Škoda se v nadcházejících letech nevyhne dalšímu rozšíření své palety elektromobilů. Ty budou klíčové pro splnění ještě přísnějších emisních norem, díky zlevňující technice by navíc měly být lákavější i pro samotné zákazníky. I proto značka raději investuje do vývoje dalších elektroaut než třeba do nové Fabie Combi, jejíž přípravy naopak byly zastaveny. Jeden z chystaných elektrovozů by se mohl jmenovat Škoda Elroq iV. O co půjde?
O přípravách modelu nazvaného Elroq se spekuluje už několik měsíců. Mladoboleslavská automobilka si na začátku roku 2021 nechala toto označení registrovat, navíc by dávalo logiku vzhledem k návaznosti na model Enyaq – již prodávané elektrické SUV využívá písmeno E na začátku jako odkaz na elektrický pohon a Q na konci jako odkaz na to, že jde o SUV. Přídomek iV pak zdůrazňuje začlenění mezi elektrifikované modely, elektrovozy či plug-in hybridy. Spekulace o jméně navíc zesílily poté, co se na jednom z pracovních serverů objevil inzerát na „Projektanta technologie plánování modelů Elroq“. I to naznačuje, že se tak chystanému elektromobilu uvnitř automobilky skutečně říká.
Stoprocentní jistotu o takovém pojmenování ale přesto nemáme. Předseda představenstva Thomas Schäfer se totiž v létě pro britský magazín Autocar nechal slyšet, že není přesvědčen o použití tohoto označení. Jméno navíc bude podle jeho slov určeno až blíže zahájení výroby připravovaného modelu, rozhodnuto o něm tak nebude dříve než za 12 měsíců.
Ať už další Škodovka jméno Elroq ponese, či nikoliv, jedno je jasné. Další elektromobil mladoboleslavské značky má být menší než již prodávané SUV Enyaq. Vedení firmy v létě při představení budoucích plánů totiž odhalilo, že do roku 2030 představí další tři elektrovozy. Všechny přitom mají být menší než Enyaq.
Koncernoví bratři
Konkrétně v případě Elroqu se hovoří o tom, že půjde o městské SUV, tedy vůz obdobné velikosti jako Kamiq. Použít má novou verzi platformy MEB, určené právě pro menší elektromobily. Orientována má být na co nejnižší cenu, a tak se očekávají menší baterie než třeba v Enyaqu iV nebo obecně jednodušší technika – třeba pomalejší nabíjení. Výsledkem má být díky tomu cenovka kolem půl milionu korun.
Stejný základ mají mimochodem užít i další městské elektromobily, od Volkswagenu a SEATu/Cupry. Konkrétně v případě Volkswagenu se o něm hovoří jako o ID.2, zatímco v případě španělského výrobce zatím není jasné, zda ponese znaky „mladistvého“ SEATu, nebo spíše „prémiové“ Cupry.
Předseda představenstva Škody Thomas Schäfer přitom v únoru 2022 pro magazín Autocar prohlásil, že model mladoboleslavské značky se od svých sourozenců výrazněji odliší. „Brzy přijdeme s oznámením o tomto (voze), ale buďte si jisti, že se bude lišit od našich sesterských značek a bude to krásný koncept, který se Škodě opravdu hodí,“ hlásá.
Nový městský elektromobil Škoda má každopádně dorazit někdy okolo roku 2025, podobně jako jeho sourozenci. Německý server Automobilwoche dokonce hovoří o premiéře už v roce 2024. S velkou pravděpodobností se přitom bude vyrábět ve Španělsku. SEAT má totiž velké ambice, aby se připravovaná koncernová elektroauta do města vyráběla v jeho domovském závodě Martorell.
(vydáno 3. listopadu 2021 8:22, aktualizováno 28. února 2022 22:54)