Ženevský autosalon se letos vrátil po několikaleté pauze, způsobené nejprve pandemií koronaviru a následně nízkým zájmem vystavujících. Bohužel tyto problémy pořadatele odradili i pro příští léta. Navzdory původním plánům se tak v roce 2025 autosalon Ženeva nevrátí!
Ještě na jaře organizátoři ženevské autoshow potvrdili, že příští ročník této výstavy se bude konat od 17. do 23. února 2025. Zachován tak měl zůstat letošní, únorový termín. Před vynucenou pauzou se přitom ženevský autosalon obvykle konal na začátku března. Nakonec je však všechno jinak.
Nezájem vystavovatelů
V květnu pořadatelé oznámili, že ženevský autosalon 2025 se konat nebude. A nepočítají ani s dalšími ročníky této autoshow.
„Nezájem výrobců o ženevský salon v obtížném průmyslovém kontextu, konkurence pařížské a mnichovské výstavy, které jsou upřednostňovány domácím průmyslem, a výše investic potřebných k udržení takové výstavy jsou poslední ranou pro budoucí ročník,“ vysvětlit rozhodnutí Alexandre de Senarclens, prezident nadace starající se o pořádání autosalonu v Ženevě.
Registrace účastníků přitom byly otevřeny. Pořadatelé slibovali bohatší a pohlcující ročník, který měl být pro návštěvníky zážitkem. Chtěli tak zlepšit renomé po letošním, 91. ročníku ženevského autosalonu, který se moc nepovedl. Výstaviště Palexpo bylo oproti někdejším ročníkům takřka prázdné. Světové premiéry mainstreamových značek se daly napočítat na prstech jedné ruky, patřily mezi ně jen Dacia Duster, Dacia Spring, MG 3 a Renault 5 E-Tech. Během tentokrát sedmidenní show akci navštívilo ani ne 168.000 lidí, mnohem méně než v dobách největší slávy.
V Kataru se autosalon bude konat
Ženevský autosalon 2025 měl navázat na letošní edici i svým laděním. Spíše než o ryzí autosalon mělo jít o přehlídku mobility. Letos bylo výstaviště rozděleno do čtyř tematických zón, nazvané Adrenaline Zone, Design District, Mobility Lab, a Next World, které pokrývaly různé aspekty automobilového průmyslu.
„Koncept výstavy kombinující tradiční expozice a tematické zóny byl oceněn zejména pro svou aktuálnost a schopnost nabídnout bohaté a rozmanité zážitky. Tento nový formát také umožňuje větší flexibilitu vystavovatelům, kteří si mohou svou účast na veletrhu GIMS přizpůsobit buď prostřednictvím tradičního vlastního stánku, nebo v rámci tematické zóny podle svých potřeb,“ řekl k tomu za pořadatele Sandro Mesquita. Tento plán však nakonec realizován nebude. Končí tak historie jednoho z nejstarších autosalonů na světě a jednoho z nejoblíbenějších.
Mezinárodní ženevský autosalon (Geneva International Motor Show – GIMS) se poprvé konal už v roce 1905. Patří tak mezi nejstarší automobilové výstavy na světě a mezi nejdůležitější veletrhy aut na světě.
Vedle „ženevského“ GIMS se loni konal poprvé GIMS také v katarském Dauhá, pořádaný stejnou organizací. Jeho budoucnost přitom má být zachována. Tento katarský autosalon se má konat každé dva roky. Letošní ročník autosalonu v Dauhá je plánován na listopad 2024.