RecenzeTesty Subaru

První test: Subaru Impreza 2.0 e-Boxer (2024)

Subaru Impreza je už dlouhá léta nedílnou součástí nabídky této japonské automobilky, aktuálně na trh přichází už šestá generace tohoto kompaktního modelu. Na evropských trzích však Impreza v posledních letech žije ve stínu svého sourozence, crossoveru XV (nově i v Evropě nazvaný Crosstrek), který využívá stejný technický základ, avšak u nás populárnější koncepci. Přesto má stále čím zaujmout, jak jsem zjistil prvním, krátkém testu nového Subaru Impreza pro rok 2024.

Dynamický design

Už na první pohled auto zaujme svým vzhledem. Subaru v minulosti sázelo spíše na konzervativní vzhled, u nové generace vozů však v rámci stylistického směru Solid x Dynamic zdůraznilo dynamický charakter, díky ostřejším rysům, což platí i pro Imprezu. Velká maska chladiče má vyjadřovat sílu a dravost, podobně jako vyboulené zadní blatníky nebo zajímavě tvarované hlavní světlomety, stejně jako koncové lampy. Celkový styl má hodně blízko technicky spřízněnému modelu Crosstrek, který se liší primárně oplastovanými spodními lemy karoserie a zvýšenou stavbou.

Interiér obou automobilů je shodný. Jeho dominantou je 11,6″ displej multimediálního systému, orientovaný vertikálně, který je převzat z většího modelu Outback. Stále tu však nechybí i klasické ovladače, třeba tlačítka od nastavení teploty ventilace, což usnadňuje ovládání během řízení. Celkově je pak znát určitá konzervativnost, pro Subaru tak typická. Nechybí tak kolébkové ovládání vyhřívaných sedadel nebo analogové budíky. Na někoho to může působit zastarale, tradicionalisty to však potěší. Navíc funkčně není Impreze co vytknout, na ovládání si snadno zvyknete, díky své přehlednosti.

Díky bohatému prosklení je z Imprezy dobře vidět. Já osobně bych však ocenil nižší posaz, v elektricky ovládané sedačce se sedí poměrně vysoko, což moc nepřispívá sportovnímu charakteru značky. Oceňuji však bohatý vnitřní prostor. I na zadních sedadlech má dospělý dostatek místa pro kolena, nad hlavou je ale rezerva už spíše průměrná. Zavazadlový prostor má udávaný objem 315 litrů, což je totožná hodnota jako u Crosstreku. Objemově to není málo, kufr je však poměrně nízký.

První jízda s novou Imprezou

Zatímco předchozí Impreza v minulosti nabízela výběr dvou motorů, včetně základního 1.6i, novinka bude na českém trhu dostupná výhradně s hybridem 2.0 e-Boxer, stejně jako odvozený Crosstrek. Kombinace hybridu o výkonu 100 kW, standardně dodávaného pohonu všech kol a bezstupňové převodovky Lineartronic nicméně znamená spíše vyšší pořizovací ceny. Na druhou stranu, takovou kombinaci dnes nabízí už málokterý kompaktní hatchback, a tak jsou vyšší cenovky logické.

Dvoulitr je kultivovaný a pečlivě odhlučněný. Motor poskytuje díky elektrické pomoci slušný zátah, ve vyšší rychlosti se však začne už projevovat spíše průměrná dynamika, respektive je solidní, je však znát nutnost vytočení agregátu do vyšších otáček. Vždyť pořád jde o atmosférickou jednotku, které chybí turbodmychadlo.

Co se však týče jízdních vlastností, je vše na jedničku. Subaru už ladilo jen detaily, však podvozek byl vynikající už u předchůdce. I nová Impreza tak na jedné straně nabízí komfortní podvozek, který si skvěle poradí s různými nástrahami českých cest, zároveň je však dostatečně jistý i při vyšším tempu. Auto ochotně mění směr a pečlivě drží stopu.

Technický základ je mimochodem shodný jako u Subaru Crosstrek. Odlišností je jen minimum, Impreza postrádá přepínač jízdních režimů X-Mode, navíc kvůli homologaci nenabízí tažné zařízení – bohužel tak nelze ani převážet jízdní kola „na kouli“.

Subaru Impreza je sice už léta nedílnou součástí nabídky značky, posledním generacím se však na českém trhu obchodně moc nedařilo. Čtvrté generace Imprezy se mezi lety 2012 až 2017 u nás prodaly jen tři kusy, u páté generace z let 2018 až 2023 to bylo 181 exemplářů. A možná by to bylo míň, kdyby bylo více alokovaných kusů na mnohem populárnější XV. Vždyť druhé generace „iks véčka“ se mezi lety 2018 až 2023 u nás prodalo 1.680 kousků. Rozhodně to však nebylo způsobeno kvalitami vozu, ale tržními trendy. Zákazníci zkrátka raději volní kompaktní crossover než hatch. Pokud však hledáte skvěle jezdící kompakt, rozhodně byste měli dát Subaru Impreza šanci.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *