Provozní kapaliny a jejich doplnění: Jak dolít motorový olej či chladicí kapalinu?

Provozní kapaliny jsou nedílnou součástí automobilů. Je přitom nutné je ve vozidle pravidelně kontrolovat a jednou za čas také doplňovat. Co všechno to obnáší a jak postupovat správně, aby vás pak za jízdy nic nezaskočilo? Poradíme, jak na to.

Nejprve připomeňme, že mezi provozní kapaliny se počítá nejen voda do ostřikovačů, s jejímž doplněním se setkáváme asi nejčastěji, ale také chladicí kapalina do auta, motorový olej nebo třeba brzdová kapalina.

Jejich pravidelná kontrola je přitom nezbytná, jen tak se vám auto odvděčí komfortní a bezpečnou jízdou. Pokud bychom totiž tyto položky pravidelně nekontrolovali a nehlídali, může se stát, že se jejich množství vyčerpá uprostřed jízdy, což pak může být velmi nebezpečné, a to nejen pro vůz samotný, ale především pro posádku. Vždyť bez brzdové kapaliny vůz zkrátka nezabrzdí a bez oleje motor fungovat nebude.

Kdy kontrolovat motorový olej?

Pojďme se tedy na jednotlivé kapaliny, a především jejich doplnění, podívat trochu blíže. Co se týče oleje, tak častou chybou je ta, že jej řidič kontroluje, aniž by pohonná jednotka auta byla zahřátá. „Pokud chcete zkontrolovat motorový olej, vozidlo musí stát na rovné ploše a motor musí být zahřátý na provozní teplotu. Jakmile vypnete motor, počkejte pět minut, aby olej klesl na dno motorového prostoru, a teprve poté můžete jít na kontrolu jeho hladiny,“ připomíná Václav Zikmund, produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota.

Až v takovém případě vytáhněte z nádržky měrku, otřete ji a opět vložte zpět. Teprve když ji znovu vyjmete, jasně vidíte, kolik oleje ve voze opravdu je. Správně by hladina oleje měla sahat mezi rysky na měrce. Pokud je jí méně, je třeba olej dolít. Pamatujte ale, že méně je více. Pokud nádržku přelijete, je to také chyba.

Jak často měnit motorový olej?

Časté dotazy k výměně motorového oleje se týkají také intervalu výměny. Ten je obvykle stanoven výrobcem, přičemž dnes obvykle se má měnit každých 30.000 kilometrů.

Výměna oleje ale ryze individuální záležitost a závisí také na stylu jízdy. Obvykle však odborníci radí u nového auta měnit olej klidně po 15.000 km, nebo i po 10.000 km. Stejný doporučený interval se pak týká také „ojetých“ vozů s vyšším nájezdem, případně se u nich radí měnit olej jednou ročně. Jde o prevenci. Pokud se totiž motorový olej nemění pravidelně, zanáší se nečistotami a tím ztrácí své mazací schopnosti. V extrémním případě to může vést až k zadření motoru. I proto se nevyplácí olej neměnit. Spolu s olejem pak ideálně vyměňte také olejový filtr, což rovněž napomůže životnosti motoru.

K provozním kapalinám mějte respekt

Naopak při kontrole chladicí kapaliny, která má za úkol odvádět teplo z motoru do chladicí soustavy, musí být motor studený. I její hladina by se měla nacházet mezi ryskami na nádržce, což při kontrole uvidíte pouhým okem. Její doplnění ale není tak jednoduché, a proto se před manipulací vždy podívejte do příručky k vozidlu.

Nádobka na brzdovou kapalinu se v motoru nachází na straně řidiče a obvykle má žlutou barvu. Pro její doplnění je však nejlepší kontaktovat autorizovaný servis.

Čisté okno, základ bezpečné jízdy

Co naopak zvládne doplnit úplně každý, je kapalina do ostřikovačů. Na ni navíc není třeba nějak zvlášť myslet, protože u moderních aut řidiče na její nedostatek upozorní kontrolka na přístrojovém štítě, navíc si snadno všimnete, že při ostřiku čelního skla kapalina ostřikovačů už nestříká.

Její doplnění je pak snadné. Po otevření kapoty hned uvidíte nádržku označenou symbolem stěračů a ostřikovačů. Stačí ji otevřít a speciální kapalinu pořízenou v autorizovaném servisu nebo třeba na čerpací stanici sem dolít. Nezapomeňte ovšem, že dokud hrozí třeba jen noční mrazivé teploty, je dobré použít
nemrznoucí směs. Ta klasická by totiž mohla zmrznout a ostřikovače ucpat, což by vás mohlo uprostřed vánice na dálnici nemile překvapit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.