Volkswagen ID.2all jako vize budoucnosti: Bude i GTI

Volkswagen ID. 2all concept 2023

Volkswagen od dob Herberta Diesse razí cestu elektromobility a tento směr drží i současné vedení. To má však jiné představy o podobě chystaných elektroaut než předchůdci, a tak některé plány se mění. Volkswagen nicméně nadále počítá s rozšiřováním své elektrické řady s tím, že chystá i menší elektroauta než ty dnešní. Součástí budoucí strategie je tak i model nazývaný Volkswagen ID.2, městský elektromobil, který má stát méně než 25.000 korun, což podle současného kurzu činí asi 600.000 korun. Dorazit má v roce 2025. Jeho možnou podobu loni odhalil koncept Volkswagen ID.2all.

Ten ukázal, že představy současného vedení o budoucím elektroautě do města jsou zcela odlišné proti dřívějšímu vedení. Takové auto totiž už v roce 2021 naznačil koncept ID.Life, vize s futuristickým vzhledem a koncepcí crossoveru. Mluví se však o tom, že současnému šéfovi značky Thomasi Schäferovi se tento koncept moc nelíbil (údajně ani nebyl přijat moc pozitivně), a tak nechal tuto představu přepracovat. Výsledkem byl právě VW ID.2all, který se podařilo navrhnout a postavit za pouhých šest týdnů.

Prvky Golfu i Pola

Ten má mnohem blíže dnešním modelům značky, klidně byste si ho mohli splést s Golfem nebo Polem. Ostatně právě tyto modely byly pro designéry inspirací, podobně jako Beetle. Konkrétně C-sloupky mají odkazovat na první Golf, příď zase evokuje současnou generaci Golfu. Za ztvárněním mimochodem stojí tým současného šéfdesignéra Volkswagenu Andrease Mindta, zatímco ID.Life navrhoval jeho předchůdce na této pozici, Jozef Kabaň, který na začátku roku přestoupil do funkce kreativního uměleckého ředitele.

„ID. 2all představuje nový designový jazyk značky Volkswagen, který je založen na třech pilířích: stabilitě, sympatičnosti a nadšení,“ říká ke tvarům konceptu sám Mindt.

Sériové auto bude na koncept navazovat, přičemž tvary už dokončené. Mindt v tomto směru tvrdí, že produkční verze bude vypadat ještě lépe jak koncept. Ten byl veřejností kladně přijat, a tak stylisté věděli, že z něj budou vycházet také u produkčního auta.

Interiér pak v některých ohledech reaguje na kritiku ID.3. Infotainment má být přehlednější, chybět nemá ani klasické ovládání hlasitosti rádia místo dotykového panelu, stejně jako klasické ovladače na volantu. Obrazovka multimediálního systému má mimochodem úhlopříčku 12,9″.

Elektrický Golf za cenu Pola

Koncept byl prezentován jako vůz s prostorností Golfu, avšak za cenu Pola. Cílem je u sériové verze se dostat pod cenu 25.000 eur, tedy zhruba 600.000 korun. I proto se název konceptu ID.2all dá přeložit jako „pro všechny“.

Základem je proto nová platforma MEB Entry přizpůsobená právě cenově dostupným elektromobilům. Sériový derivát bude první sériové auto s touto technikou. Oproti dnes známé architektuře MEB se liší poháněnými koly – zde je elektromotor umístěn vpředu pro pohon přední nápravy. To umožnilo použít jednodušší zadní nápravu, s torzní příčkou, což zlevňuje koncepci, navíc uvolňuje i vnitřní prostor. K dispozici je tak u konceptu zavazadelník s objemem až 490 litrů! Specialitou je i prostor pod podlahou, stejně jako odkládací místo s objemem 50 litrů pod zadní lavicí, která umožňuje zamknutí a dobíjení notebooků.

Automobilka mimochodem počítá už s tím, že sériové auto nabídne dvě sady baterií, v základu s kapacitou 38 kWh, vyšší verze s kapacitou 56 kWh, které mají umožnit dojezd až 450 km na jedno nabití dle metodiky WLTP. Elektromotor konceptu pak poskytuje výkon 166 kW.

Bližší informace zatím automobilka neupřesnila. V souvislosti s akumulátorem se nicméně mluví o použití lithium-železo-fosfátových článků, které mají být až o polovinu levnější než dnešní bateriové články, což má opět pomoci snížit cenu takového vozu. Vzhledem k tomu nemá vadit nižší rychlost nabíjení nebo právě nižší kapacita, spjatá s tímto typem článků.

Volkswagen ID.2 je mimochodem dlouhý 4.050 mm, široký 1.812 mm a vysoký 1.530 mm, s rozvorem 2.600 mm. Svojí délkou tak odpovídá malému hatchbacku Polo, rozvor je však natažený.

Bude i GTI

V září 2023 pak automobilka potvrdila, že nový elektromobil dorazí i ve formě sportovního derivátu GTI. Šéf značky Thomas Schäfer podporuje slavné názvy z historie Volkswagenu, mezi něž GTI bezpochyby patří, a hodlá je využívat i v elektrické budoucnosti. I sportovně laděné elektromobily tak do budoucna ponesou označení GTI, místo krátce užívané zkratky GTX.

Vizí sportovního derivátu chystaného elektromobilu je koncept ID. GTI odhalený na mnichovském autosalonu 2023. Tam bylo potvrzeno, že novinka na trh dorazí v roce 2027. Využije přitom charakteristické detaily takto označených modelů.

Jaké elektromobily VW chystá?

Volkswagen počítá s tím, že do roku 2030 mají vozy s elektrickým pohonem tvořit 70 % prodejů značky. S tím logicky souvisí i další expanze takových aut. Volkswagen ID.2 je tak jednou z šesti elektrických novinek chystaných do roku 2026. Po nedávno uvedeném modelu střední třídy ID.7 dorazí kompaktní SUV (možná nazvané ID.Tiguan). Počítá se i s nejmenším modelem nabídky, ID.1, které má stát dokonce méně než 20.000 eur (pod 500.000 korun), nebo malým SUV přezdívaným ID.2X.

Malé elektromobily pak chystají i další značky koncernu VW Group. Architekturu MEB Entry mají využít také další městské modely. Podobně koncipovaný elektromobil mají nabídnout také Audi (jako náhradu za A1) nebo Škoda. Cupra pak podobu takto koncipovaného auta už naznačila konceptem UrbanRebel. Městská elektroauta se přitom budou vyrábět právě ve Španělsku, u SEATu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *