Volkswagen Crafter je dnes už nedílnou součástí nabídky divize Užitkových vozů VW. První generace (Typ 2E/2F) dorazila na trh v roce 2006 jako sourozenec tehdejšího Mercedes-Benzu Sprinter, současnou druhou generaci (Typ SY/SZ) uvedenou v roce 2017 si Volkswagen vyvinula už sama. Nyní se již rýsuje třetí generace Crafteru.
Německá automobilka již dříve oznámila, že nová generace Volkswagenu Crafter na trh dorazí v roce 2028. Bude přitom plně elektrická, když využije zcela nový technický základ přezdívaný Space. Ten Volkswagen využije pro celou řadu užitkových modelů, má jít o modulární techniku, využitelnou pro dodávky různé velikosti. Očekává se tak, že stejnou architekturu do budoucna využije nejen velký Crafter, ale třeba i kompaktní Caddy. Crafter nicméně má být první model s tímto základem.
Autonovinky pro rok 2027
Jaká nová auta dorazí v roce 2027? Už teď známe mnohé chystané novinky, od BMW, VW i Dacie
Jisté je už také místo výroby. Automobilka již potvrdila, že výrobní závod společnosti Volkswagen Poznań v rámci pokračující elektrifikace produktové palety Volkswagen Užitkové vozy bude rozšířen o dvě nové haly, které budou využity právě pro výrobu nové generace zcela elektrického modelu Crafter. V rámci investice tu vznikne moderní hala s karosárnou a sklad akumulátorů.
„Tato nová elektrická generace ještě více upevní naše postavení v segmentu užitkových vozidel,“ říká na adresu novinky Stefan Mecha, předseda představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy.
Volkswagen Poznań už disponuje všemi potřebnými povoleními pro zahájení výstavby nové části výrobního závodu. Položení základního kamene nové haly je plánováno na listopad 2025. Se zahájením stavebních prací ve fázi pokročilejší výstavby se počítá v prvním čtvrtletí příštího roku. Rozšíření výrobního závodu má být dokončeno v roce 2027 tak, aby bylo připraveno na zahájení sériové produkce nového Crafteru rok nato.
Další nové dodávky
Iveco představuje dvě novinky. Doplňuje tím mezery v nabídce, jejich technika je dobře známá
Bližší informace o technice nového Crafteru neznáme. Dá se nicméně očekávat, že modulární platforma umožní stejně jako dnes nabídnout široké možnosti derivátů. Očekávejme tak nabídnutí různých délek rozvorů i výšek karoserie, stejně jako karosářských variant. Velká dodávka typu Crafter musí zvládat různorodé úkoly různorodé klientely, proto musí být nabídnuta jak jako klasická skříňová dodávka, tak jako podvozek pro různé nástavby nebo třeba minibus. A nezapomeňme ani na fakt, že dnes je Crafter základem i pro populární obytný vůz Grand California, v čemž by měl pokračovat i nástupce.
Jasno však není v otázce pohonu. Volkswagen mluví o Crafteru nové generace jakožto o elektromobilu, spalovací motory jsou nicméně u tohoto typu vozidla pořád nutností a budou i v roce 2028, kdy novinka vstoupí na trh. Není tak vyloučeno, že po boku nového Crafteru se nadále bude vyrábět i ten stávající, cílící na klienty žádající klasický spalovací motor. Jestli tomu tak opravdu bude, se dozvíme nejpozději v roce 2028.


