Volkswagen se do budoucna hodlá primárně zaměřit na výrobu automobilů s čistě elektrickým pohonem, do roku 2030 mají takové vozy tvořit 70 % prodejů značky. S tím logicky souvisí i postupná expanze takových aut. První fáze rodiny ID. byla ve znamení kompaktů (po hatchbacku ID.3 dorazilo SUV ID.4), druhá se zaměří na větší modely, velkoprostorové a užitkové ID.Buzz nebo zástupce střední třídy ID.Aero. Následovat má i rozmach dostupných elektromobilů. Prvním zástupcem této kategorie má být model zatím nazývaný jako Volkswagen ID.2.
Má jít o městské SUV s elektrickým pohonem, které se v nabídce rodiny ID. zařadí pod kompaktní hatchback ID.3. Přestože má velikostně odpovídat zhruba modelu T-Cross, nabídne vnitřní prostor odpovídající o něco většímu T-Rocu. To zajistí právě prostorově méně náročný elektrický pohon.
Vzhled pak bude vycházet z letošního konceptu Volkswagen ID.Life, prezentovaného na autosalonu IAA Mobility v Mnichově. Oproti dosavadním zástupcům elektrické řady ID. se v lecčems odlišuje. Design zůstává minimalistický, avšak je výrazně stylovější, s nápaditě řešenou přídí. Ta bude patrně u sériového automobilu konvenčnější, základ designu sériového auta by ale ID.Life měl ukazovat.
Konvenčnější bude také interiér, který je u ID.Life ryze koncepční. Ukazuje však, že Volkswagen hledá různé možnosti, jak zabavit posádku během dobíjení baterií. ID.Life totiž nabízí herní konzoli nebo projektor s promítacím plátnem, výsuvným z palubní desky. Sedačky lze navíc různě sklápět a vytvářet tak různé konfigurace kabiny. Uvidíme, zda si nějaké takové prvky najdou cestu i do série.
Důraz na dostupnou cenu
Volkswagen ID.2 bude muset každopádně primárně dokázat, že i elektřinou poháněný automobil může být cenově dostupný. Ostatně proto se proti původním plánům opozdil o dva roky. Původně se o debutu městského elektromobilu hovořilo v roce 2023, nyní je ID.2 v plánu pro rok 2025.
Cena techniky elektromobilů totiž podle zákulisních zpráv neklesá tak rychle, jak vedení automobilky předpokládalo. V původním termínu by se tak nepovedlo splnit cíl cenovky okolo 20.000 eur, což odpovídá asi 500.000 Kč. Taková cena pořád není vyloženě dostupná, na poměry elektroaut nicméně ano.
Co nejnižší cenovku má přitom zajistit nový technický základ, v podobě platformy nazývané MEB Entry. Půjde o o jednodušší řešení než u dnešní MEB známé z VW ID.3 a ID.4 a dalších elektromobilů koncernu VW Group. Rozdílem je pak pohon přední nápravy.
S architekturou budou rovněž spjaty menší (a hlavně levnější) baterie, patrně s kapacitou okolo 30 kWh až 45 kWh, která by zajistila dojezd 193 až 290 kilometrů. To není zrovna mnoho, u městského auta by to ale mělo stačit. Konkrétně koncept ID.Life využil elektromotor s výkonem 172 kW a baterie s kapacitou 57 kWh pro dojezd asi 400 km podle metodiky WLTP, což naznačuje cílové hodnoty i pro sériová auta s tímto technickým základem.
V souvislosti s akumulátorem se pak mluví o použití lithium-železo-fosfátových článků, které mají být až o polovinu levnější než dnešní bateriové články, což má opět pomoci snížit cenu takového vozu. Vzhledem k tomu nemá vadit nižší rychlost nabíjení nebo právě nižší kapacita, spjatá s tímto typem článků.
Dojde i na sourozence
Volkswagen ID.2 každopádně v koncernové nabídce nezůstane osamocen, jeho architekturu MEB Entry mají využít také další městské modely. Podobně koncipovaný elektromobil mají nabídnout také Audi (jako náhradu za A1) nebo Škoda. Cupra pak podobu takto koncipovaného auta už naznačila konceptem UrbanRebel.
Právě španělská automobilka Cupra (respektive SEAT) se snaží o to, aby se tato nová generace městských koncernových elektromobilů vyráběla ve Španělsku, v domovském závodě firmy v Martorellu. Zatím ale o tomto kroku nebylo definitivně rozhodnuto.