Volkswagen míří vstříc éře elektromobility. Po konci Phaetonu vyrábí ve skleněné manufaktuře v Drážďanech elektrovozy, letos pak přestavěl závod v Cvikově výhradně na výrobu elektromobilů, když po konci výroby Golfu Variant tam už budou vznikat jen elektroauta s platformou MEB. Nyní taková přestavba čeká další německý závod, a to ve městě Emden.
Závod v Emdenu dnes vyrábí modely střední třídy s konvenčními spalovacími motory, konkrétně Volkswagen Passat a Volkswagen Arteon, do budoucna ale také on bude vyrábět výhradně elektrovozy. Prvním z nich bude kompaktní SUV Volkswagen ID.4, který se v Emdenu začne vyrábět v průběhu roku 2022. Později jej doplní také další vozy s elektrickým pohonem. V této souvislosti se hovoří o vozech střední třídy.
„Rekonstrukcí našeho závodu v Emdenu na výrobu elektromobilů urychluje Volkswagen systémovou změnu. Výrobní závod v Emdenu se tak stane důležitým pilířem naší elektrické strategie,“ říká předseda představenstva značky Volkswagen Ralf Brandstätter.
Volkswagen do transformace tohoto výrobního závodu přibližně jednu miliardu eur (cca 26,7 miliardy korun), což z něj má udělat jednu z nejmodernějších automobilových továren v Evropě. Na konci prací bude mít výrobní kapacitu až na 300.000 elektromobilů ročně.
Základem rekonstrukce je výstavba nové montážní haly s plochou téměř 50.000 metrů čtverečních. V ní bude probíhat montáž výhradně elektromobilů. Lisovna a karosárna se navíc zvětší o 23.000 metrů čtverečních, lakovna bude modernizována a na ploše 6000 metrů čtverečních rozšířena o novou „dvoubarevnou halu“ pro lakování střech vozidel černou barvou.
Transformace přitom bude probíhat postupně jako ve Cvikově, za probíhajícího provozu. Tam byla sériová výroba elektrického Volkswagenu ID.3 zahájena již loni na podzim, od té doby se tam však ještě několik měsíců pořád stavěl také model Golf s konvenčním pohonem. Podobně to bude také v Emdenu, kde zpočátku bude výroba elektroaut probíhat po boku modelů s konvenčním pohonem.
Kam s nimi?
Volkswagen přitom zároveň řeší, kam přesune výrobu nástupců Passatu a Arteonu s konvenčním pohonem. Měli se vyrábět v nově vybudované továrně v Turecku, po boku nové generace Škody Superb, z těchto plánů ale nakonec sešlo. Kvůli koronaviru musí Volkswagen šetřit a i kvůli propadu globální poptávky z této továrny nic nebude. Řešením tak může být výroba příštích generací Passatu, Arteonu a Superbu na Slovensku, v bratislavském závodu.
Přestavba závodu Emden na výrobu elektromobilů souvisí s elektrickými plány koncernu. Jen značka Volkswagen chce do roku 2025 uvést na trh více než 20 modelů s elektrickým pohonem. Další elektrovozy pak chystají i další značky VW Group. Porsche si je bude vyrábět v domovském Zuffenhausenu, Škoda zase v Mladé Boleslavi. Elektromobily se pak budou rovněž vyrábět v německém Hannoveru, americké továrně Chattanooga a čínských závodech Fo-šan a Anting.