RecenzeTesty Audi

Test: Audi SQ7 TFSI (2022)

K velkým automobilům odjakživa patřily velkoobjemové turbodiesely. Jenže doma je dnes jinde, výrobci se vznětových motorů v osobních autech zbavují, důsledkem čehož na benzinový motor přezbrojilo i Audi SQ7, vrcholná verze tohoto rodinného luxusního SUV. Jak toto provedení jezdí, jsme zjišťovali v rámci týdenního testu.

Audi SQ7 je nejvýkonnější varianta tohoto velkého luxusního SUV, zvenku byste ale jeho sportovní charakter hledali těžko. Čtyři kruhy vždy u sportovních modelů sázely spíše na nenápadnost, což bezesporu platí i pro SQ7. Zvenku byste vůbec nehádali, že v jeho útrobách pracuje osmiválec s 373 kW. Testovaný exemplář kombinující stříbrnou karoserii s černými detaily je prakticky zaměnitelný se slabšími variantami,, což je přesně něco, co od něj zákazníci čekají. Mně osobně by však seděl o něco výraznější vzhled – SQ8 se mně celkově líbí podstatně více. Vždyť zde sílu pod kapotou vlastně jen nenápadně naznačují čtyři koncovky výfuku, typický detail „eSkových“ Audin.

Luxusní interiér

To uvnitř je to hlavně ve znamení luxusu. V rámci faceliftu z roku 2018 se změnila koncepce interiéru, dosavadní výsuvný displej infotainmentu na vrchu palubní desky nahradilo řešení s dvěma dotykovými obrazovkami ve středovém panelu, ve stylu tehdy uvedené dvojice A6 a A7. Přestože sázka primárně na dotykové ovládání mě většinou nesedí – při jízdě není moc intuitivní – u Audi si s ním poradili dobře. Přehlednosti ovládání pomáhají haptické reakce systému, „odpověď“ systému na dotyk lze navíc i nastavit.

Dotykové ovládání klimatizace navíc zůstává po ruce. Plusem jsou pak i rychlé reakce multimediálního systému, stejně jako perfektní obraz všech displejů. Ty jsou uvnitř celkem tři – dvojici na středovém panelu doplňuje digitální přístrojový štít. Všechny jsou navíc skvěle čitelné i na ostrém slunci. Samozřejmostí u Audi jsou pak perfektně zvolené, ty nejluxusnější materiály, stejně jako jejich dokonalé zpracování.

Za volantem se sedí výše, což není způsobeno jen vysokou stavbou karoserie – já osobně bych si sedačku klidně nastavil níže. Stejně tak bych ocenil vyšší opěrku hlavy. Jinak jsou ale příkladně pohodlné, zároveň poctivě podrží v oblouku. Nechybí tu široký výběr z nastavení masáže, stejně jako možnost nastavení vyhřívání – pro sedák, či pro zádovou opěrku, či pro obě části sedačky.

Vzadu je pak hodně místa – co také čekat od pět metrů dlouhého SUV. Platí to ale v případě posunutí zadní lavice zcela dozadu – při posunu vpřed už místo pro dospělého začíná být lehce omezené. Plusem je každopádně fakt, že i v nejzazší poloze zůstává zavazadelník královsky objemný. Na zadních sedadlech pak dospělý ocení vyšší posaz, sedák je ukotven výše, aby poctivě podepřel stehna. Vzdušnosti kabiny pak pomáhá doslova obří panoramatické střešní okno, nakládání zavazadel zase možnost snížit záď, díky vzduchovému podvozku.

Vynikající motor

Pohon Audi SQ7 dnes zajišťuje čtyřlitrový vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly o výkonu 373 kW a točivém momentu 770 Nm, což je obří síla i s ohledem na to, že si motor musí poradit s vozem vážícím zhruba 2,5 tuny.

Zátah je opravdu opojný, není však zcela lineární, při akceleraci všimnete turboefektu, zkrátka chvilku trvá, než se turba nadechnou. I přesto jste na 100 km/h tak rychle, že mnohdy ani nemrknete. S plynem zkrátka musíte pracovat citlivě, a to i v automatickém režimu. Té síly je opravdu hodně, že občas jsou rozjezdy trochu cukavější, na tu dostupnou sílu si zkrátka musíte zvyknout. Jinak je ale práce osmistupňové samočinné převodovky naprosto hladká, o změně převodu mnohdy ani nevíte. Automat přitom rychle reaguje i na manuální pokyn – u červeného pole si ale každopádně přeřadí sám.

Spotřeba pak jednoduše odpovídá koncepci a rozměrům. Při rychlé jízdě si čtyřlitrový osmiválec zkrátka vezme 30 l/100 km. Z dlouhodobého hlediska se ale budete pohybovat podstatně níže. U mě se dlouhodobá spotřeba zastavila na 13 l/100 km. Ve městě si SQ7 vzala 16 až 18 litrů na 100 km dle provozu a délky trasy, dálniční přesuny znamenaly 11litrovou spotřebu.

Čtyřlitr je tak zkrátka úžasný, co mě však na SQ7 maximálně nadchlo, jsou jeho jízdní schopnosti. Od pět metrů dlouhého a 2,5 tuny vážícího „minibusu“ jsem nečekal žádné jízdní zázraky, jenže opak je pravdou. Nechápu, jak se konstruktérům povedlo zamaskovat rozměry a hmotnost tohoto auta. I díky natáčecí zadních kol je totiž SQ7 v zatáčkách až nečekaně agilní. Jeho brzdný systém je pak neskutečně agilní, váhu si uvědomíte opravdu až jen před velice prudkými oblouky, v nichž už fyziku zkrátka neokecáte.

Výtečný je pak vzduchový adaptivní podvozek. Není zbytečně tuhý, ale naopak příkladně poddajný. Skvěle tlumí nerovnosti, zároveň však poskytuje dostatečnou jistotu za volantem. V českém prostředí ale zkrátka počítejte s tím, že ta 22″ kola testovaného kousku občas uslyšíte. Audi SQ7 ale není jen o sportování, ale také o pohodlném cestování. Například na dálnici je auto zcela komfortní a příkladně odhlučněné, o okolním světě ani nevíte.

Další recenze Audi SQ7

Lukáš Volšický, Temple of Speed

Audi SQ8 TDI má se stylovějším agresivnějším zevnějškem větší punc luxusu, ale osobně bych se přiklonil k tradičnější SQ7 TDI. Ačkoli je SQ8 jízdně trochu lepší, onen rozdíl není tak markantní, že by měla být automaticky upřednostněna. Jízdní komfort SQ7 je nepatrně slabší, ale i přesto je příjemný. Nejdůležitější důvod svého rozhodnutí jsem už uvedl, SQ7 je mi sympatičtější, protože je klasickým luxusním SUV s normálním nenápadným tvarem. Je přesně taková, jaké by luxusem a výkonem nadupané SUV mělo být.

Ivo

Mám 4 roky staré (nebo nové?) SQ7 koupené z druhé ruky. Audina nahradila předchozí X5 BMW a musím říci, že nelituji. Oproti bavoráku je kvalita interiéru lepší, o motoru a prostoru ani nemluvě. Osmiválcové TDI je prostě bomba a dlouhodobá spotřeba jen 8,2 l nafty. Jízdní vlastnosti s ohledem na velikost a váhu úplně v pohodě jen malinko tvrdší podvozek, což je dáno asi S-kovou verzí. Normální Q7 bude asi plavnější. Abych jen nechválil, tak letos při návratu z dovolené se mi ve Slovinsku zaseklo víčko nádrže. Hodinová snaha včetně konzultace se servisem nepomohla, pomohla jen hrubá síla. Ještě nevím, co to bude stát, ale levné to asi nebude. Také jsem si myslel, že si ho nechám takzvaně “do důchodu”, ale bojím se, aby mi ho evropští ekofanatici za pár let řádně nezdanili.

Quirinus

Audi SQ7 V8 TSI – skvělá kára. Parádní zvuk, výtečný podvozek a uvnitř hromada místa. Jen ta spotřeba… Ale kdo chce opici musí mít i na banány

Pablo Košťálek

Fakt dobrý auto, jasně, jak píšou ostatní, žere víc než jiný auta. Ale za tu parádu to stojí, ne? I ten zvuk motoru…

Menežeris, Drivezone

Musím se přiznat, Audi Q7 4M na mě udělala obrovský dojem. Nejsem fanoušek aut kategorie SUV, ale pokud bych měl dost peněz a hledal auto pro všechno, tak Q7 je pro mě jasná volba. Auto je opravdu všestranné. K mání je i sedmimístná verze. V případě pětimístného provedení získáte opravdu gigantický zavazadelník o objemu 890l. Neumím si představit, že bych ho jen tak dokázal zaplnit.

Díky zadní natáčecí nápravě je i skvěle obratné. Když budete mít dostatek citu, tak poskytne trochu té zábavy. Jinak je to velmi pohodlné a prostorné auto. V Audi postavili fakt dobré auto. Oni to ví, proto za něj pořádně zaplatíte. Audi Q7 sice umí jezdit za slušnou spotřebu, ale servisní náklady tohoto drobečka nejsou zrovna nejmenší. Vypadá to, že jsem si našel oblíbence mezi SUVčky. Až tohle někomu řeknu, tak mi neuvěří.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *