KatalogBMW

BMW i4 (2021-)

BMW i4 je elektřinou poháněný model střední třídy představený ve své první generaci v roce 2021. Jednalo se o první elektromobil střední třídy značky, díky čemuž měl signalizovat příchod elektrické mobility do samotného srdce značky BMW. V nabídce BMW střední třídy tudíž doplnil řadu 3 a řadu 4.

Design automobilu poprvé naznačil v roce 2020 stejnojmenný koncept, který již ukázal základní proporce a vybrané detaily. Také sériové provedení si následně uchovalo výrazné, vertikálně orientované ledvinky, po vzoru třídy 4. Maska je však v tomto případě z velké části zaslepena, díky elektrickému pohonu. Tenké světlomety standardně využívají techniku full-LED. Automobil využívá nižší siluetu než klasický sedan, proto mu BMW říká Gran Coupé. Tvary silně ovlivnila aerodynamika, součinitel aerodynamického odporu se nakonec zastavil na hodnotě 0,24.

S délkou 4.785 mm vůz zapadá do střední třídy, rozvor 2.856 mm je o chlup delší už u řady 3 (G20). Oproti řadě 3 má vůz navíc širší rozchod kol, o 26 mm vpředu a 13 mm vzadu, což má pomáhat jízdním vlastnostem.

Interiér využívá inovativní prohnutý displej propojující 12,3″ přístrojový panel za volantem a 14,9″ kontrolní displej ovládacího systému do bezrámové, jednodílné skleněné plochy natočené směrem k řidiči. Standardem jsou sportovní sedadla i sportovní volant.

Moderní útroby

Automobil se začal prodávat v listopadu 2021. BMW i4 byl od uvedení na trh k dispozici ve dvou modelových variantách. Základem byla i4 eDrive40 s elektromotorem o výkonu 250 kW pohánějícím zadní kola a dojezdem až 590 km podle metodiky WLTP. Doplnilo ji i4 M50 s dvěma elektromotory o kombinovaném maximálním výkonu 400 kW a dojezdem až 510 km podle WLTP. V tomto případě jde o první elektrovůz od BMW M GmbH a první elektromobil značky s pohonem všech kol. Oba deriváty přitom používají baterie s využitelnou kapacitou 80,7 kWh.

V roce 2022 pak nabídku doplnilo i4 eDrive35. Ve srovnání se svými sourozenci má baterii s využitelnou kapacitou 66 kWh, která zajišťuje dojezd až 490 km dle metodiky WLTP. Elektromotor s nejvyšším výkonem 210 kW pohání zadní kola.

BMW i4 založen na flexibilní architektuře, jež byla od počátku navržena pro čistě elektrický pohon a přizpůsobena sportovnímu charakteru vozů BMW. Využívá výjimečně tenké, jen 110 mm vysoké vysokonapěťové akumulátorové články umístěné nízko v podlaze pro snížení těžiště vozu. U i4 eDrive40 je o 53 mm níže než v řadě 3. Součástí útrob je již pátá generace elektrického systému BMW eDrive, která poskytuje vyšší hustotu výkonu (o 30 % proti i3 z roku 2020) i vyšší specifickou hustotu energie (o 20 % proti i3 z roku 2020). Zároveň maximální nabíjecí výkon baterií nejnovější generace narostl na 200 kW. Umístění vysokonapěťové baterie do konstrukce karoserie přitom zvyšuje torzní tuhost spodní části vozidla. Vysokonapěťová baterie je s podlahou spojena 22 šrouby a její obal je rovněž přímo spojen s pomocným rámem přední nápravy. Ve výzbroji pak nechybí tepelné čerpadlo.

Pokročilá konstrukce

Přední nápravu s dvojitými spodními rameny tvoří nově vyvinutá hliníková příčná ramena s těhlicemi, jejichž snížená hmotnost zlepšuje odezvu tlumičů na nerovnosti vozovky. Kinematika nápravy, rozchod kol a odklony byly nastaveny tak, aby se zvýšila přesnost řízení a absorpce bočních sil při průjezdu zatáčkami. Vzadu zase najdeme pětiprvkovou nápravu. Spodní příčná ramena s inovativní konstrukcí z ocelového plechu spolu s hliníkovými náboji kol a horními příčnými rameny přitom slouží ke snížení neodpružené hmotnosti. Na zadní nápravě přispívají k přesnému vedení kol také torzně odolná vodicí ramena a pro daný model specifická elastokinematika. Zatímco u i4 eDrive jsou standardem progresivní tlumiče, i4 M50 se už v základu spoléhá na adaptivní podvozek. V obou případech je tu však vzduchové odpružení zadní nápravy s automatickou samonivelací.

Karoserii tvoří celek vyrobený z oceli lisované za tepla, hliníkových slitin a vysoce odolných nosných konstrukcí. Boční panely motorového prostoru jsou vyrobené z lisovaných hliníkových profilů a odlévané hliníkové pružinové vzpěry. Hliníková je též kapota.

Při vývoji se navíc hodně myslelo na udržitelnost výroby. Všichni výrobci bateriových článků pro technologii BMW eDrive páté generace proto využívají výhradně elektřinu z obnovitelných zdrojů. Také hliníkové odlitky pro elektrický pohon jsou vyráběny s využitím pouze zelené energie.

BMW i4: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4785 x 1852 x 1448 x 2856 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 470 litrů
  • Výroba: 2021- (Mnichov, Německo)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *