Testy VolkswagenRecenze

Test: Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition (2022)

MPV na evropských trzích postupně vymírají. Tyto praktické vozy pro rodiny postupně nahrazují všelijaká SUV nebo osobní dodávky, rodinná auta se základem v užitkových modelech. Platí to i pro Volkswagen, z jehož nabídky postupně vymizely Golf Sportsvan nebo Sharan. Pochodeň zatím drží Volkswagen Touran a já po týdnu s ním vím, že jde pořád pro ideální volbu pro rodiny s dětmi.

Typické VW

Design je ten typický Volkswagen, na který jsme byly léta zvyklí. Žádné módní výstřelky, ale jednoduché tvary s ostře řezanými rysy, což znamená jediné – Touranu to i po letech sluší a pořád působí moderně. Ve výsledku tak musím říct, že mu to vlastně sluší i v jinak obyčejném bílém laku.

Interiér sází na účelné tvary a jednoduché rozvržení, díky čemuž se uvnitř snadno zorientujete. Touran nicméně podobně jako jiné Volkswageny postihl trend digitalizace, přičemž nová řešení dle mého názoru nejsou tak intuitivní jako dříve. Digitální přístrojový štít sice nabízí různá grafická zobrazení, musíte si však vybrat mezi kruhovým otáčkoměrem nebo rychloměrem, oba budíky naráz zkrátka nezobrazíte. Jednodušší bývalo i přepínání nebo nulování palubního počítače, dnes se zkrátka musíte doklikat na tu konkrétní položku v menu pro ten daný krok. Podobně se Touran už také dočkal dotykového panelu automatické klimatizace, naštěstí s orientací pomáhá tvarování dotykových ploch. Přesto si myslím, že dřívější řešení s kruhovými ovladači bylo snazší na ovládání. Šikovnou funkcí je nicméně možnost dokoupit si třeba navigaci až dodatečně.

Skvělý praktik

Jako rodinné auto nicméně Touran nemá chybu. Přední sedadla ErgoActive jsou pohodlná i na dlouhých cestách, dobře podpírají stehna a nabízejí masážní funkci. Sedí se vysoko, což spolu s velkorysým prosklením usnadňuje výhled všemi směry. Plusem jsou také odkládací prostory, ve dveřích jsou vpředu i vzadu velké kapsy, hodně se mně pak líbí velké výklopné schránky ve stropě nebo šikovný prostor mezi předními sedadly, s držáky na nápoje či pevnou gumou pro větší věci.

Vzadu je pak dost místa i pro dospělého, tedy pokud se posuvná zadní sedadla posunou vzad. Tři samostatné sedačky jsou navíc ukotveny vcelku vysoko, a tak se tu pohodlně sedí, klidně by ale mohly mít vyšší zádovou opěrku. Plusem je však Isofix na všech třech. Zavazadlový prostor je pak velkorysý, snadno přístupný díky rozměrným pátým dveřím s nízkou nakládací hranou. Variabilitě pak pomáhá třeba i sklopná sedačka spolujezdce pro převoz dlouhých předmětů.

Pořizovací cena není z nejnižších, testovaná verze Maraton Editon nicméně už má vše potřebné. Já osobně bych si připlatil jen za vyhřívaný volant a elektricky ovládané páté dveře. Někteří zájemci by pak jistě volili i třetí řadu sedadel.

Povedený motor

Volkswagen Touran jsem testoval s benzinovým motorem 1.5 TSI (110 kW) v nejnovější evoluci evo2, který je v kombinaci s šestistupňovým manuálem cenově nejdostupnější volbou. Je to zároveň velice příjemné pohonné ústrojí. Motor má síly na rozdávání, hlavně kolem 2000 otáček a je příjemně odhlučněný. Hladce pracující je pak nejen start-stop, ale také vypínání válců, o jehož funkci víte vlastně jen díky zobrazené ikonce na přístrojovém štítu.

Líbila se mi také práce manuální převodovky. Dráhy jsou přesné a optimálně krátké, chod precizně tuhý. Výhrad nemám ani ke zpřevodování. Spotřeba benzinu se pak v dlouhodobém režimu pohybuje kolem 7,5 l/100 km. Ve městě jsem jezdil za sedm až osm litrů, dle aktuálního provozu a délky trasy. Na dálnici si Touran řekl asi o sedm litrů na sto, na okresce při svižnějším tempu o osm.

Právě sportovnější jízdy se Touran rozhodně nebojí. Podvozek je “německy” tužší, což napomáhá jistotě za volantem. Oblouk vůz vykrouží rychle a jistě. Na druhou stranu si kola na nerovnostech často bouchnou, a to měl zkoušený kus optimální 16” kola. To ale u koncernových aut s platformou MQB bývá časté. Podvozek je navíc trochu slyšet na dálnicích.

Celkové hodnocení

Další recenze VW Touran

David Bureš, Auto.cz: Jestliže patříte mezi ty zákazníky, kteří nehodlají utéci k SUV, a nadále preferují velkoprostorové auto, nezbývá než Touran doporučit. Touran zůstává typickým MPV, které si však umí poradit s nevýhodami těchto vozů – Volkswagen vypadá vcelku pohledně, za vyšších rychlostí pak není hlučný. Líbil se nám i velký vnitřní prostor nebo úsporný motor, méně už hluk od podvozku nebo malá zpětná zrcátka. Kde ale Touran na konkurenci ztrácí, je cena.

Filip Suchomel, Autodays.cz: Volkswagen Touran s nejlepším infotainmentem Discover Pro a příplatkovým systémem Telefon Premium je neuvěřitelně chytrým autem. Systém se umí připojit k internetu, který umí dobře a hlavně prakticky využít, velmi pohodlné je také jeho intuitivní ovládání a  příjemná grafika, která by mohla být více osobitější, než koncernově konzervativní. Během natáčení jsme se několikrát zamysleli, pro koho vlastně takto vybavený vůz je, jestli jeho „inteligentní“ potenciál je vůběc někdo schopen každý den používat. Odpověď je překvapivě triviální, Tourana v podobné specifikaci si nekoupí žádný důchodce, většinou se bude jednat o mladší klientelu kolem 35-45 lety s malými nebo pubertálními dětmi. Děti budou využívat Wi-Fi hotspot, tatínek, který bude řídit určitě využije funkci Car-netu a mamince se určitě budou hodit asistenční systémy, ParkPilot a jiné vychytávky, pokud jí Tourana tatínek půjčí. Takže zájemci určitě budou.

Pan tajemný: + Prostorný a variabilní interiér, vyšší posaz a skvělý rozhled, objemný zavazadelník, dostatek odkládacích prostorů v kabině, povedený motor 2.0 TDI (110 kW) s nízkou spotřebou a se slušným elánem, povedený motor 1.4 TSI, slušné odhlučnění, snadná orientace v prostoru díky pravidelným tvarům karoserie, bohatá výbava, přehledný interiér, pohodlné sedačky ErgoActive, jistá jízda, byť s často zasahující elektronikou – Gumové manuální řazení u 2.0 TDI, cukavé řazení DSG u 1.4 TSI, hluk od podvozku, mezery ve zpracování (povrzávající plasty v kabině), malá vnější zpětná zrcátka, nízko umístěná loketní opěrka vpředu, tužší naladění podvozku

Jekyll: Nabídka MPV se zužuje, a tak řad zájemců o velkoprostorový automobil dnes hledá ve světě ojetin. A lákavou volbou je už dlouhé roky Volkswagen Touran. První generace sice kdysi zklamala zpracováním kabiny, ta druhá je ale lákavou volbou, nejen díky praktickému a prostornému interiéru, ale také díky vysoké míře spolehlivosti. Po letech se totiž ukazuje, že Touran nemá zásadních chyb. I motorům se vyhýbají zásadní potíže. Obecně se však vyplatí dát přednost manuálu, závada na DSG se může prodražit. Nejlepší volbou se pak zdá 1.4 TSI, netrpí chronickými potížemi a působí živěji než jeho nástupce, 1.5 TSI. Navíc se obejde bez AdBlue, jehož vstřikování mají turbodiesely standardně. V případě zájmu o vznětový motor každopádně klidně berte 2.0 TDI. Co se týče závad, hodí se prohlédnout okolí příplatkového střešního okna, neodborný servis mohl podcenit čistění a ošetření, což může vést k zatékání vody do kabiny. Prohlídku zaslouží též elektricky ovládané víko zavazadelníku, jehož vzpěry mohou být už po pár letech unavené. Příplatkové LED světlomety pak po letech mohou hůře svítit, navíc je vyměníte podstatně dráž než základní halogeny. Celkově je však nutné říct, že při hledání rodinného auta Touran přesně splní očekávání. Uvnitř je prostorný, variabilní, s praktickými odkládacími schránkami nebo pohodlnými sedačkami, zvlášť, když daný kus má přední sedadla ergoActive. Potěší i příkladná ergonomie a přehledné ovládání. Ve výsledku tak není divu, že se ojetý Touran neprodává zrovna levně.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *