) nebo v americké továrně Chattanooga (ID.4).

Modernizace závodu

Transformace závodu Cvikov z výroby aut se spalovacím motorem na produkci elektroaut byla zahájena v roce 2018. Díky investicím ve výši 1,2 miliardy eur tu vznikl výrobní závod, který je dnes vzorem z hlediska digitalizace, flexibility a vysoké efektivity. Stále častější uplatnění nacházejí mimo jiné chytří roboti splňující požadavky Průmyslu 4.0 a bezobslužné přepravní systémy, které zcela autonomně přivážejí potřebné díly k montážní lince.

Téměř 40 procent celkového objemu investic bylo vynaloženo na modernizaci a rozšíření karosárny. Již dříve vysoký stupeň automatizace v této části výroby dosahuje nyní téměř 90 procent. Počet robotů vzrostl z 1.200 na 1.625. Také míra automatizace montáže vzrostla bezmála dvojnásobně na současných 28 procent – výrazně se přitom zlepšila ergonomie výroby. Automatizace se dotkla výhradně pracovišť s monotónními nebo tělesně namáhavými činnostmi, například práce s rukama nad úrovní ramen nebo nad hlavou.

V souhrnu nově vzniklo více než 50.000 metrů čtverečních zastřešených ploch, například pro rozšíření lisovny, díky němuž jsou nyní přímo v závodě lisovány veškeré vnější panely karoserií – tím se ušetřilo 9.000 jízd nákladních vozidel ročně. Mezi další významné stavební projekty patří nová logistická hala a hala pro přípravu baterií k montáži, která je nyní nejvyšší budovou výrobního závodu Cvikov. Jen u těchto tří projektů dosáhl objem investic 115 milionů eur.

Automobilka navíc zdůrazňuje ekologičnost produkce. V případě modelů vyráběných v Cvikově dodává Volkswagen zákazníkům výhradně vozidla, která byla vyrobena s neutrální bilancí emisí CO2 napříč celým dodavatelským a výrobním řetězcem. Ve výrobním procesu je vznik emisí CO2 pokud možno eliminován, nebo alespoň minimalizován – nevyhnutelné emise jsou kompenzovány prostřednictvím opatření na ochranu klimatu, jejichž realizace probíhá v souladu s oficiálně uznávanými standardy.

Titul největší továrny na elektroauta v Evropě ale Volkswagenu nemusí vydržet dlouho. Berlínský závod automobilky Tesla má do budoucna vyrábět až 500.000 elektromobilů ročně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.