KatalogSsangYongTivoli

SsangYong Tivoli Grand/XLV (2016-)

SsangYong XLV je kompaktní SUV nabízené touto korejskou automobilkou od roku 2016. Automobil sdílí technický základ s malým SUV Tivoli, na vybraných trzích se dokonce prodává pod označením Tivoli XLV. Někdy se o něm hovoří jako o tzv. kombi verzi Tivoli. Jméno je zkratka pro eXciting Lifestyle Vehicle (vzrušující lifestylové vozidlo), poprvé jej užily již studie předcházející sériovému autu. Od roku 2021 se na českém trhu auto přejmenovalo na Tivoli Grand.

Design automobilu navázal na o rok starší Tivoli, poprvé jej však naznačila už dvojice konceptů prezentovaná v letech 2014 a 2015. To konkrétně znamená do boku protažené světlomety a nízkou masku. Až po C sloupky je vůz dokonce shodný s Tivoli, rozvor je totiž u XLV a Tivoli totožný, činí 2.600 mm. Liší se však prodlouženým zadním převisem s dalším bočním oknem a jinak řešenou zádí. Delší zadní převis znamená více prostoru pro cestující na zadní řadě sedadel a větší zavazadelník, o objemu 720 litrů, zatímco Tivoli s pohonem jedné nápravy nabízí objem 423 litrů.

Do prodeje vůz vstoupil s nabídkou dvou motorů, atmosférický benzinový čtyřválec 1.6 e-XGi (94 kW) doplnil turbodiesel 1.6 e-XDi (85 kW). Základem byl pohon přední nápravy, k dispozici byla však také čtyřkolka.

Místo XLV Tivoli Grand

V roce 2020 SsangYong XLV z nabídky dočasně vypadl, aby uvolnil prostor pro tehdy nově uvedenou čtvrtou generaci Koranda, která měla obdobné rozměry. Na konci roku 2020 však debutovala modernizovaná varianta XLV. Ta už na českém trhu nově nesla označení Tivoli Grand.

Facelift tvary Tivoli Grand proměnil po vzoru dříve modernizovaného Tivoli, což znamenalo odlišně pojatou příď, jinak tvarovaný zadní nárazník nebo přepracovaný interiér. Digitální přístrojový štít má úhlopříčku 10,25 palce. Výdechy ventilace se pak přesunuly nad dotykovou obrazovku multimediálního systému, s úhlopříčkou osmi palců. Nabídka motorů se pak omezila na benzinový čtyřválec 1.5 GDI Turbo (120 kW).

Pro rok 2023 na trh vstoupil další facelift, po vzoru výchozího Tivoli. Tehdy se změnily přední partie, uvnitř se objevily nové ovladače klimatizace. V české nabídce se pak nadále objevoval je čtyřválec 1.5 GDI Turbo.

SsangYong XLV/Tivoli Grand: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4480 x 1810 x 1646 x 2600 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 720 litrů
  • Výroba: 2015- (Pchjongtchek, Jižní Korea)

Ohodnoťte SsangYong XLV/Tivoli Grand i vy, v komentářích pod článkem:

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “SsangYong Tivoli Grand/XLV (2016-)

  • SsangYong XLV sme zakúpili ako nové do firmy ešte v pred faceliftovej verzii s atmosférickym benzínovým motorom o výkone 94 kW s manuálnou prevodovkou. Zaujal ma design štúdie, ktorý navrhlo štúdio Pininfarina, ktorý bol v tom čase zaujímavý a do produkcie sa dostal len s minimálnymi zmenami. Ešte aj dnes si auto obhliadajú okoloidúci (určite je to aj minimálnym výskytom tohto modelu na cestách).
    Ak si mám vybrať na cestu XLV, rád sa preň rozhodnem. Je to z dôvodu, že sa v ňom príjemne jazdí- je tiché a má dobre tvarované sedadlá (hlavne pre menšie a chudšie osoby). Chýba však bedrová opierka. Pre posádku je dostatok miesta- hlavne pre nohy vzadu, v porovnaní s inými značkami s porovnateľným rázvorom. Zadné operadlá sú polohovateľné v 2 úrovňiach. Materiály sú v tejto cenovej triede áut nadmieru kvalitné- ani po 4 rokoch nič nevŕzga a nepraská. Jediné negatívum sú slabo odhlučnené B stĺpiky- keď prší, je cez ne počuť hluk kvapiek. K hodnoteniu objemu batožinového priestoru len toľko: objem udávaný výrobcom je nadhodnotený. Skutočný objem kufra nie je malý, avšak skôr priemer v tejto kategórií áut. Má polohovateľné plató, ktorým sa dájú nastaviť 2 polohy (a objemy) pre batožinu.
    Podvozok je nastavený tvrdšie, skôr pre športovú jazdu, než pre komfort. Ale nevytrasie posádku na nerovnostiach a je solídne odhlučnený. S autom sa napriek výške výborne jazdí v zákrutách, kde veľmi dobre drží- je dlho neutrálne aj z dôvodu, že vpredu má ľahký motor a vzadu to viac zaťažuje dlhší previs (nedotáčavosť-pretáčavosť). K dobrým jazdným vlastnostiam prispievajú aj 18“ alu disky s pneu Nexen NFera. S autom sme dostali 16“ elektróny s celoročnými pneumatikami Nexen, s ktorými však nie som veľmi spokojný- na zimu sú slabé, v lete veľmi nedržia (kladom je, že sa málo opotrebovávajú).
    Motor je benzínový štvorvalec bez turba s variabilným časovaním ventilov, vyvinutý a vyrábaný SsangYongom. Pred kúpou som mal informáciu, že spotreba sa bude držať okolo 6 L. Po rokoch jazdenia môžem skonštatovať, že naozaj priemerná spotreba (celkovo) sa drží medzi 6-7 L/100km. V porovnaní s novými motormi SY s prepĺňaním je to naozaj rozdiel v nižšej spotrebe. S atmo motorom sa však treba „naučiť“ jazdiť- do 3500 otáčok nie je veľmi akčný, čo je však pozitívne na spotrebu, v 3500 sa však aktivuje prestavenie otvárania ventilov a motor výrazne začne ťahať až do 6500 otáčok. Čerešničkou je to, že na 6 prevodovom stupni pri 130 km/h sa zmení časovanie ventilov a tak v tejto rýchlosti máte k dispozícií prekvapivú akceleráciu až do 170 km/h! Motor je tichý a celkovo svojím hlukom neobťažuje posádku. Asi najhlučnejším prvkom býva pohon kompresora klimatizácie (manuálna), ktorý sice počuť v kabíne po zapnutí klímy, ale nie je veľmi výrazný. Čo sa týka prevodovky, radenie je presné a dobre zapadajúce, dráhy sú skôr dlhšie a výrazný rozdiel oproti iným značkám je v kulise radenia- je akoby posunutá mierne vpravo (žeby navrhnutá pre pravostranné riadenie?). 6-ty stupeň je ťažší, ale max. rýchlosť dosahujete na ňom. Pre max akceleráciu je vhodný druhý stupeň- dá sa točiť až do 90 km/h.
    Riadenie modelu XLV je presné, viac-menej strmé. Keď ho porovnám s inými značkami áut, s ktorými jazdím, trošku mi prekáža častejšia korekcia smeru jazdy v stredovej polohe volantu aj na dobrých cestách bez vyjazdených koľají. Dá sa na to zvyknúť, ako píšem, iba to porovnávam s inými autami. Posilovač volantu je elektrický, nastaviteľný v 3 možnostiach. Rozdiel v účinku sa dá postrehnúť len v nízkych rýchlostiach- pri vyšších riadenie automaticky stuhne.
    Na záver: Ak by som dostal otázku, či by som tento model odporučil, bez váhania by som odpovedal áno ( s podmienkou, že by malo tento motor a manuálnu prevodovku)…

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *