BMW 1 F20 (2011-2019)

BMW 1 F20 je druhá generace kompaktního modelu mnichovské značky vyráběná mezi lety 2011 a 2019, která byla nabízena ve formě třídveřového a pětidveřového hatchbacku. Kupé a kabriolet se nově staly součástí nově nabízené, technicky spřízněné řady 2. V roce 2019 byl model nahrazen třetí generací 1-Series s interním označením F40, který změnil svoji koncepci, když byl výhradně pětidveřovým hatchbackem s pohonem předních kol. Stejné ústrojí již dříve využilo BMW 1 sedan (F52) pro čínský trh.

Automobil debutoval v roce 2011 ve formě pětidveřového modelu (interně F20), o rok později následovala i třídveřová varianta (F21). Ta se vedle jednoho páru dveří odlišila i bezrámovými okny. Silueta s dlouhou kapotou a vzadu posunutou kabinou, zdůrazňující pohon zadní nápravy jednička navázala na předchůdce. Ledvinky masky chladiče se však zvětšily, stejně tak se změnil tvar světlometů, které si nicméně zachovaly motiv „andělských očí.“ Novinkou pak bylo nabídnutí dvou opticky se lišících variant, Urban Line a Sport Line.

Pětidveřový hatchback se mezigeneračně natáhl o 85 mm, rozvor se pro zvětšení vnitřního prostoru prodloužil o 30 mm. Velikostně auto každopádně nevybočovalo z mezí kompaktní třídy své doby.

Vrcholný šestiválec

Stejně jako předchozí generace E81 BMW řady 1 druhé generace využilo koncepci s pohonem zadních kol a vpředu podélně uloženými motory, což umožnilo zástavbu i šestiválcových motorů.

Právě přeplňovaný benzinový třílitr se v roce 2012 stal vrcholem nabídky, v podobě modelu M135i (později v inovované formě M140i s novou generací šestiválcového motoru). Řada 1 druhé generace každopádně debutovala výhradně s přeplňovanými čtyřválci, v rámci modernizace v roce 2015 přešly základní verze na nově vyvinuté tříválce o objemu 1,5 litru. V době premiéry pak byl unikátem kategorie osmistupňový automat, tolik stupňů jiná převodovka v nižší střední třídě tehdy nenabízela.

Podvozek tvořilo modifikované uspořádání se vzpěrami McPherson a spodními rameny vpředu, respektive pětiprvkové zavěšení vzadu. Obě nápravy byly uloženy ve dvojitých elastických lůžkách a velkých ložiskách. Mezigeneračně přitom došlo k rozšíření rozchodu obou náprav, o 51 mm vpředu a o 72 mm vzadu. Alternativou k pohonu zadních kol byla samozřejmě čtyřkolka (s obchodním označením xDrive).

Facelift z roku 2015

Pro rok 2015 byla druhá generace BMW řady 1 omlazena, inovace designu doplnily i změny pod kapotou. Šestiválcový vrchol posílil (později se dočkal nového motoru a přejmenování na M140i), základem se staly tříválce. K dispozici přitom byl jak benzinový (116i, 118i), tak naftový (116d).

BMW 1 F20 se začalo vyrábět v německém Regensburgu, později se přidal také výrobní závod v Lipsku. Pro lokální trhy pak auto vznikalo též v Indii, Číně nebo Brazílii.

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4324 x 1765 x 1421 x 2690 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 360 litrů
  • Výroba: 2011-2019 (Regensburg, Lipsko; Německo)

BMW 1 F20/F21

4.35

Design

3.5/5

Technika

5.0/5

Jízdní vlastnosti

4.8/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.5/5

2 komentáře: „BMW 1 F20 (2011-2019)

  • 14 dubna, 2020 (09:38)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    Kompaktní hatchback s šestiválcem pod kapotou a pohonem zadních kol je dnes už bohužel minulostí, a tak si dovolím odhadovat, že BMW M140i xDrive bude jednou oceňovanou klasikou. Ano, možná není díky pohonu zadní nápravy tak prostorný jako nástupce a to řízení je podobně nekomunikativní jako u jiných soudobých BMW, jinak je to ale auto, které prostě chcete. Šestiválcový motor je zkrátka skvělý a dokáže neustále vyvolávat úsměv na tváři. Adaptivní podvozek pak znamená, že si auto umí poradit i s různými nástrahami českých silnicích, tvrdý se může zdát snad jen v městských ulicích. Když pak využíváte veškeré schopnosti motoru, je tuhost podvozku ideální, v takovém případě totiž auto začne skvěle tlumit veškeré nerovnosti. Skvěle pracuje také osmistupňový automat, který by snad jen mohl mít rozměrnější řadicí páčky. Celkově je to ale výtečná volba, pokud zkousnete ten trochu unylý vzhled.

    Reagovat
  • 2 června, 2020 (06:47)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    5

    Jízdní vlastnosti

    5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    + V případě M140i xDrive skvělý motor – silný a zároveň pořád úsporný, s parádním zvukem, u M140i xDrive skvěle fungující automatická osmistupňová převodovka, hladce pracující za každých okolností, skvěle odhlučněný podvozek, solidní zavazadelník, ve vyšší rychlosti skvěle pracující podvozek, přehledný multimediální systém
    – Nekomunikativní řízení, vzhledem ke kategorii průměrné zpracování a lacinější materiály, vyšší pořizovací cena, omezený prostor na zadních sedadlech, rychle se špinící zadní okno, průměrné aerodynamické odhlučnění, mdlý vzhled

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít