Renault Zoe je malý elektrický hatchback výhradně nabízený s elektrickým pohonem, který v roce 2019 debutoval ve své druhé generaci. Tehdy nahradil první generaci tohoto modelu, která ve své době byla nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. O tento titul pravidelně bojovala také druhá generace Zoe, která ve své době rovněž patřila mezi nejžádanější elektrovozy v Evropě. Ve výrobě vydržela do března 2024, v nabídce ji nahradí Renault 5 E-Tech.
Design tohoto elektromobilu se proti předchůdci prakticky nezměnil, Zoe II po vzoru technicky spřízněného Clia páté generace využilo strategie evoluce zvenčí, revoluce uvnitř. Vnější tvary se tak měnily jen jemně, cílem bylo Zoe udělat výraznější. Tomu vpředu pomáhá přední nárazník s upravenými otvory pro lepší obtékání vzduchu kolem karoserie nebo nové světlomety, které jsou již v základu full-LED. Nová koncová světla (rovněž LED) zase záď opticky rozšiřují.
Větší změny najdeme uvnitř, kde Zoe druhá generaci převzalo koncepci již zmíněného Clia V. Přístrojový štít je standardně digitální, tvořený TFT obrazovkou s úhlopříčkou 10″ a doplňuje jej dotykový displej multimediálního systém na středovém panelu. V závislosti na verzi má úhlopříčku 7″ nebo 9,3″. Další úpravy pak souvisí se snahou udělat kabinu hodnotněji působící, čemuž pomáhá nový ovladač pro jízdu vpřed a vzad nebo nahrazení mechanické ruční brzdy elektronickou parkovací, která zároveň uvolnila prostor ve středovém tunelu.
Z hlediska techniky byly nejdůležitější inovací nové baterie. Nový lithium-iontový akumulátor díky přepracované architektuře nabídl 52 kWh. Plusem se stalo rovněž rychlonabíjení stejnosměrným proudem (o výkonu 50 kW), které Zoe do té doby nenabízelo. Auto mimochodem debutovalo ve dvou výkonnostních verzích, R110 s elektromotorem o výkonu 80 kW a R135 se 100 kW.
V rámci mezigenerační proměny se zapracovalo také na odhlučnění. Základem je akustické čelní sklo, nechybí ani vylepšená akustická izolace lépe chránící kabinu před vnějšími zvuky, které nepřehlušuje tichý elektromotor.
Renault Zoe druhé generace se vyráběl po boku technicky spřízněného Clia páté generace ve francouzské továrně Flins. Poslední kus Renaultu Zoe byl vyroben 29. března 2024, který se konkrétně dostal do sbírky muzea The Originals de Renault.
Renault Zoe: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4084 x 1730 x 1562 x 2588 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 338 litrů
- Výroba: 2019-2024 (Flins, Francie)
Renault Zoe druhé generace je důkazem, jakým vývojem baterie elektrovozů v posledních letech prošly. Nabízejí využitelnou kapacitu 52 kWh, díky čemuž už s nabitými bateriemi dojedete třeba z Plzně do Prahy a zpět, aniž byste v metropoli museli dobíjet. Spotřeba na dálnici se se zapnutou klimatizací pohybuje kolem 17 kWh/100 km, vypnutí chlazení sníží dálniční apetit k nějakým 15 kWh/100 km. Ve městě se pak s lehkou nohou dá jezdit pod 12 kWh. Plusem je pak konečně nabídnutí 50kWh rychlonabíjení (byť jen za příplatek), které akumulátory dobije za nějakou hodinu a půl. Právě město je však pořád domovské místo pro Zoe, na dálnici už je přece jen znát aerodynamický svist kolem přece jen vyšší karoserie. Sedí se pak výše, což sice pomáhá rozhledu, moc pohodlné to ale není. Interiér je pak sice hezký, v tomto směru Zoe podobně jako Clio udělalo velký krok dopředu, celkové zpracování je ale stále spíše jen průměrné. Bojoval jsem pak s bezklíčovým odemykáním, které auto samočinně odemkne při přiblížení se k němu a zase zamkne při oddálení. Bohužel je systém natolik citlivý, že třeba při manipulaci s dobíjecí stanicí se při přechodu sem a tam auto několikrát za sebou odemkne a zamkne. Naopak se mně líbí poměrně silná rekuperace při sepnutí režimu B, eko mód pak citelně otupí reakce vozu pro snížení reakce, stále však dostanete slušný elán, který ze své podstaty nabízí elektrický pohon.
+ Atraktivní vzhled zvenku i zevnitř, příznivá spotřeba energie, slušný dojezd, vysoký elán nejen ve městě, jisté jízdní vlastnosti, moderně vyhlížející multimediální systém
– Pořád vyšší cenovka, nepřirozený vyšší posaz za volantem, rány od kol na nerovnostech, průměrné zpracování, průměrný vnitřní prostor, pomaleji reagující infotainment, (zatím) chybí aplikace ke sledování funkcí vozu
Renault ZOE Intens R135 Z.E. 52 kWh
Plusy
veľmi dobre svietiace predné full-LED svetlá
komfortné predné sedadlá
skvelá grafika displeja digitálneho prístrojového štítu
veľmi dobre fungujúci infotainment
jednoduché hardvérové ovládanie prívodu vzduchu
možnosť časovačov nabíjania, vyhrievania a klimatizovania auta
slušný dojazd na jedno nabitie
komfortný podvozok
Mínusy
málo miesta na hlavu na zadných sedadlách
absencia odkladacieho priestoru na nabíjací kábel v kufri
viditeľné šetrenie nákladov v batožinovom priestore
Více na: https://dominiccars.sk/test-renault-zoe-intens-r135-z-e-52-kwh/