KatalogAudie-tron

Audi e-tron GT (2020-)

Audi e-tron GT je luxusní gran turismo s elektrickým pohonem, které německá automobilka začala vyrábět na konci roku 2020. V době premiéry šlo o nejvýkonnější model výrobce a zároveň o třetího sériového zástupce rodiny čistě elektrických vozů, po SUV e-tron a odvozeném SUV-kupé e-tron Sportback. Automobil je prezentovaný jako imagemaker pro novou dobu, podobně jako bylo kdysi Quattro.

Design automobilu poprvé naznačil stejnojmenný koncept z roku 2018, proti němuž se nic zásadního z designérského hlediska nezměnilo. Audi e-tron GT tak navázalo na soudobý designérský styl značky, s ostrými rysy. Maska chladiče single frame je však kvůli čistě elektrickému pohonu logicky zaslepená. Stejně tak vzadu chybí koncovky výfuky, naopak tu je obří difusor, jak se na sportovně laděný automobil sluší a patří. Velikostně délkou 4.990 mm e-tron GT spadá do vyšší střední třídy a odpovídá tak A7 Sportback.

Do celkových tvarů pak promluvila aerodynamika, součinitel aerodynamického odporu má skvělou hodnotu 0,24, čemuž pomáhá jak zakrytovaný podvozek, tak aktivní aerodynamické prvky, jako jsou uzavíratelné otvory pro přívod vzduchu k brzdám nebo zadní přítlačný spoiler.

Kabina sází na 10,1″ dotykovou obrazovku multimediálního systému, kterou doplňují klasické ovladače pro ovládání klimatizace. Nechybí ani 12,3″ digitální přístrojový štít. Klasický zavazadelník vzadu pak doplňuje ještě jeden, menší vpředu, pod kapotou.

Dvě výkonové verze

Audi e-tron GT do prodeje vstoupilo ve dvou motorizacích, které obě sázejí na pohon všech kol, s jedním elektromotorem (synchronním s permanentním magnetem) u každé nápravy. Základem je e-tron GT s kombinovaným výkonem 350 kW (krátkodobě až 390 kW), nad nímž stojí RS e-tron GT s výkonem 440 kW (krátkodobě až 475 kW). Přední elektromotor má v obou případech výkon 175 kW, vzadu je v závislosti na verzi elektromotor s výkonem 320 kW, nebo 335 kW.

Oba deriváty využívají lithium-iontové baterie s využitelnou kapacitou 85 kWh (celkem 93 kWh). Umístěny jsou pod podlahou, mezi nápravami, v 30 modulech, které doplňují další ti moduly pod zadními sedadly.

Základ od Porsche

Technický základ poskytla platforma J1 vyvinutá automobilkou Porsche, která ji využívá v modelu Taycan. Jedná se o elektrifikovanou platformu MSB. Přizpůsobena je nasazení ve sportovně laděných autech, proto třeba e-tron GT má ideální rozložení hmotnosti 50:50 mezi nápravy.

Specialitou je pak vyvinutý umělý zvuk. Tento systém využívá dvě řídící jednotky a zesilovač v zavazadelníku, které vytvářejí zvlášť vnější i vnitřní zvuk, prostřednictvím dvou reproduktorů uvnitř i zvenku.

Audi e-tron GT se začalo vyrábět na konci roku 2020, a to v manufaktuře Böllinger Höfe u továrny Neckarsulm, kde se vyrábí po boku supersportu R8. Automobilka přitom hovoří o výrobě s neutrální bilancí oxidu uhličitého. Teplo potřebné pro výrobu tak dodává modulární závod pro kogenerační výrobu elektrické energie a tepla spalováním bioplynu. Maximálně ekologická je i samotná produkce, využívají se odřezky hliníkových dílů nebo plastový odpad z výroby jiných modelů.

Audi e-tron GT: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4990 x 1960 x 1410 x 2900 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 405 litrů vzadu (388 litrů s hudebním systémem Bang & Olufsen) + 85 litrů vpředu
  • Výroba: 2020- (Böllinger Höfe, Německo)

Ohodnoťte Audi e-tron GT i vy, v komentářích pod článkem

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Audi e-tron GT (2020-)

  • Jestli má budoucnost sportovně laděných aut vypadat jako Audi e-tron GT, tak se vlastně ničeho nebojím. Tenhle elektromobil vypadá zkrátka fantasticky, ať už mluvíme o zevnějšku, nebo o interiéru, který jako již tradičně u Audi hodně luxusní. A co víc, s přehledným ovládáním, protože si uchovává klasické ovládání, které inteligentně využívá dotykových ploch. Navíc byste vůbec nehádali, že jde o elektromobil, pod kapotou byste klidně tipovali velký osmiválec. Interiér pak odkazuje ryze sportovní charakter, kufr je maličký a vzadu je spíše místa akorát než přebytek, i dospělý se sem ale vejde, když se rozhodnete povozit i kamarády. A že budou určitě nadšení, a to zvlášť v ostré verzi RS e-tron GT. To je neskutečná rakety, která při akceleraci nejen z místa pořádně pocuchá vnitřnosti. Přitom ochotně zrychluje i kolem 200 km/h, kam mnohá elektroauta už raději ani nedohlédnou. Zajímavý je přitom i umělý zvuk, který jízdu může doprovázet. RS e-tron GT ale není jen silniční raketa, je to i pohodlné GT. Vzduchový pdovozek znamená, že je auto dostatečně poddajné i na rozbité silnici, a tak si v Česku užijete jeho nezvyklou mrštnost a hbitost. Díky uzávěrce zadního diferenciálu a příplatkové natáčecí zadní nápravě opravdu nebudete hádat, že má na délku bezmála pět metrů. A spotřeba? Na dálnici se dostanete za ideálních podmínek klidně pod 15 kWh/100 km, při využívání schopností auta ale počítejte spíše s 25 kWh/100 km, případně s mnohem více, pokud budete energii ždímat, co to půjde. A že budete, moc zábavných elektroaut není. Audi RS e-tron GT ale mezi ně rozhodně patří.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *