Hrozí nedostatek AdBlue? Chybějící močovina by mohla zastavit moderní diesely

Pandemie koronaviru má množství důsledků, mezi něž patří také nedostatek surovin nebo materiálů. To se týká také automobilového průmyslu, který aktuálně z různých důvodů řeší nedostatek polovodičů nebo plastových granulátů, což vede k výraznému omezení produkce aut. Jenže problémy mohou mít i již vyrobené vozy. Ústřední automobilový klub (ÚAMK) varuje, že hrozí nedostatek AdBlue, kapaliny nutné pro chod moderních turbodieselů.

Bez AdBlue to nepojede

Do seznamu toho, co všechno v automobilovém průmyslu chybí, se nyní zařazuje ještě jedna surovina – AdBlue, nebo-li syntetická močovina, která je nenahraditelnou přísadou moderních dieselů splňujících emisní normu Euro 5 a výše, informuje ÚAMK v oficiální tiskové zprávě na svých stránkách. Varuje přitom, že elektronika moderních vznětových motorů neumožní vůz nastartovat, pokud mu AdBlue chybí. Technicky by to sice bylo možné, AdBlue (roztok močoviny a destilované vody) „jen“ snižuje emise, kvůli emisním normám to však není možné. Pro další rozjezd je třeba minimálně dolít čtyři až pět litrů roztoku. Jinak zůstane auto stát. Existuje pouze jistý „záchranný kruh“, a to v podobě dočasného provozu bez funkčního SCR filtru, a to zhruba 1.000 km.

„Když tyto roztoky na trhu nebudou, znamená to, že všechny motory kategorie od Euro 5 a výš, které potřebují AdBlue, velmi pravděpodobně budou odstaveny,“ varuje pak Petr Bláha, šéf společnosti Duslo Šaľa vyrábějící kapalinu AdBlue. Problém se navíc netýká jen osobních aut, ale také nákladních nebo autobusů.

Řidiči si této situace už možná všimli. Některé čerpací stanice už hlásí, že mají AdBlue vyprodáno. Jiné omezují sortiment třeba jen na malé lahve, zatímco jiné kapalinu zdražují.

ÚAMK vysvětluje, že důvodem situace je nedostatek plynu, který aktuálně zdražuje také tankování vozů na CNG. Samostatná produkce AdBlue by byla zásadně neekonomická, a tak produkce syntetické močoviny je vedlejší produkt výroby umělých hnojiv, která se bez plynu neobejde.

Největší evropští producenti přitom už hlásí omezení výroby. V pořadí druhý největší výrobce z Německa už vzhledem k omezování produkce začal dodávat na trh nižší množství AdBlue. Na třetí příčce, co do velikosti, je polský podnik, který výrobu už dokonce zcela zastavil. A problém může mít i největší evropský producent, slovenská společnost Duslo Šaľa. Ve snaze ochránit slovenský trh totiž hrozí, že Slovensko zcela zakáže vývoz dané látky do zahraničí.

Co dělat?

Pokud bude výroba AdBlue omezená dlouhodobě, bude to mít fatální důsledky. Odborníci ÚAMK tvrdí, že běžná spotřeba tohoto roztoku je v osobních vozech asi 0,7 litru na 1.000 km. S plnou nádrží, zatím za cenu asi 200 Kč, tak vůz vystačí zhruba na 20.000 kilometrů. Průměrně čeští řidiči ujedou 15.000 až 17.000 km ročně, což znamená, že zhruba do roka bude AdBlue chybět většině moderních dieselů.

A jak tedy nedostatek AdBlue řešit? Odborníci ÚAMK radí s sebou vozit alespoň malé množství močoviny, aby byla k dispozici, pokud by autu došla. V případě rozsvícení varovné kontrolky na docházející AdBlue pak doporučují situaci řešit co nejdříve a nečekat, až kapalina autu zcela dojde. Stejně tak se nemusí vyplatit čekat na pravidelnou servisní prohlídku, v rámci níž bývá AdBlue doplňováno. Řidiči by na to měli navíc myslet i před jízdou do zahraničí. Nedostatek AdBlue se totiž týká celé Evropy, a tak hrozí, že močovinu řidiči neseženou ani v zahraničí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.