Testy KiaRecenze

Test: Kia Ceed 1.0 T-GDI Spin (2022)

Kia Ceed dlouhodobě patří mezi nejprodávanější auta na českém trhu, čemuž pomáhá i široká nabídka. Vedle pětidveřového hatchbacku a kombíku jsou tu i odvozený crossover Xceed a shooting brake Proceed. Navíc jsou k dispozici jak benzinové motory, tak turbodiesely, stejně jako plug-in hybrid. Jaký je však Ceed se základním motorem 1.0 T-GDI (74 kW) v populární verzi Spin? To jsme zjišťovali během týdenního testování.

Současná generace Ceedu (interně CD) se sice už vyrábí od roku 2018, na jeho exteriéru byste to však možná ani nepoznali. I po letech vůz působí svěžím dojmem, zvlášť ve žlutozelené barvě Splash Lemon testovaného exempláře. Pravdou ale je, že předchůdce byl osobitější, celkové ztvárnění dnešní generace je až příliš podobné jiným kompaktním hatchbackům.

Příjemná kabina

Vnitřek si pak uchovává klasickou koncepci, která je v mnoha ohledech lepší než u některých novějších konkurentů. Ceed sice dnes obrazovku infotainmentu doplňuje o dotykové plošky, jinak si ale uchovává klasické ovladače. Ty jsou logicky rozmístěny, a tak se s autem rychle sžije každý, kdo jej ještě nezná. Materiál i použité materiály jsou na vysoké úrovni, jednu výtku bych však měl – interiér působí možná až příliš obyčejně, nějaký oživující dekor by se tu jistě hodil. To červené podsvícení tlačítek pak možná na první pohled působí trochu zastarale, jenže ono je ve tmě příjemné na oči. Stejně tak zachování analogových budíků je vlastně výhodou – vypadá to dobře a je to naprosto přehledné řešení.

Plusem jsou i velkorysé odkládací prostory, do kapes ve dveřích si můžete dát lahve, nechybí ani prostor pro mobilní telefon. Chválím také příkladně nízký posez a pohodlné sedačky. Funkce vyhřívání je navíc velice rychlá, stejně tak se rychle vyhřívá také volant. Právě testovaná verze Ceed Spin z hlediska výbavy nemá chybu. Je sice v aktuální nabídce druhá nejnižší, přesto už má vyhřívání předních sedadel i volantu, přední mlhovky, zadní parkovací senzory včetně kamery nebo tempomat, tedy prvky, které vám v běžném životě budou stačit. Chybějící navigaci totiž můžete řešit spárováním telefonu k infotainmentu, a tak by mi u testované varianty chyběly vlastně jen full LED světlomety, které dostanete až u vyšších specifikací.

Z hlediska prostoru je vzadu vše v pořádku. Stejně tak zavazadelník hatchbacku s udávaným objemem 395 litrů v praxi naprosto stačí. Líbí se mně jeho jednoduchost – není tu žádná dvojitá podlaha pro maximalizaci jeho velikosti.

Základní tříválec leckomu postačí

Jak jsem již zmínil v úvodu, Kia Ceed dnes nabízí různorodou paletu pohonných jednotek. Základem je přeplňovaný benzinový tříválec 1.0 T-GDI s výkonem 74 kW. To je na dnešní poměry už docela skromná hodnota, klidnějším povahám ale tato síla bude plně dostačovat. Ve městě i na okreskách je jeho elán dostatečný, nižší výkon zaznemnáte až na dálnici nebo ve stoupáních. To už motor musíte vytočit nad 2000 otáček, jinak se mu moc nechce.

Z hlediska zvuku je to typický turbotříválec. Do 1500 otáček lehce duní, ve vyšších otáčkách má naopak sportovně jadrný tříválcový ryk. Start-stop pracuje hladce, musel jsem si však zvykat na chod spojkového pedálu, spojka zabírá až poměrně vysoko, stejně jako na ostřejší brzdy.

Spotřeba se běžně pohybuje kolem šesti, sedmi litrů. Po městě jsem jezdil za šest až osm litrů dle provozu. Na dálnici si vůz řekl o sedm litrů, když při 130 kmˇh motor točí rovných 2000 otáček. Okresky pak znamenaly osmilitrový apetit při sportovnější jízdě.

Právě jízdními vlastnostmi se Kia Ceed rychlejšího tempa nebojí. Celkové naladění podvozku je spíše tužší, zároveň však zůstává dostatečně poddajný, ani u základní verze se zadní nápravou s torzní příčkou podvozek nebouchá. Nejen u sportovní jízdy pak oceníte příjemně tuhý a přesný chod šestistupňového manuálu. Na dálnici pak počítejte s lehkým šumem od kol, v rámci segmentu je to ale v pořádku. To bych spíše ocenil účinnější světla – halogeny testovaného provedení jsou v rámci dnešní nabídky spíše průměrné, v tomto směru bych raději koukal po vyšších specifikacích s full-LED světlomety.

Další recenze modelu Kia Ceed

jekyll

Kiu Ceed mnozí považují za takový korejský Golf. A ono tomu vážně tak trochu je. Ceed zkrátka nemá zásadních slabých stránek, to s sebou ale nese i to, že v ničem zásadně nevyniká. Je to zkrátka auto, které si vás získá až při každodenním životě než při prvním setkání. To pak zjistíte, kterak má dobře nastavený podvozek nebo jak je uvnitř prostorný. Už na první dobrou však oceníte atraktivní cenovku. Naopak vám asi bude chybět více šmrncu, o který Ceed v současné generaci přišel. I jeho interiér vypadá ve srovnání s konkurencí lacině. Jestli ale žádáte dělníka, ať už služební, nebo rodinné auto, které vás spolehlivě a pohodlně odveze z bodu A do bodu B, je to výtečná volba.

David

Kia Ceed patří mezi nejprodávanější kompaktní vozy na českém trhu a já se tomu vlastně vůbec nedivím. Pro typického klienta takového auta totiž nemá zásadních chyb, zkrátka v žádné oblasti nepropadá. Design možná není tak originální jako u předchůdce, pořád je to ale pohledný kus auta a „obyčejné“ tvarování bočního prosklení napomáhá vzdušnosti kabiny. Interiér je pak moderně řešen s „plovoucí“ obrazovkou infotainmentu. Multimediální systém je intuitivní, rychle reagující a s obrazovkou pěkně po ruce. Jednotlivé ovladače jsou pak logicky rozmístěny, takže se snadno hledají. Snad jen škoda nemožnosti nastavení jasu ukazatele teplotu klimatizace, který je kvůli tomu na přímém slunci prakticky nečitelný. Kabině možná chybí nějaké zdobení, zpracování je ale na vysoké úrovni, stejně jako výběr použitých materiálů. Zavazadelník pak patří mezi největší v segmentu kompaktních hatchbacků, potěší i háčky na zavazadla nebo nízko usazená nákladová hrana. Z hlediska motorů považuju za ideální volbu 1.4 T-GDI, které je poctivě odhlučněno a zároveň má slušný elán. Sportovec to ale není, charakter je až vznětový, bez výrazné špičky, v případě rodinného hatche to ale není výtka, jako spíše pochvala. Příkladné je i sladění s šestistupňovým manuálem, byť by jeho řazení mohlo být tišší. Spotřeba se pak pohybuje okolo 6 l/100 km. Co se týče podvozku, zaslouží pochvalu, Ceed díky standardně dodávanému víceprvkovému zavěšení parádně tlumí nerovnosti, zároveň poskytuje až neuvěřitelnou jistotu. Snad jen škoda průměrného odhlučnění, znát je celkem valivý odpor pneumatik. Celkově vzato je to ale prostě auto bez zásadních chyb, které při hledání nějakého kompaktu stojí za zvážení.

Lukáš Volšický, Temple of Speed

Přestože je určený pro pohodlné denní ježdění a umí pohlcovat i větší nerovnosti, nabízí až nečekanou porci jízdní stability v zatáčkách. Oblouky lze projíždět až překvapivě rychle a jistě. V kombinaci s naprosto minimální vůlí ve středové poloze řízení můžu provést změnu směru bez obtíží a skvělému pocitu z ovládání Ceedu napomáhá jen malá nedotáčivost, která však přichází velmi pozdě. V případě nutné korekce směru a utažení jízdní stopy více do zatáčky auto okamžitě poslechne a nechá se bez odmlouvání vést. Zvolené naladění probouzí otázku, zda si Kia nepřipravila pole pro uvedení ostrého hatchbacku po vzoru koncernového Hyundai i30 N.

Mladá paní

Ceed má samozřejmě i své mouchy, k nimž se v mých očích řadí odolné, ale na dotek nepříjemné čalounění interiéru. Použitá kůže má svým povrchem spíše ke gumě a látka je příliš drsná. Když zapomenu na hůře dávkovatelné brzdy, je nová Kia Ceed po stránce jízdních vlastností opravdu dobrá. Má skvělý podvozek, výborný motor a umí bavit svého řidiče. Důležitý úkol konstruktérů byl úspěšně splněn.

Auto má dobré jízdní vlastnosti, je pohodlné, komfortní. Spotřeba na dálnici 5 litrů na 100 km je super. Jediné negativum shledávám v hlasitějším přeřazení u automatické převodovky. Kufr je veliký jako u jiných Ceedů, prostory v autě jsou dostačující. Skvělé rodinné auto. Doporučuji.

Tomáš Devera, Roadblog.cz

Když nad tím tak přemýšlím, tak jsem vlastně nenašel mínusy… i když ano, ten volant, který byl trochu výš, než bych si představoval. Nebo tedy spíše budíky byly výš… no jedno z toho. A pak také možná využití černého lesklého plastu v interiéru, který podle mě bude neustále špinavý, nebo poškrábaný. Ale to je asi všechno. A to je podle mě hodně dobrý výsledek. Od začátku jsem nečekal, že by snad nový Ceed byl špatný. Jen jsem myslel, že bude takový nemastný neslaný. Ale zvláště s touto motorizací 1.4 T-GDI se jedná o opravdu zábavné  a praktické auto.

Martin

Výborné auto, nový motor 1.5 T-GDi poskytuje dostatek výkonu, chválím také kombinaci velkého dotykového displeje a zároveň zachování mechanických tlačítek. Rozhodně dobrý poměr cena/výkon.

Václav K.

KIA Ceed je klasickým hatchbackem staré školy, myšleno v tom nejlepším slova smyslu. Prostě takový korejský Golf 7. generace. Dobrou starou školou myslím klasickou palubní deskou se samostatnými tubusy otáčkoměru a rychloměru s výbornou čitelností, standardní ovládání pomocí otočných ovladačů a klasických (ne dotykových) tlačítek, nad kterými nemusíte přemýšlet, protože jsou tam kde být mají a dělají to co dělat mají, dobře řadící manuální převodovku s tužším chodem, pružný motor s dostatečným výkonem i na sportovnější jízdu (v mém případě 1,5T-GDi) i tužší podvozek s jistými jízdními vlastnostmi. Prostě žádná výraznější slabina, ale auto s velmi vyváženými vlastnostmi. Mezi plusy rovněž musím upozornit na velký zavazadlový prostor s praktickými přihrádkami pod podlahou a, světe div se, rezervní kolo. Mezi slabší stránky mohu zmínit to, že některé materiály v kabině nepůsobí až tak hodnotně (nevadí mi, že jsou třeba tvrdé, ale prostě ta textura, odstín černé, dotyk nebo prostě pocitově vypadají divně v porovnání s celkovým dojmem palubovky). Také mě trochu nemile překvapil hluk od kol nebo podvozku na hrubších površích, což ale může být dáno zimními pneumatikami Nexen, které auto má. Uvidíme, jak to bude vypadat v létě na Michelinech. A pokud bych chtěl ještě být za každou cenu kritický, tak z vnějšího bočního pohledu se mi více líbila předchozí generace (to byl ještě Cee´d s apostrofem), která má směrem dozadu stoupající spodní hranu oken působící sportovněji, než ta současná rovná, taková „hyundaiovatá“, usedlá, dědkovská. Ale to je můj subjektivní pocit.

Alois

Prostě fajn auto. I se základním tříválcem je radost ho řídit. Navíc je za fajn cenu. Koupil jsem verzi Spin a ta má i supr výbavu.

Dominik Parajka

Plusy: elegantný dizajn, veľký kufor s množstvom praktických riešení, pohodlné predné sedadlá, bezdrôtový Apple CarPlay, výborná ergonómia ovládania (hardvérové ovládače na všetky dôležité funkcie), nezávislé zavesenie zadných kolies, príjemné jazdné vlastnosti, skvelý prejav motora

Minusy: halogénové svetlomety svietivosťou neohúria, lakťová opierka sa v tejto výbave nedá nastavovať, je príliš krátka

Vít Bureš, CSAKA.cz

Minulý víkend jsem měl možnost vyzkoušet Kiu Ceed SW s 1.5 T-GDI poslední generace s manuální převodovkou. V ruce jsem již měl všechny generace Kie Ceed a pořád mě překvapuje, kam se korejci za posledních 15 let dostali. Stačí porovnat současného Ceeda s Kiou Cerato z roku 2006, kterou si asi už nikdo nepamatuje a musí se zeptat strýčka Gůgla, jak to auto vlastně vypadalo. Na druhé straně musím, přiznat, že z vnějšího pohledu mě minulá generace oslovovala více, byla více sportovní, nyní Ceed vypadá poněkud usedle, i když maska a nové logo po faceliftu vzhled mírně oživily. Nevím ale, zda to není záměr designerů, sportovním a zároveň designovým modelem je nyní shooting brake ProCeed.

Uvnitř je stále vše na svém místě a vlastně je to v souladu s tím vnějším konzervativnějším vzhledem. Tedy 2 tubusy s klasickými dobře čitelnými a přehlednými přístroji (otáčkoměr a rychloměr), mezi nimi malý barevný displej palubního počítače s informacemi o jízdě a o asistenčních systémech, uprostřed palubovky velká plovoucí obrazovka a pod ní standardní ovládání klimatizace otočnými ovladači a tlačítky. Displej počítače má jednoduchou dobře čitelnou a přehlednou grafiku, ovládání nečiní žádné potíže, je dostatečně intuitivní a s rychlou odezvou. Osobně preferuji jednoduchost a přehlednost před množstvím efektních grafických módů a animací ve kterých se ztrácíte, a které asi jen maskují pomalost nabíhání software. Zde je vše rychlé a přehledné. Ale abych jen nechválil, tak mám mírnou výtku k ovládání asistenčních systémů. Je hezké, že je vše na jedno tlačítko a ne vnořené do menu palubního počítače, ale zde nastartuji, vypnu start-stop systém tlačítkem u řadící páky, potom vypnu hlídání jízdních pruhů tlačítkem vlevo pod volantem a aby se to nepletlo, tak asistent jízdy v pruzích se pro změnu zapíná tlačítkem na volantu.

Materiály a kvalita v pořádku, neuráží, příjemný je volant potažený kvalitní jemnou kůží pro mě ideální velikosti a tloušťky. Ještě krátce k prostornosti, vředu i vzadu je dostatek místa pro jízdu ve čtyřech na dlouhou dovolenou a zavazadlový prostor 625l s praktickým organizérem pod podlahou také hovoří jasně.

A za tím hezkým volantem je také vše tak, jak má být. I když se sedáky na první pohled zdají trochu ploché, sedadla jsou pohodlná a s dobrým vedením zatáčkách. Motor je dostatečně živý a pružný, s rychlou odezvou na plynulý pedál, zvuk malinko syrový, ale ne nepříjemný a dostatečně utlumený. Tu mírnou syrovost ještě ovlivnil fakt, že Ceeda jsem přebíral s najetými 5 km na tachometru, tak předpokládám, že po ujetí pár tisíc kilometrů to bude lepší. Podobně je to s manuální převodovkou, která řadí pěkně, já osobně bych preferoval tužší řazení, ale nejsem většinová klientela. Podvozek pracuje tak, jak bych očekával u dobrého auta, tedy mírně tužší, dobře pohlcuje nerovnosti a v zatáčkách je jistý. A abych zase jen nechválil, tak výhrady mám k přenosu hluku od pneumatik na některých typech povrchu. Již v minulosti jsem si toho všiml u hatchbacku, kde jsem to přičítal zimním pneumatikám, ale zde jsem již jezdil na letních při teplotě kolem 10°C a nebylo to o moc lepší. Také bych ocenil o trochu menší citlivost asistenčních systémů. Konkrétně asistent jízdních pruhů na úzké vlásenkové silnici na mě pořád pískal a při tom pískání ještě ztišoval rádio, tak jsem ho raději ihned po startu rovnou vypínal a byl pokoj.

Celkově musím říci, že Kia Ceed je dobře a poctivě udělané auto bez vyložených zásadnějších slabin. Navíc, když se podívám na cenu mého modelu s výbavou zahrnující manuální klimatizaci, vyhřívání předních sedadel a volantu, zadní kameru, tempomat, zmiňované asistenční systémy, bezdrátové zrcadlení telefonu CarPlay a Android auto, tak za tu cenu máte od ostatních odpovídajících značek aut v dané třídě jen holé modely. Poměr cena výkon jasně hovoří ve prospěch Kia Ceed.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *