KatalogPartnerPeugeot

Peugeot Partner K9 (2018-)

Peugeot Partner s interním označením K9 je třetí generace takto pojmenované kompaktní dodávky francouzské značky. Na trh vstoupila v roce 2018 jako sourozenec Citroënu Berlingo a nově i Opelu Combo. Později stejný základ využily i Toyota Proace City a Fiat Doblo. Novinkou oproti předchůdcům bylo to, že se osobní varianta přejmenovala na Peugeot Rifter.

Design auta navázal na ostatní soudobé modely značky. Platí to i pro kabinu využívající pro osobní Peugeoty tehdy typické řešení i-Cockpit s vyvýšeným přístrojovým štítem. U dodávky byla při premiéře Partnera tato koncepce použita vůbec poprvé.

K dispozici byla od začátku dvě délková provedení. Základní provedení L1, dlouhé 4.403 mm, nabídlo objem nákladového prostoru 3,3 m3. Prodloužená verze, dlouhá 4.753 mm, byla schopná pojmout 3,9 m3 nákladu.

Bohatá výbava

Při vývoji se myslelo na ulehčení práce s autem. Zajímavostí byl ukazatel přetížení, Partner za příplatek zvládne při nastartování automaticky zvážit vozidlo a upozornit, když je naloženo na 90 % povolené hmotnosti, nebo dokonce více. Kamerový systém Surround Rear Vision zase řidiči ulehčuje rozhled kolem vozu. Využívá dvojici kamer, ve stojce vnějšího zpětného zrcátka spolujezdce a v horní části zadních dveří, které zajišťují hlídání mrtvého úhlu a pohled vzad.

Dále výbava mohla zahrnovat adaptivní tempomat, rozpoznávání značek, varování před opuštěním jízdního pruhu, sledování bdělosti řidiče, samočinné brzdění v případě nouze, kontrola stability přívěsu, automatické přepínání dálkových světel či bezklíčkové odemykání. Není tak divu, že dle Peugeotu výbava Partnera mohla být na úrovni tehdejšího osobního modelu 3008.

Turbodiesel, tříválec i elektro

Peugeot Partner (K9) na trh vstoupil výhradně s nabídkou turbodieselů. Byl tu buď čtyřválec 1.6 BlueHDi ve verzích s 55 kW a 73 kW, nebo modernější 1.5 BlueHDi s výkonem 96 kW. Později Partner výhradně přešel na 1.5 BlueHDi, dostupnou ve variantách s 55 kW, 75 kW a 96 kW. Přibyl i tříválec 1.2 PureTech s 81 kW a 96 kW.

V roce 2021 pak nabídku obohatila čistě elektrická varianta Peugeot e-Partner. Ta se spolehla na elektromotor s výkonem 100 kW a baterie s kapacitou 50 kWh pro dojezd až 275 km podle metodiky WLTP.

Facelift pro rok 2024

Pro rok 2024 se Peugeot Partner dočkal modernizace. Auto dostalo zcela přepracovanou přední část, s novou maskou chladiče se znakem Peugeot, modernizovaným designem nárazníku a novými předními světlomety s charakteristickým světelným podpisem značky ve tvaru tří drápů. Měnila se i kabina, kde se objevuje nový volant s přepracovanými ovladači a zcela nový 10″ dotykový displej s vysokým rozlišením.

Inovovala se i technika. Elektrický Peugeot e-Partner navýšil svůj dojezd až na 330 km dle metodiky WLTP, díky tepelnému čerpadlu a optimalizaci (nastavitelné) rekuperace při brzdění. Nadále jsou k dispozici i spalovací motory, konkrétně tříválec 1.2 PureTech s 81 kW a turbodiesel 1.5 BlueHDi, ve verzích se 74 kW a 96 kW.

Peugeot Partner se vyrábí v továrnách ve španělském městě Vigo a v Mangualde v Portugalsku, po boku osobního modelu Rifter, stejně jako po boku dalších modelů rodiny K9.

Peugeot Partner: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4403 x 1848 x 1878 x 2785 mm (Partner), 4753 x 1848 x 1878 x 2975 mm (Partner Long)
  • Výroba: 2018- (Vigo, Španělsko; Mangualde, Portugalsko)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Peugeot Partner K9 (2018-)

  • Peugeot e-Partner Furgon L1 (2022)
    Peugeot Partner je dnes už tradiční součástí nabídky užitkových vozidel této francouzské značky. I jeho se přitom dotkl trend elektrifikace, když současná generace s interním označením K9 od roku 2021 nabídka elektrickou verzi nazvanou e-Partner. A právě tu jsem měl možnost vyzkoušet v rámci týdenního testu.

    Dodávky nejsou primárně auta navržená s ohledem na stylový zevnějšek, v jejich případě roli hraje především účelnost a praktičnost. Přesto e-Partner vypadá k světu, příď s vykousnutými světly vypadá elegantně, a to i v „obyčejné“ verzi s plastovými nárazníky.

    Také uvnitř je znát snaha přiblížit se osobním autům. Ano, použité plasty jsou logicky tvrdé a snadno omyvatelné, jejich zpracování i vzhled jsou ale na jedničku. Navíc i e-Partner umí mít bohatou výbavu, včetně navigace nebo vyhřívaného čelního skla.

    Jak jsem ale říkal na začátku, dodávky jsou hlavně o praktičnost a v tom je e-Partner rovněž přeborník. Šikovná je zadní kamera místo klasického zpětného zrcátka. Nemá sice superdetailní rozlišení, pro účely ale plně stačí, jen díky ní uvidíte přes „plechovou“ záď furgonu dozadu. Praktická je i sklopná sedačka zcela vpravo, umožňující díky funkce Multi-Flex převážet dlouhé předměty, až 3,09 metru u testované kratší varianty L1. Opěradlo prostředního sedadla lze zase sklopit tak, aby vytvořilo praktický stolek např. pro notebook. Samotná třímístná lavice je nicméně z hlediska prostornosti kompromisem, zkrátka u kompaktní dodávky tu ve třech je místa jen tak akorát.

    Za volantem se nicméně sedí příjemně. I Partner K9 využívá řešení i-Cockpit se zvýšeným přístrojovým štítem, na který je tu vidět lépe než u některých jiných Peugeotů. Sedí se příjemně vysoko pro slušný rozhled, ten ale poněkud omezují silné A-sloupky.

    Díky umístění baterií do podlahy má e-Partner pořád slušný nákladový prostor, a to o objemu až 3,9 metru krychlových u kratší verze, s funkcí Multi-Flex. Bez ní je to 3,3 metru.

    Elektromotor má už slušný odpich a po městě je s ním radost jezdit. Nabízí výkon až 100 kW, což však platí jen pro jízdní režim Power. Ve výchozím módu má 80 kW. To při jízdě pořád stačí, až na dálnici se projeví, že mu dochází trochu dech, to ale nevadí, protože Peugeot e-Partner má primárně sloužit pro rozvoz zboží po městě, což mu jde skvěle, právě díky slušné akceleraci a tomu, že u elektrovozu není potřeba řadit. Spotřeba elektrické energie se ve městě vejde do 15 kWh/100 km, díky čemuž je na jedno nabití klidně možné ujet 300 km. Na dálnici se pohybuje kolem 26 kWh/100 km při jízdě rychlosti 130 km/h, což akční rádius sníží pod 200 km na nabití. Dobití z 11kW wallboxu mimochodem trvá slušných pět hodin, ve 100kW rychlonabíječce stejnosměrným proudem akumulátor dobijete na 80 % kapacity za 30 minut. Plusem je pak osmiletá záruka (respektive na 160.000 km) na baterie, kdy výrobce garantuje zachování 70 % její kapacity.

    Řízení je lehké, což usnadňuje manévrování. I jízdní chování se pak maximálně blíží osobním automobilům, byť je samozřejmě znát, že na rozbitých cestách je naladění tužší, pro potřeby co nejvyšší nosnosti dodávek, a na dálnici je slyšet šum okolního větru kvůli vyšší stavbě karoserie.

    Peugeot e-Partner dnes není dodávka pro každého, jeho elektrický pohon využijí jen specifičtí zákazníci. Pro pohyb ve městě jde ale o zajímavou volbu, elegantní, praktickou, příjemnou jízdou a už se slušným dojezdem.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *