Novinky

Nový Range Rover je tu. S V8 i jako plug-in hybrid

Range Rover, vlajková loď automobilky Land Rover, se představuje v nové, již páté generaci, s interním označením L460. Zvenku možná vypadá obdobně jako dosud, v útrobách je ale toto velké luxusní SUV zcela nové. Už známe i české ceny.

Evoluce zvenku, revoluce uvnitř

Design by se dal považovat za evoluci předchůdce, hlavně příď a celková silueta je takřka stejná jako dosud. Nejvýrazněji se tak změnila záď, s vertikálně orientovanými koncovými světly, vně dvojitého víka zavazadelníku. Zboku pak zaujmou výsuvné kliky, které s dalšími řešeními pomáhají aerodynamice. Součinitel aerodynamického odporu mimochodem činí v závislosti na verzi 0,30, což je s ohledem na vnější rozměry takového auta parádní výsledek.

Stejně jako dosud pak bude Range Rover dostupný ve dvou délkových provedeních. Základní SWB s rozvorem 2.997 mm je dlouhé 5.052 mm, verze LWB má dokonce 5.252 mm a rozvor 3.197 mm.

Ryze moderní je interiér, s obří obrazovkou multimediálního systému Pivi Pro. Ta má úhlopříčku 13,1″, což je nejvíce v historii automobilky. Nechybí ani digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 13,7″. Další obrazovky se přitom mohou objevit také vzadu, ta od zábavního systému s displeji zezadu předních sedadel má 11,4″, dotykový displej ve středové loketní opěrce od sedadel Executive Class má pak 8″.

Moderní útroby

Základem vozu se stala nová platforma MLA-Flex, která zajišťuje tu nejmodernější techniku. Standardem je tak nejen pohon všech kol, ale také natáčení zadní nápravy. To umí natočit zadní kola až v úhlu 7,3°, což pomáhá agilitě v nízkých rychlostech a stabilitě v těch vysokých. S komfortem pak pomáhá vzduchové odpružení nebo aktivní potlačování hluku, které prostřednictvím hudebního systému vysílá zvukové frekvence, aby potlačil hluk od kol nebo motoru.

MLA-Flex kombinující různé materiály ale zajišťuje také optimální tuhost karoserie i co nejnižší možnou hmotnost. Hlavně je ale také přizpůsobena elektrifikovaným pohonným jednotkám. Všechny se přitom spoléhají na kombinaci osmistupňového automatu od ZF a dvoustupňové redukce.

Základem jsou totiž mildhybridy s 48V elektrickým systémem. Na straně turbodieselů tu máme třílitrové šestiválce D250 (183 kW), D300 (221 kW) a D350 (257 kW), z benzinů jsou tu zase šestiválce P360 (265 kW) a P400 (294 kW). Výjimkou je pak vrcholné provedení, které mildhybridem není. Jde o 4,4litrový osmiválec s dvěma turbodmychadly P530 naladěný na 390 kW. Jde o jednotku dodávanou BMW, v rámci spolupráce Jaguar Land Roveru s touto německou automobilkou.

Nabídka počítá také se dvěma plug-in hybridy. P440e dosáhne kombinovaného výkonu 324 kW, P510e pak dokonce 375 kW. Oba se přitom spolehnou na kombinaci třílitrového benzinového šestiválce s elektromotorem o výkonu 105 kW umístěným v převodovce a lithium-iontovými bateriemi s využitelnou kapacitou 31,8 kWh, umístěnými pod podlahou kabiny. Dobít je půjde stejnosměrným proudem až o výkonu 50 kW, díky čemuž se dobijí do hodiny.

V roce 2024 pak dorazí také čistě elektrický Range Rover. Jeho vývoj se údajně pozdržel, a tak dorazí až v pozdějším termínu.

České ceny

V rámci premiéry nový Range Rover (s interním označením L406) odhalil také své české ceny. Ty startují na částce 3.241.132 korun za krátkou verzi SWB poháněnou mildhybridním třílitrovým turbodieselem D250 o výkonu 183 kW.

Základní výbava je přitom již bohatá. Zahrnuje takové prvky jako pevné panoramatické střešní okno, elektricky nastavitelná sedadla vpředu s vyhříváním, 21″ kola, hudební systém Meridian se 14 reproduktory o výkonu 400 W nebo bezdotykové otevírání zavazadelníku.

Prodloužený Range Rover LWB pak startuje na částce 3.524.598 korun. Ta se přitom vztahuje jak na turbodiesel D350 MHEV (257 kW), tak na benzinový šestiválec P400 MHEV (294 kW).

Range Rover (2022): České ceny nové generace
MotorD250 MHEVD300 MHEVD350 MHEVP400 MHEVP530
Výkon (kW)183221257294390
Točivý moment (Nm)600650700550750
Převodovka8A8A8A8A8A
Maximální rychlost (km/h)206218234242250
Zrychlení z 0-100 km/h (s)8,36,96,15,84,6
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)7,77,77,79,711,4
Základní cena (Kč)3.241.1323.337.4043.431.0013.431.0013.674.353
Cena Autobiography (Kč)3.866.8963.963.1674.056.7644.056.7644.300.116
Cena First Edition (Kč)4.276.0494.276.0494.519.401

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *