Katalog308Peugeot

Peugeot 308 T9 (2013-2021)

Peugeot 308 s interním označením T9 je druhá generace takto pojmenovaného modelu nižší střední třídy z dílny francouzské automobilky, která se vyráběla mezi lety 2013 a 2021. Automobilka tehdy změnila logiku názvosloví svých modelů, když konec číselného značení už neměnila podle generace vozu jako v minulosti. 308 (T7) tak opět nahradil model se stejným jménem. Vůz byl k dispozici výhradně jako pětidveřový hatchback a kombi, nazvané 308 SW. Peugeot 308 (T9) se v roce 2014 stal Evropským autem roku. V roce 2021 vůz nahradila třetí generace Peugeotu 308.

Design měl na starosti tým vedený tehdejším šéfdesignérem značky Gillesem Vidalem. Ten vozu vtiskl elegantní tvary s francouzským šarmem. Hatchback se přitom tentokrát stal typickým zástupcem segmentu, když mezigeneračně jeho výška klesla o 38 mm. Už tudíž nešlo o jistý crossover s prvky MPV. Podobnou cestou se změnilo i odvozené kombi Peugeot 308 SW. Vnitřek vsadil na pro Peugeot typickou koncepci i-Cockpit s vyvýšeným přístrojovým štítem a malým volantem s průměrem pouhých 35 cm. V tomto případě šlo o jeho první generaci. Kombík se pak odlišil vedle praktičtější karoserie rovněž nataženým rozvorem, z 2620 na 2730 mm. Zadní převis se pak proti hatchi natáhl o 220 mm.

Základem 308 druhé generace se stala modulární platforma EMP2, s pohonem předních kol. Ta umožnila výrazné mezigenerační snížení hmotnosti, a to až o 140 kilogramů.

Široká nabídka

Do prodeje vůz vstoupil s pestrou škálou motorů. Základem byl atmosférický benzinový tříválec 1.2 VTi (později PureTech) s 60 kW, který doplnil čtyřválec 1.6 THP ve verzích s 92 a 115 kW. Turbodiesely zastoupil 1.6 HDi ve variantách s 68 a 84 kW. V roce 2014 pak debutovaly tříválce 1.2 PureTech (81 kW) a 1.2 e-THP PureTech (96 kW) jako náhrada za slabší THP, z dieselových motorů tu nově byly 1.6 BlueHDi ve verzích se 73 a 88 kW a vrcholné 2.0 HDi (110 kW). Původní 1.6 THP a 1.6 HDi postupem času z nabídky vypadly, v souvislosti s přísnějšími emisními normami.

V roce 2015 debutovala očekávaná ostrá verze Peugeot 308 GTi z dílny divize Peugeot Sport. Dostupná byla výhradně jako hatchback. O pohon se staral přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 THP s 200 kW. Na vybraných trzích ale byla k dispozici i slabší varianta se 184 kW. Silnější výkonový stupeň navíc dostal samosvorný diferenciál Torsen. Podvozek byl oproti běžným verzím 308 upraven, rozchod kol byl rozšířen, měnil se i odklon kol, celkové naladění pak bylo tužší s ohledem na zaměření tohoto hot hatche.

Inovace motorů

V roce 2017 nastal čas na modernizaci. Designové změny 308 byly diskrétní, maska chladiče se proměnila, dostala novou mřížku a nápis Peugeot v chromovaném rámečku. Logo výrobce se pak u všech variant přesunulo právě do masky. Světlomety dostaly jinou grafiku, se standardně dodávanými diodami denního svícení. Uvnitř se zapracovalo na materiálech, měnila se též obrazovka multimediálního systému. Vylepšeny byly též asistenční systémy.

Zážehový tříválec 1.2 PureTech (96 kW) byl lehce upraven pro nižší spotřebu paliva a zkombinován s nově navrženou šestistupňovou manuální převodovkou. Na straně turbodieselů se pak objevil nově vyvinutý čtyřválec 1.5 BlueHDi (96 kW) nahrazující dřívější vznětovou šestnáctistovku. Naftový čtyřválec 2.0 BlueHDi (132 kW) se pak dočkal nového osmistupňového automatu Aisin, místo dřívějšího šestistupňového. Vrcholný Peugeot 308 GTi zůstal u přeplňovaného čtyřválce 1.6 THP (200 kW).

Peugeot 308 (T9) se pro potřeby evropských trhů vyráběl ve francouzské továrně Sochaux. Zpočátku se pro pokrytí poptávky vůz vyráběl také v nedalekých Mylhúzách, kde vzniklo asi 90.000 kusů 308. Jeho produkce pro lokální trhy však probíhala též v Malajsii nebo Číně.

Peugeot 308: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4253 x 1804 x 1457 x 2620 mm (308), 4585 x 1804 x 1472 x 2730 mm (308 SW)
  • Objem zavazadlového prostoru: 420 litrů (308), 610 (308 SW)
  • Výroba: 2013-2021 (Sochaux, Francie)

4 komentáře: „Peugeot 308 T9 (2013-2021)

  • + Elegantní vzhled, kultivovaný a výtečně odhlučněný turbodiesel 1.5 BlueHDi se skvělou spotřebou (5 l/100 km na dálnici, kolem 4 l/100 km na okreskách, u 1.5 BlueHDi přesné manuální řazení, komfortní naladění podvozku, nadprůměrně velký zavazadelník,
    – Kompromisní i-Cockpit nevyhoví všem typům postav, nešťastné ovládání jen přes dotykový displej, omezený prostor vzadu, stísněnost vzadu kvůli masivním C-sloupkům, omezený výhled vzad kvůli masivním C-sloupkům

    Reagovat
  • V dnešní době se stále častěji říká, že naftové motory čeká brzký konec, peugeoťácké 1.5 BlueHDi je ale jasným důkazem, proč by tomu tak být nemělo. Je to zkrátka povedený motor, který je ráznou odpovědí na kritiku vznětových agregátů. Je kultivovaný, má lineární zátah už od nízkých otáček a především, je značně úsporný. Líbí se nám i kombinace se šestistupňovým manuálem, který má velice přesné řazení. Za tohle má PSA velkou pochvalu!

    Jinak je to ale stará známá 308, se svými klady i zápory. Líbí se nám naladění podvozku, naopak s vnitřním prostorem to je horší, na zadních sedadlech není moc místa. Tradiční výhrady máme i k první generaci interiéru i-Cockpit – vyšší postavy pořádně nevidí na přístroje, překrývá je věnec volantu, a ten otáčkoměr orientovaný proti směru hodinových ručiček není moc přehledný. Ideální není ani přesun většiny ovladačů do obrazovky multimediálního systému – alespoň že tlačítko stop-startu v tomto případě zůstává konvenční. Když vám ale i-Cockpit vyhovuje, není moc objektivních důvodů, proč 308 nebrat.

    Více na: https://www.auto.cz/peugeot-308-1-5-bluehdi-nafta-jeste-nerekla-posledni-slovo-121417

    Reagovat
  • Čeští zájemci o ojetý kompaktní kombík primárně pokukují po Škodě Octavii, a tak veškerá konkurence to má proti ní těžké, zvlášť ta méně obvyklá. Platí to i pro Peugeot 308, který sice patří mezi nejprodávanější kompakty v Evropě, na českém trhu je ale přece jen stranou zájmu, proti Octavii, případně Ceedu a i30. Přitom je to vcelku zajímavá volba, s velkým zavazadelníkem a neokoukaným vzhledem. Navíc jej dnes můžete pořídit za nižší cenu, nebo s širší výbavou než žádanější konkurenci. Na druhou stranu všem nevyhoví malý volant a vysoko vytažená kaplička s přístroji, stejně jako primární soustředění ovladačů do dotykového displeje. Zájemce o ojetý automobil každopádně potěší slušná kvalita zpracování, stejně jako vynikající ochrana proti korozi. Plusem je i komfortní podvozek nebo nízká hlučnost. Co s týče motorů, nebojte se turbodieselu 2.0 HDi, který je odolný a spolehlivý, maximálně se u něj mohou objevit potíže se systémem SCR. Naopak starší 1.6 THP má horší pověst, berte tak až verzi po roce 2015. U tříválce 1.2 PureTech pak po letech hrozí zanášení karbonem, zvlášť při jízdách na krátkých úsecích, hodí se také zkontrolovat ozubený rozvodový řemen. Odborníci pak v jeho případě radí alespoň občas do něj tankovat palivo s vyšším oktanovým číslem.

    Reagovat
  • Tohle auto mi přišlo jako super koupě. Velké a slušně vybavené, s úsporným a čiperným motorem, s automatem, který sice nepatří mezi nejrychlejší, ale svou primární funkci, tedy automatické řazení, zvládá skvěle a podle všech předpokladů i dlouho bude. Jen ten kokpit. Pro někoho nepřekousnutelný problém a já to chápu. Ale pokud nejste úplně zarytý odpůrce, vyzkoušejte si to, třeba zjistíte, že s tím dokážete v pohodě žít.

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-peugeot-308-1-6-bluehdi-2016/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *