KatalogSubaru

Subaru BRZ ZC6 (2012-2020)

Subaru BRZ s interním označení ZC6 je první generace kompaktního kupé japonské značky, vyráběná mezi lety 2012 a 2020. Šlo o sourozence Toyoty GT86, který vznikl v rámci spolupráce Toyoty se Subaru. I proto se mu přezdívalo toyobaru. V roce 2020 debutovala druhá generace Subaru BRZ (interně ZD8), která opět vznikla ve spolupráci s Toyotou, ta však své kupé přejmenovala na GR 86. Jméno je zkratkou pro boxer (koncepce použitého motoru), rear wheel drive (pohon zadních kol) a zenith (vrchol).

Automobil debutoval ve formě konceptu BRZ STI Concept představeného na autosalonu v Los Angeles v roce 2011, sériová verze následovala jen pár týdnů poté, krátce po představení sourozenecké Toyoty GT86. Oproti konceptu se změnily jen detaily, sériová varianta s kabinou 2+2 přišla třeba o mohutné přítlačné křídlo na zádi. Oproti sestře od Toyoty se BRZ odlišilo jinak řešeným předním nárazníkem s šestiúhelníkovou maskou.

Subaru BRZ bylo v Evropě nabídnuto s jediným motorem, a to v podobě atmosférického zážehového dvoulitru typu boxer. Jednotka s protiběžnými písty kvůli snížení těžiště pocházela od Subaru, systém se dvěma vstřikovači paliva na válec D-4S však dodala Toyota. Čtyřválec byl naladěn na 147 kW a nabídl možnost spárování s šestistupňovým manuálem nebo automatem se shodným počtem převodů. Poháněná byla zadní kola, což z BRZ dělalo první zadokolku v nabídce Subaru.

Podvozek tvoří přední vzpěry McPherson a zadní lichoběžníková náprava. Na karoserii byla z velké části použita vysokopevnostní ocel, kapota byla hliníková.

Facelift a další speciální verze

V roce 2017 se Subaru BRZ se dočkalo modernizace. Příď byla sportovněji tvarovaná s bi-LED světlomety, zatímco záď se dočkala LED koncových světel a jinak tvarovaného spoileru. To uvnitř se objevil nový volant, stejně jako nový informační displej pro větší interakci s autem nebo jiné rádio s 6,2″ obrazovkou.

Atmosférický motor si uchoval výkon 147 kW, dostal však zesílený blok, nové sací i výfukové ventily pro nižší tření a zvýšení účinnosti. Jiná byla i vodní pumpa Denso, zatímco výfukový systém byl upraven, aby méně reznul. Upravovalo se také naladění zavěšení s tlumiči Sachs, zatímco elektronickou kontrolu stabilizace bylo možné přepnout do režimu Track pro vyšší kontrolu řidiče nad vozidlem

Rok nato následovaly dílčí úpravy, jak je u Subaru zvykem. Karoserie se dočkala dodatečných výztuh u zadní nápravy, kabina zase inovovaného multimediálního systému Starlink se 7″ displejem.

Poslední roky produkce pak byly ve znamení speciálních verzí. V roce 2019 tu byla limitovaná edice Edition Spec.S., která se odlišila osobitou matnou šedou Cool Gray Khaki, stejně jako jedinečnými černými koly 17″ a dalšími černými detaily. Uvnitř vůz nabídl kožené potahy sedadel v unikátním provedení s hnědou kůží, nechyběly ani tlumiče Sachs s jedinečným nastavením.

V roce 2020 tu zase bylo Final Edition, na počest posledního modelového roku modelu BRZ v Evropě. Pro evropské trhy bylo určeno jen 157 kusů. Dostalo brzdy Brembo s lakovanými třmeny, tlumiče Sachs se speciálním nastavením nebo potahy vyhřívaných sedadel kombinujících modrou kůži a alcantaru.

Subaru BRZ (ZC6): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4240 x 1775 x 1285 x 2570 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 243 litrů
  • Výroba: 2012-2021 (Ota, Japonsko)

Ohodnoťte Subaru BRZ i vy, v diskuzi pod článkem:

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Subaru BRZ ZC6 (2012-2020)

  • Subaru BRZ mi kdysi ukázalo, že zábava za volantem není o technologiích převzatých z letectví nebo motorsportu, ale je o pečlivě naladěných jízdních vlastnostech jednoduchého auta. Ten chraplavý zvuk atmosférického boxeru mi nikdy moc nevyhovoval, ale bude mi chybět. Stejně tak mi bude chybět delší točení motorem a jeho následné naskočení po stisku startovacího tlačítka. Kdysi jsem si uvědomil, že pro mě nemá cenu si ho kupovat, protože moje mnohem starší Mazda RX-8 mi nabídne podobný jízdní zážitek s lepším zvukem dvourotoru, ale znovu mám nutkání o nákupu BRZ alespoň přemýšlet.

    Více na: https://templeofspeed.cz/subaru-brz-final-edition/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *