Dnes proběhlo novinářské testování nového Oplu Astra v provedení hatchback, kombi ST by mělo na český trh přijít začátkem roku 2023, plně elektrická Astra v průběhu roku 2023, ale automobilka je na informace o této variantě skoupá nebo spíše tajemná a slibuje pouze velký dojezd. Takže jsme se museli spokojit „pouze“ s krátkým modelem, ale i tak to bylo hezké svezení.
Během novinářského testování jsem měl možnost vyzkoušet dva modely. Jedním z nich byl již dnes ne tak častý nafťák, tedy čtyřválcový turbodiesel 1,5 CDTI ve výbavě ELEGANCE a druhým, dnes stále častějším hybridem s benzinovým čtyřválcem 1,6 TURBO, ve výbavě GS LINE, oba s 8stupňovým automatem. Na jedné straně představitel staré školy a na druhé představitel přechodu k plné elektrifikaci. Na vhodně zvolené trase, z Prahy pěknými i rozbitými okreskami na Slapy a zpět převážně po strakonické rádobydálnici bylo možné posoudit, jak se auta chovají ve všech režimech jízdy.
Dynamický, moderní design
Přestože nová Astra byla představena již v roce 2021, takže potenciální zájemci měli možnost ji vidět na mnoha oficiálních snímcích a videích, neodpustím si své subjektivní hodnocení. Co se týče vzhledu, tak mně se Astra hodně líbí, vypadá sportovně, ostře řezaná maska vypadá dynamicky, moderně, čistě i elegantně, designově jsou s ní sladěna i zadní světla a auto jako celek působí velice vyváženě. S tímto celkem jsou i dobře sladěny jednotlivé detaily, jako zadní střešní spojler a třeba i detail okénka zadních bočních dveří. Za mě jeden z nejhezčích hatchbacků nižší střední třídy a to včetně prémiových. K vnějšímu vzhledu mám jedinou připomínku. Některé modely nepožívají stříbrné chromové logo, ale něco, co se dá nazvat černým chromem. Možná je to cool u designerů, ale na mě to působí laciným dojmem.
S elegantním moderním vnějškem je velmi dobře sladěn i vnitřek, což u konkurence nebývá vždy pravidlem. Jsem příznivcem klasických budíků a monitor ve stylu Tesly na mě působí vyloženě odpudivě, ale zde dva na sebe navazující monitory se zakomponovaným výdechem klimatizace jsou čisté a elegantní, a hlavně zůstala zdařile zakomponovaná tlačítka ovládání klimatizace a hlasitosti. Dokonce si myslím, že to u Opelu zvládli lépe než u Mercedesu či BMW, kde jsou také na sebe navazující monitory, u prémiových značek bych však očekával něco jiného. K nižší střední třídě to sedí více.
Co ale jinde, zejména u prémiových značek umí lépe, je software. Zde mě trochu zklamalo ovládání tím, že dotyková tlačítka je nutno držet déle, aby jim došlo, že jsou stisknuta. To odvádí pozornost, nejste si jisti, že jste se správně trefili na display, takže na ten se koukáte dále, než je záhodno z hlediska bezpečnosti. Také není dobře dořešeno ovládání některých funkcí, které jsou moc zanořeny v menu a hůře je hledáte. Např. rádio a obecně multimédia, které přeci jen ovládáte častěji, než třeba head-up display. Obecně tento trend nenahrává netechnickým lidem nebo lidem, kteří nejsou s počítači kamarádi. To však není problém Opelu, ale obecný trend se kterým nic neudělám.
Jisté zklamání z 1.5 CDTI, ale nadšení z PHEVu
Konečně se dostávám k jízdě. A jako vždy, opět záleží na zvolené motorizaci. Tak, jak jsem u vnitřku příznivcem staré školy, tak v motorizaci u mě vyhrála škola nová. Není to tak dávno, kdy ideálem bylo auto s turbodieselem a kdo ho neměl, jako by neexistoval. Dnes musím říci, že turbodiesel byl pro mě určitým zklamáním. Působil líným dojmem, pocitově mu chyběl točivý moment, byl hlučnější, i v podvozku jsem měl pocit větší tvrdosti. Po pravdě, docela mě překvapuje, že při dnešních trendech je v nabídce u nového modelu. Přesto předpokládám, že si svou klientelu určitě najde, stačí, když napíšu, že spotřeba byla 5,2 l/100 km. A to jsem na dálnici jel klasických tachometrových 140.
To druhý model s hybridem byl můj cup of tea. Dostatečný výkon podpořený z nuly elektřinou působil pocitově dost sportovně, v zatáčkách byl jistý i na rozbitějších silnicích. Podvozek dostatečně tuhý, nikoliv tvrdý, rázy od děr na rozbité silnici byly tlumené, nepůsobily rušivě, ani auto nerozhodily. Také mě potěšilo, že lze využít režim B, tedy rekuperace, který je dobře nastaven, takže při klidnější jízdě nemusíte moc často používat brzdu, ale brzdíte elektromotorem. Za negativa považuji mírné tahání za volant při výjezdu ze zatáček pod plynem, když ho nešetříte. A ještě jedno negativum, které je společné pro obě auta a opět souvisí se softwarem. Asistenční systémy reagují na můj vkus příliš brzy. Časté blikání kontrolky ESP na vlhké silnici bych ještě rozdýchal, ale zásahy adaptivního tempomatu mě vyloženě vytáčely, takže jsem jej raději vypnul, přestože jej jindy používám po většinu času i ve městě.
A ještě jednu věc musím vyloženě pochválit a to jsou sedačky AGR. Málo které auto v této třídě je má takto povedené. Na těchto sedačkách ani dlouhá cesta na dovolenou nebude problém.
Další recenze Opelu Astra
David Bureš, ČSAKA.cz
Celkově řečeno se však nový Opel Astra povedl a patří mezi nejlepší kompaktní hatchbacky dneška, není-li dokonce ten vůbec nejlepší nebo alespoň ten nejhezčí.
Dominik Parajka
Opel Astra L plug-in hybrid 2022
Plusy: nádherný dizajn, vylepšené Matrix LED svetlomety, praktický kufor, ergonomický a praktický interiér, výborný head-up displej, vyvážené stabilné jazdné vlastnosti, dobré naladenie hybridného systému, bezdrôtový Apple CarPlay
Mínusy: miestami menej intuitívny infotainment