Testy SubaruRecenze

První test: Subaru Solterra (2023)

Spolupráce Subaru a Toyoty je proslavená díky vzniku “toyobaru”, jak se přezdívá dvojici sportovních kupé, dnes prodávaných jako Subaru BRZ a Toyota GR86. Doba elektrická si ale vyžádala vznik druhého “toyobaru”, které tentokrát spadá do zcela jiné kategorie. Subaru Solterra a Toyota bZ4X doplněné tentokrát ještě o Lexus RZ jsou totiž kompaktní SUV s elektrickým pohonem. První z nich jsme už měli možnost v krátkosti vyzkoušet.

Solterra je prvním elektromobilem značky určeným pro globální trhy a možná i proto se od ostatních modelů značky svým designem v lecčems liší. Celková koncepce je shodná jako u sesterské Toyoty bZ4X, nechybí tu však pro Subaru typická šestiúhelníková maska – u elektrovozu samozřejmě zaslepená. Osobitá jsou také světla, a to vpředu i vzadu.

Prémiový interiér

Délkou 4.690 mm Solterra zhruba odpovídá Foresteru, rozvor je však s hodnotou 2.850 mm podstatně delší, což se pozitivně podepsalo na vnitřním prostoru. Pro kolena máte vzadu zkrátka hodně místa.

Kabina působí díky zvoleným materiálům prémiově. Vysoko postavený digitální přístrojový štít s rozměrnou 12,3” obrazovkou infotainmentu pak navozuje moderní atmosféru. Přestože je pak koncepce obdobná jako u mnohdy kritizovaných Peugeotů, zde jsem s usazením se za volant neměl nejmenší problém. Díky nízké palubní desce je pak z auta dobře vidět.

Rozdílem proti bZ4X je pak i nabídka pohonných ústrojí. Subaru Solterra je totiž na českém trhu nabízeno výhradně ve verzi s pohonem všech kol. Ta kombinuje dva elektromotory (jeden u každé nápravy) o výkonu 80 kW. Výsledkem je tudíž kombinovaný výkon 160 kW, což je dokonce více než u minulé generace BRZ. Právě čtyřkolka je rozdílná proti sesterské Toyotě, Solterra používá stálý pohon všech kol, zatímco u bZ4X se zadní náprava připojuje jen v případě potřeby.

Terénní specialista

Možná i proto první test probíhal v areálu Autodromu Sosnová, kde jsem měl možnost Solterru vyzkoušet na zdejším terénním polygonu. A zde Solterra prokázala, že se terénu opravdu nebojí.

Přímé srovnání s Foresterem přitom dokázalo, jak je vyšší výkon i v terénu výhodou. Forester je sám o sobě mimo zpevněné cesty nadmíru schopným vozem, Solterra ale působí ještě mnohem sebejistěji. Vyšší síla v komninaci s citlivým dávkováním plynu pomůže s rozjezdy do kopců, stejně jako v nějaké kritické situaci někde v blátě. Plusem je i fakt, že díky elektrickému pohonu se tu nemusí řadit – i to pohyb v terénu usnadní. Schopnostem pak pomáhá také slušná světlost 210 mm (byť u Foresteru činí dokonce 220 mm).

Jízda je pohodlná, Subaru opět dokázalo, že umí vyladit podvozek i pro náročné podmínky. Zde ho mimochodem tvoří vzpěry McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení vzadu.

I přes vyšší výkon než u Foresteru nicméně ve srovnání s jinými elektrovozy nepůsobí tak ostře, přece jen výkon 160 kW není ve světě elektroaut nic neobvyklého. Ničemu to ale nevadí, protože elán je i tak dostatečný.

Na měření spotřeby tentokrát prostor nebyl, a tak jen zmíním, že se Solterra spoléhá na 71,4kWh baterie, které lze dobíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 150 kW. Dojezd dle metodiky WLTP tak činí až 465 km.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *