Opel Mokka A je první generace malého SUV vyráběného německou automobilkou mezi lety 2012 a 2019. Na trh vůz přišel jako novinka v nabídce značky, v roce 2019 skončil pro urychlení odklonu od techniky z dob General Motors po začlenění Opelu do Skupiny PSA. Druhá generace Mokky byla oficiálně představena v roce 2020.
Robustní vzhled odpovídal tehdejšímu stylu Opelu, konkrétně maskou chladiče Mokka navázala na malé MPV Meriva druhé generace, kterou se v lecčems inspiroval také interiér, s mnoha konvenčními tlačítky na středovém panelu a vysoko umístěnou obrazovkou infotainmentu na vrchu palubní desky.
V době premiéry šlo s délkou 4.280 mm o to menší SUV v nabídce značky, umístěné v hierarchii pod tehdejší model Antara.
Základem se stala platforma GM Gamma II sdílená například se sesterským Chevroletem Trax. Přední zavěšení a řízení kombinuje díly z Corsy, Astry i Merivy, zadní vlečená náprava byla po úpravách převzata z Merivy. Mokka nicméně umožnila zástavbu pohonu všech kol, který tvoří elektromagnetická mezinápravová spojka, pohánějící zadní kola pouze v případě potřeby. Systém váží jen zhruba 65 kg a dozadu umí poslat až 50 % síly motoru.
Do evropského prodeje Opel Mokka generace A vstoupila s atmosférickým čtyřválcem 1.6 Ecotec (85 kW), přeplňovaným čtyřválcem 1.4 Turbo (103 kW) a turbodieselem 1.7 CDTI (96 kW), který v roce 2015 nahradil nově vyvinutý motor 1.6 CDTI (ve verzích 81 a 100 kW).
Z Mokky se stává Mokka X
V roce 2016 byl automobil modernizován. Příď dostala nově tvarovanou masku chladiče i světlomety ve stylu, který o rok později přinesla i druhá generace modelu Insignia. Ubyly také odhalené plastové díly pro zdůraznění elegantnějšího vzezření, zatímco vzadu se proměnila grafika koncových světel.
Ještě důkladnější proměnou prošel interiér, který se dočkal zcela přepracované palubní desky. Jejím centrem se stala dotyková obrazovka nového multimediálního systému IntelliLink. V základu sedmipalcová, za příplatek osmipalcová, díky niž tu ubylo konvenčních tlačítek.
Nabídku motorů pak v rámci faceliftu obohatil vrcholný čtyřválec 1.4 Turbo (ve verzi se 112 kW).
Auto navíc pozměnilo své jméno, když se přejmenovalo na Opel Mokka X. Písmenem X chtěl Opel zdůraznit členství modelu v jeho SUV řadě. O rok později totiž na trh dorazily další dva takové vozy, Crossland X a Grandland X. Oproti obdobně velkému Crosslandu X se přitom Mokka X lišila stylovějším vzhledem nebo vyspělejší technikou se silnějšími motory a možností pohonu všech kol.
Opel Mokka první generace se zprvu vyráběla v Koreji, později se výroba evropské specifikace postupně přesunula do Evropy. Na stejném základu vznikly i koncernoví bratři Chevrolet Trax, Holden Trax a Buick Encore. Za svoji kariéru měla Mokka první generaci na svém kontě přes milion vyrobených exemplářů.
Opel Mokka: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4278 x 1777 x 1658 x 2555 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 356 litrů
- Výroba: 2012-2019 (Bupyeong, Jižní Korea; Zaragoza, Španělsko)
Opelu se díky modelu Mokka dobře podařilo zachytit nástup malých SUV, vždyť Mokka byla v prvním pololetí roku 2015 na evropských trzích druhým nejprodávanějším vozem v segmentu. Svým zákazníkům má rozhodně co nabídnout – ať už je to robustní vzhled, široké možnosti výbavy nebo turbodiesel 1.6 CDTI (100 kW), u něhož se nám líbil tichý chod nebo slušná spotřeba. Mokka ve verzi před faceliftem by se naopak měla zlepšit v odhlučnění podvozku, nelíbil se nám ani tužší chod převodovky.
Více na: https://www.auto.cz/opel-mokka-1-6-cdti-4×4-tichy-spolecnik-89285
Segment malých SUV je v posledních letech hodně nabitý, a tak výrobci musí nabídnout co nejpovedenější produkt, aby v rámci tuhé konkurence zaujali. Opelu se to první generací Mokky, (později Mokka X) povedlo, byl to velice povedený automobil. Líbí se mi už vzhled, a to především po faceliftu, který je sice německý strohý, zároveň však má nápad a šmrnc. Modernizace z roku 2016 navíc inovovala zastarale působící interiér, když se místo záplavy tlačítek uvnitř nově objevila dotyková obrazovka multimediálního systému. Jen škoda menších ovládacích tlačítek infotainmentu a pomalejšího načítání map. Stejně jako jiné Opely pak i Mokka nabídla nadmíru pohodlné sedačky, s certifikátem AGR. Co se týče motorů, tak můžu doporučit turbodiesel 1.6 CDTI (100 kW). Díky skvělému odhlučnění je totiž skutečně „šeptající,“ jak výrobce tvrdí. Líbila se mně i kombinace s šestistupňovým manuálem s přesným řazením, samotné stupně jsou však pro snížení spotřeby delší, a tak poněkud tupí elán motoru. Naladění podvozku je pak „německy“ tuhé, potíží je však jeho hlučnost, což bohužel nevylepšila ani ta rozsáhlá modernizace z roku 2016. Práci podvozku zkrátka uvnitř uslyšíte.