Volkswagen T-Cross je malé městské SUV z dílny německé automobilky, které se začalo vyrábět v roce 2018. Tehdy se stalo nejmenším SUV značky v její evropské nabídce, stojící v hierarchii pod T-Rocem, Tiguanem a Touaregem.
Pětidveřový automobil s interním označením Typ C1 byl postaven na základech platformy MQB ve verzi A0, která znamená použití výhradně pohonu předních kol, bez možnosti čtyřkolky. Oproti ostatním verzím MQB jsou i další řešení jednodušší, pro snížení ceny.
Design vychází z konceptu Volkswagen T-Cross Breeze z roku 2016, na rozdíl od něj však sériové auto není kabrioletem, ale uzavřeným modelem. Vzhledem k velikosti se vozu v době premiéry přezdívalo Polo SUV, ostatně s tímto malým hatchbackem sdílí techniku. Navíc se pro Evropu vyrábí ve stejné továrně jako Polo, ve španělském závodě Volkswagen Navarra, v Pamploně. Oproti Polu je však VW T-Cross o 54 mm delší a 97 mm vyšší. Pro čínský trh pak existuje verze s prodlouženým rozvorem.
Interiér vsadil na praktičnost a variabilitu. Zadní lavici lze v podélném směru posouvat v rozsahu 140 mm, pro zvětšení místa pro posádku, či zavazadla.
Změny v nabídce motorů
Nabídka motorů v době premiéry zahrnovala dvě verze benzinového tříválce 1.0 TSI se 70 kW a 85 kW, které doplňovaly benzinový čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) a turbodiesel 1.6 TDI (70 kW). V roce 2020 však motorová paleta prošla významnou proměnou. Nejslabší 1.0 TSI skončilo, zatímco silnější verze oslabila na 81 kW. Patnáctistovka prošla modernizací, zatímco vznětová šestnáctistovka skončila.
Pro rok 2024 se Volkswagen T-Cross dočkal modernizace. Ta změnila jeho tvář díky novým světlometům, za příplatek s technikou LED Matrix. Uvnitř se pak objevily hodnotnější materiály, za jejichž absenci byl vůz zpočátku kritizován.
Volkswagen T-Cross: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4107 x 1760 x 1558 x 2563 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 385-455 litrů
- Výroba: 2018- (Pamplona, Španělsko)
Kategorie malých SUV je v dnešní době už pěkně nabitá, zájem zákazníků o ni neustále roste, a tak není divu, že do ní vstoupil i Volkswagen. Svůj T-Cross přitom přizpůsobil cílové klientele, a tak je na poměry značky nečekaně stylový, vpředu zaujme výraznými mlhovkami, vzadu zase propojenými koncovými světly, případně pestrobarevnými laky. Uvnitř však působí poněkud lacině, kabina totiž využívá záplavu tvrdých plastů. Za volantem se mně pak nesedí příliš pohodlně, nevyhovuje mně posaz, středový panel navíc lehce tlačí do nohy, byť samotná sedačka je vcelku pohodlná. Vzadu je to však lepší, vysoko ukotvený sedák kvalitně podpírá stehna, navíc je tu dostatek místa. Zkoušený tříválec 1.0 TSI (85 kW) je zajímavou volbou, svým jadrným zvukem má až sportovní tón, navíc už poskytuje dostatek síly. Určitě se však vyhněte 18palcovým kolům, ty už jsou na českých silnicích poměrně slyšet, navíc se jimi poněkud přenáší rázy do karoserie. Sám o sobě je ale podvozek pohodlný.
Volkswagen T-Cross na mě s motorem 1.5 TSI udělal rozhodně větší dojem než dříve testovaný exemplář s tříválcem 1.0 TSI. Ani ne tak kvůli parádnímu elánu (slušný odpich nabízí i litr), jako spíše díky kultivovanějšímu projevu a slušné spotřebě paliva. V tyrkysové metalíze to pak T-Crossu rozhodně sluší víc než v obyčejné bílé, vyniknou totiž detaily tohoto netradičně pojatého modelu.
Přesto to podle mého názoru bude mít Volkswagen T-Cross na trhu složité. Nabídka malých SUV je dnes už opravdu široká, tenhle model bohužel trápí lacinější materiály v interiéru, které nezakryje ani nápaditý dekor, nebo na českých silnicích pořád spíše tužší podvozek. Vysoká je pak cenovka, byť už v základu je výbava na poměry segmentu vcelku bohatá.
Více na: https://www.auto.cz/volkswagen-t-cross-r-line-1-5-tsi-dsg-napraveni-reputace-134230