WRC v roce 2022 přezbrojí na plug-in hybridy. Jaká auta čekat na startovním roštu?

Světový šampionát v rallye čeká klíčová změna, ve WRC od roku 2022 totiž budou závodit nové speciály s plug-in hybridním pohonem, navržené podle pravidel nové kategorie Rallye 1. Stávající značkové týmy přitom počítají se setrváním v soutěži, a tak se opět můžeme těšit na nové speciály značek Ford, Hyundai a Toyota. Co už o závodních vozech pro WRC sezony 2022 víme?

Nejvíce jsme se zatím dozvěděli o technice. Promotér šampionátu již nastínil novou generaci pohonného ústrojí, které bude do jisté míry unifikované. Přeplňované zážehové šestnáctistovky totiž nově doplní elektrifikované ústrojí pro plug-in hybridní pohon. Elektřina má přitom speciálům pomáhat jak na rychlostních zkouškách, jako pomoc spalovacímu pohonu, tak na přejezdech, na nichž za určitých podmínek vozy pojedou výhradně na elektrický pohon. Pilot bude moci využít elektrickou přípomoc opakovaně, vždy po dobu maximálně tří sekund.

Jednotné hybridní ústrojí

Konkrétně hybridní jednotka konkrétně využije akumulátor s kapacitou 3,9 kWh a 650V elektromotor o výkonu 100 kW a točivém momentu 180 Nm. Kvůli bezpečnosti bude toto vzduchem i kapalinou chlazené ústrojí uloženo v karbonovém krytu, navíc bude chráněno i zesílenou bezpečnostní klecí, v místech uložení této techniky. Baterii půjde mezi rychlostními zkouškami dobíjet z externího zdroje, což potrvá přibližně 25 minut. Hybridní soustava mimochodem podle Fordu váží 95 kg.

Elektrická část hybridního ústrojí bude pro týmy jednotná. Její dodavatelem bude společnost Compact Dynamics, patřící do koncernu Schaeffer, která už elektrické komponenty poskytuje stájím Formule 1, Formule E nebo vytrvalostní série WEC. Spalovacím motorem pak zůstává přeplňovaná zážehová šestnáctistovka.

Promotér šampionát přitom se stávajícími účastníky podepsal tříletou dohodu, díky níž stávající tovární týmy uvidíme na závodních tratích během následujících tří let. I v roce 2022 tak uvidíme ve WRC Ford (prostřednictvím týmu M-Sport), Hyundai a Toyotu.

Ford nasadí Pumu

Právě M-Sport se jako první na začátku května 2021 pochlubil prvními snímky svého nového závodního speciálu. Testovací mula nadále využívala karoserii Fordu Fiesta (tedy dnešního speciálu), značka však nevyloučila, že se do zahájení sezony podoba vozu ještě nezmění. A to se následně opravdu potvrdilo, když v červenci 2021 M-Sport oznámil, že nový speciál využije vzhled Fordu Puma. Světu se prototyp oficiálně představil na tehdejším Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Americká značka tím raději propaguje dnes obchodně zajímavější malé SUV než klasický hatchback.

„Nová éra vozů WRC představuje jeden z největších technických pokroků ve světovém šampionátu. Díky zavedení hybridního pohonu budou vozy výkonnější než kdykoli v historii a zároveň budou přímo odrážet pohonné ústrojí svých silničních protějšků,“ komentuje příchod speciálu nazvaného Ford Puma Rallye1 Malcolm Wilson, výkonný ředitel společnosti M-Sport.

„Není pochyb, když se pustí (elektrický) boost, opravdu víte, že tam je. Výkonnost je opravdu speciální a stále se na ní pracuje,“ řekl po prvních testech s novým vozem závodník Matthew Wilson, který tvrdí, že váha navíc kvůli hybridnímu pohonu je znát jen v ostrých zatáčkách. Více na něj však zapůsobil výkon elektrifikovaného ústrojí.

Hyundai chystá i20 N

Změní se také speciál týmu Hyundai, a to nikoliv jen plug-in hybridním ústrojím. Dnešní třídveřové i20 Coupé totiž nahradí vůz se základem v novém pětidveřovém hot hatchi i20 N. To souvisí s mezigenerační výměnou sériové i20. Také korejská značka přitom již odhalila první fotografie prototypu nového rallye auta oficiálně nazvaného Hyundai i20 N Rally1.

Hyundai zpočátku testoval na soukromém zkušebním polygonu v Německu. Následoval však intenzivní testovací program, který novou i20 N zavedl do různých koutů světa, aby si pečlivě vyzkoušela jízdu v různorodém prostředí. „Viděli jsme zajímavé věci, některé je třeba změnit a vylepšit, ale to vše je součástí procesu a práce. Jsme samozřejmě jen na začátku dlouhé cesty, ale myslím si, že před Rallye Monte Carlo 2022 máme před sebou zajímavé časy,“ uvedl po prvních jízdách šéf týmu Hyundai Andrea Adamo.

Na začátku prosince pak Hyundai představil nový prototyp, který se proti předchozí testovací zásadně proměnil, i v reakci na získané zkušenosti. Hyundai i20 N Rally1 se dočkal přepracovaného podvozku, motoru i převodovky.

„Přepracovali jsme skříň převodovky, předělali jsme vnitřky a předělali jsme také zadní diferenciál, aby byl jiný. Kloubový hřídel je jiný. Zkrátka, všechno je jiné,“  komentoval provedené změny Adamo. 

Přidají se další?

Naopak Toyota dlouho zůstávala tajemná a své nové rallye auto dlouho oficiálně neukázala. Nové komponenty nicméně zprvu zkoušela na mule na bázi stávajícího Yarisu, kompletně nový prototyp chtěla mít hotový v létě. Obecně se však předpokládalo, že využije základ v GR Yarisu, což se po odhalení snímků prototypu potvrdilo. Vozu tým říká Toyota GR Yaris WRC Rally1.

Stále pak není vyloučeno, že se k trojlístku týmů přidá také někdo další. Ředitel šampionátu Peter Thul se už na začátku roku 2021 nechal slyšet, že chce oslovit i další značky. Nabízí se přitom některá z čínských automobilek, pro něž může být WRC zajímavý prostředek k propagaci plug-in hybridního pohonu. Díky účasti čínské značky by zase WRC mohlo více zaujmout na perspektivním trhu.

Jaké bude složení týmů?

Jasno už je o jezdeckých sestavách jednotlivých továrních týmů. U Toyoty šampion Sébastien Ogier už v roce 2022 skutečně nepojede celou sezonu, ve vybraných soutěžích ho v jeho voze vystřídá nadějný Esapekka Lappi. Ogiera navíc na postu navigátora doplní Benjamin Veillas, který nahradí dlouholetého Ogierova společníka Juliena Ingrassiho. Ten totiž odchází po letošní sezoně do závodnického důchodu. Naopak podle očekávání všechny soutěže sezony odjedou Elfyn Evans a Kalle Rovanperä, kteří po dvou letech u japonské značky podepsali nové smlouvy.

S týmem M-Sport Ford zase dvouletou smlouvu podepsal Craig Breen, který letos jezdil v barvách Hyundaie. Doplní tak Adriena Fourmauxe, po jehož boku se letos střídají Teemu Suninen a Gus Greensmith. Doplní je i zkušený Sébastien Loeb, devítinásobný šampion WRC, který pojede vybrané soutěže, třeba Rallye Monte Carlo.

U Hyundaie zůstávají Ott Tänak a Thierry Neuville. Ve třetím voze korejské značky se pak budou střídat Dani Sordó a Oliver Solberg. Pro Sorda to podle jeho slov bude poslední sezona v jeho závodní kariéře ve WRC.

WRC 2022: Jezdci a týmy
TýmSoutěžní speciálJezdci
Ford M-SportFord Puma Rally1Adrien Fourmax, Craig Breen, Gus Greensmith, Sébastien Loeb
HyundaiHyundai i20 N Rally1Oliver Solberg, Dani Sordo, Ott Tänak, Thierry Neuville
ToyotaToyota GR Yaris Rally1Sébastien Ogier, Esapekka Lappi, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä
Zdroj: WRC.com

Předběžný kalendář

Co se týče podoby kalendáře šampionátu WRC pro rok 2022, počítají pořadatelé s 13 závody. V červenci bylo oznámeno, že prvním závodem ročníku bude jako již tradičně Rallye Monte Carlo, následovat má Rallye Švédsko, jediná soutěž ročníku čistě na sněhu.

Následně bylo potvrzeno, že se pojede rovněž v Portugalsku, Itálii, Keni, Japonsku, Španělsku, Estonsku a Řecku. Posléze byly v polovině října doplněny i termíny jednotlivých soutěží, stejně tak byly doplněny vybrané volné sloty.

Opět nicméně není vyloučeno, že se podoba kalendáře bude v průběhu sezony měnit, podle aktuální koronavirové situace.

WRC 2022: Předběžný kalendář
RallyeTermín
Rallye Monte Carlo20.1.-23.1.
Rallye Švédsko24.2.-27.2.
Rallye Chorvatsko21.4.-24.4.
Rallye Portugalsko19.5.-22.5.
Rallye Sardinie (Itálie)2.6.-5.6.
Safari Rallye (Keňa)23.6.-26.6.
Rallye Estonsko14.7.-17.7.
Rallye Finsko4.8.-7.8.
Nespecifikováno18.8.-21.8.
Rallye Akropolis (Řecko)8.9.-11.9.
Rallye Nový Zéland29.9.-2.10.
Rallye Katalánsko (Španělsko)20.10.-23.10.
Rallye Japonsko10.11.-13.11.

(vydáno 13. října 2021 7:41, naposledy aktualizováno 23. prosince 2021 10:29)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.