SEAT Alhambra 7N (2010-)

SEAT Alhambra s interním označením 7N je druhá generace velkého MPV španělské značky, vyráběná od roku 2010. Automobil nahradil první generaci tohoto modelu (s interním označením 7M), který se nějakou dobu vyráběl ještě po jeho boku. Částečně měla být Alhambra nahrazena až sedmimístným SUV Tarraco, které se začalo vyrábět v roce 2018. Velké MPV se ale ještě nadále prodává po jeho boku. Jméno mimochodem odkazuje na stejnojmenný maurský palác v Granadě.

Zatímco první generace Alhambry z roku 1996 se stala součástí spolupráce mezi koncernem VW Group a automobilkou Ford a byla tedy sourozencem Volkswagenu Sharan a Fordu Galaxy, druhá generace po ukončení spolupráce s americkým výrobcem už vznikala jen pod taktovkou německé skupiny. Druhá generace Alhambry tak už vznikla jen jako sourozenec druhé generace VW Sharan. Výroba nicméně zůstala zachována v závodu AutoEuropa v portugalské Palmele, kterou pod svá křídla vzal Volkswagen.

V době premiéry šlo o největší model v historii automobilky SEAT. V reakci na růst jiných MPV se Alhambra druhé generace proti předchůdci natáhla o významných 22 centimetrů. Mimo to se též rozšířila o devět centimetrů. Design byl podobně jako u předchůdce prakticky shodný s Sharanem, měnila se jen příď a záď podle tehdejšího designérského jazyka značky SEAT.

Až sedmimístné MPV kvůli snazšímu nastupování využilo zadní posuvné boční dveře, za příplatek elektricky ovládané. Vyjímatelná sedadla uchycená do rovné podlahy pak nově nahradily sedačky, které lze sklopením zanořit do podlahy. Pro potřebu většího nákladového prostoru je tak nebylo potřeba vyjímat z vozu. Praktickým prvkem byla i možnost integrovaných dětských autosedaček.

Sázka na turbodiesely

Nová konstrukce pomohla snížit hmotnost vozu proti první generaci až o 150 kilogramů. což spolu s úspornějšími motory pomáhalo snížit spotřebu paliva. Motorová palety mimochodem v době premiéry čítala tři jednotky, benzinový čtyřválec 1.4 TSI (110 kW) doplnily dvě výkonové verze turbodieselu 2.0 TDI se 103 a 125 kW.

Později nabídku doplnil benzinový čtyřválec 2.0 TSI (147 kW) a slabší 2.0 TDI s 85 kW, stejně jako pohon všech kol. Ten využil elektronicky řízenou a hydraulicky ovládanou lamelovou spojku umístěnou na konci spojovacího hřídele před zadním diferenciálem, přičemž zadní nápravu připojoval při prokluzu té přední.

Rok 2015 byl podobně jako bratrského Volkswagenu Sharan ve znamení modernizace. Design se měnil jen decentně, maska s novým logem výrobce byla lehce upravena, koncová světla se dočkala diod. Uvnitř se objevil nový volant nebo nová generace multimediálních systémů. Výbavu pak rozšířily adaptivní tlumiče nebo hlídání mrtvého úhlu.

Inovovaná nabídka motorů pak reagovala na emisní normu Euro 6. Modernizované 1.4 TSI si uchovalo 110 kW, 2.0 TSI si však pomohlo na 162 kW. Z turbodieselů pak byl k dispozici čtyřválec 2.0 TDI s výkony 85, 110 a 135 kW.

V roce 2020 se mluvilo o konci výroby, z důvodu klesajícího zájmu evropských zákazníků o velká MPV. V roce 2021 se ale Alhambra opět vrátila do české nabídky.

SEAT Alhambra: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4854 x 1904 x 1740 x 2919 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 267 litrů (sedmimístná konfigurace), 1.167 litrů (pětimístná konfigurace)
  • Výroba: 2010- (Palmela, Portugalsko)

SEAT Alhambra

4

Design

3.8/5

Technika

3.9/5

Jízdní vlastnosti

4.1/5

Cena

4.1/5

Celkový dojem

4.0/5

4 komentáře: „SEAT Alhambra 7N (2010-)

  • 1 srpna, 2020 (13:58)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    3.5

    Zkušenost s benzinovým Seatem Alhambra ukázala, proč benzinové agregáty hrají v prodejích velkých MPV spíše marginální roli. Přeplňovaný dvoulitr sice nabízí kupu síly, ta je ale vyvážená vysokou spotřebou paliva. Průměr činil 10,3 litru, což bylo o dva litry více než s dříve testovaným turbodieselem 2.0 TDI (110 kW) s manuálem, který nám už tak přišel žíznivý. Když k tomu přidáme nepříliš povedenou spolupráci se šestistupňovým DSG, nevypadá to pro 2.0 TSI dobře.

    Alhambra je každopádně velice prostorné a pohodlné auto, a tak nad její koupí rozhodně stojí zauvažovat. Jenom ta benzinová verze není úplně dobrý nápad…

    Více na: https://www.auto.cz/seat-alhambra-2-0-tsi-velkoprostorove-delo-94266

    Reagovat
  • 19 října, 2021 (07:44)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Velká MPV dnes postupně mizí ze scény, a tak se takové vozy dnes stávají velice žádané v bazarech, u rodin, které takové auto zkrátka vyžadují. Platí to i pro SEAT Alhambra 2. generace, sourozence soudobého VW Sharan. Logicky nejžádanějším motorem bývá turbodiesel 2.0 TDI, který je pro tento druh auta zkrátka nejvhodnější volbou. V tomto směru doporučujeme starší 2.0 TDI, ve verzi 125 kW či 130 kW. Má lepší zátah než základ s malým turbem, byť v kombinaci s manuálem velké turbo nabíhá pomaleji, a tak je vhodnější v kombinaci s DSG. Naopak slabší verze silně zasáhla kauza Dieselgate, kdy přeprogramování znamená sníženou životnost filtru pevných částic. Filtr pevných částic může zlobit i u vrcholného 2.0 TDI. Vyhnout se je lepší také benzinovým motorům. Starší kompresorová 1.4 TSI (110 kW) může trpět na praskání pístů a vysokou spotřebu oleje, 2.0 TSI zase mívá sice nižší nájezd, chybná konstrukce napínáků rozvodů však může vést k potkání motoru, problémem bývá i vyšší spotřeba oleje. Doporučení vhodnou volbou je tak novější 1.4 TSI (po roce 2015), možná ne tak silný motor, ale rozhodně naprosto spolehlivý. Obecně se každopádně radí zkrátit výměnu oleje, klidně na 20.000 km a měnit rozvody už po 150.000 km. Zlobit pak může přídavné naftové topení nebo adaptivní tlumiče, což může nemile zvýšit servisní náklady. Kontrolu zaslouží také jinak praktické posuvné dveře pro snazší nástup cestujících, nevhodnou manipulací může selhat jejich elektrické otevírání. Ceny Alhambry každopádně bývají nižší než u Sharanu, i kvůli image značky, která je přece jen nižší než u VW. Pozor pak dávejte na vozy z dovozu, často jde o kusy z autopůjčoven, které nemusí být zrovna ve skvělém stavu.

    Reagovat
  • 25 října, 2021 (19:08)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    5

    Jízdní vlastnosti

    5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    5

    Super velke auto,perfektna variabilita,jednoznacne TDI,dobra spotreba,za mna palec hore zatial ho mam 7 rokou,najazdenych 250 000 km.Spokojnost

    Reagovat
  • 27 října, 2021 (12:20)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    3.5

    Souhlasím, moc hezké auto, které je spolehlivé velmi pohodlné a moc se mi líbí jak je celkově řešené. Jediné co jsme museli měnit, když jsme ho měli bylo rádio. Pořizovali jsme komplet nový repra.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.