AdBlue a vše kolem něj: Co to je? Kde močovinu koupit?

AdBlue je dnes už nedílnou součástí moderních turbodieselů, vstřikování této kapaliny totiž pomáhá snižovat emise dusíku spalovacího motoru. V minulosti bývaly nádrže na tento roztok močoviny a vody tak velké, že se zpravidla o doplnění AdBlue staraly servisy v rámci pravidelných servisních prohlídek. Dnes už se ale stává, že si řidič musí kapalinu doplnit sám. Víte však jak na to? Poradíme, jak snadno a rychle AdBlue doplnit.

Co je AdBlue?

Nejprve si řekněme, co to AdBlue vlastně je. Jde o nehořlavou a netoxickou kapalinu, která se vstřikuje do výfukových plynů naftových motorů, kde eliminuje oxidy dusíku, a tím snižuje emise auta. Konkrétně se jedná o vodný roztok syntetické močoviny, normou stanovený na poměr 32,5 % močoviny a 67,5 % vody.

Je ji však stejně jako palivo potřeba jednou za čas doplnit, přičemž zpravidla vydrží tři až deset tisíc kilometrů, samozřejmě podle typu auta, velikosti jeho nádrže na AdBlue i způsobu zacházení s vozem. „Jinou spotřebu má vůz ve městě a jinou třeba v terénu. Přímo úměrně ke spotřebě paliva pak klesá nebo roste i spotřeba AdBlue,“ vysvětluje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Antonín Polák.

Kdy AdBlue doplnit?

Stejně jako u paliva, i močovina sama ohlásí, když dochází, respektive když se sníží dojezd pod stanovenou mez. Tou bývá zpravidla 2.500 km, kdy se rozsvítí varovná kontrolka na přístrojové desce.

„Celkem velká rezerva trochu láká kontrolku ignorovat, ale chytré auto vás nenechá – její blikání se postupně zintenzivní. Zároveň je dobré vědět, že jakmile se dostanete na nulu, auto už není možné nastartovat a čeká vás odtah do servisu,“ doplňuje Polák.

Souvisí to s tím, že je AdBlue vyžadováno emisními normami, respektive je klíčové pro snížení emisí dusíku. Z technického hlediska by turbodiesel s tímto vstřikováním nastartoval i bez vstřikování AdBlue, kvůli emisním nařízením to však softwarově není povoleno.

Odborníci proto doporučují se na kontrolku nespoléhat a AdBlue raději automaticky doplnit před dlouhou cestou, třeba na zahraniční dovolenou  „Před letní dovolenou raději v každém případě AdBlue doplňte. Vyhnete se tak nepříjemnostem při shánění AdBlue v zahraničí,“ radí Polák. Připomíná tak situace, kdy AdBlue byl kvůli omezené produkci nedostatek a bylo těžké jej sehnat.

Kde AdBlue koupit a za kolik?

Samotné doplňování AdBlue je celkem snadné. Rozhodně není nutné pro každé doplnění vyrazit do servisu, zvládnete to sami. A máte dvě možnosti. Tou jednodušší a pohodlnější je natankovat AdBlue přímo u stojanu na čerpací stanici. Někdy se nenachází úplně na všech stojanech, ale třeba jen na těch s naftou, nebo těch určených pro nákladní vozy. Nevýhodou je, že ne na každé benzince AdBlue ve stojanu mají.

Druhou možností je, že si koupíte láhev s močovinou a z ní ji sami doplníte. Cena AdBlue se přitom pohybuje okolo 30 korun na litr, v akci může být i za 20 korun za litr. Obvykle se prodávají kanystry na 10 litrů nebo 20 litrů.

U těchto velkých lahví a kanystrů je pod jednou z etiket schovaná praktická ohebná hadice, která vám přelévání tekutiny výrazně usnadní, a díky tomu nehrozí, že byste se potřísnili.

Na co si dát pozor?

Přesto si dejte pozor, abyste močovinou nepolili okolí hrdla nádrže – mohla by poškodit lak karoserie, a v motorovém prostoru zároveň zamezte její únik do motoru. Samozřejmě platí, že močovina by se neměla dostat ani do kontaktu s pokožkou, pozor si dejte i na oblečení. Kapalina totiž po čase dost zapáchá.

Kde vlastně nádrž na AdBlue hledat? Většina aut už dnes má hrdlo nádrže na AdBlue umístěné u nádrže na běžné palivo. U vybraných automobilů jej však najdete v motorovém prostoru nebo třeba v zavazadlovém prostoru. Zpravidla jde o starší vozy, u nichž se s AdBlue původně nepočítalo a automobilky u nich hledaly vyústění nádrže na AdBlue až dodatečně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.