Novinky

BMW má nový hot hatch. 128ti oživuje slavné označení

BMW s aktuální generací řady 1 (F40) změnilo koncepci svého kompaktního hatchbacku, když v segmentu unikátní řešení s pohonem zadních kol a motoru vpředu podélně nahradilo pro snížení výrobních nákladů a zvětšení vnitřního prostoru konvenčním řešením s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol. Přesto se nevzdalo ostrého modelu, když na trh uvedlo vrcholné M135i xDrive. V Mnichově si ale uvědomili, že zákazníci chtějí i méně ostrý, ale pořád rychlý hot hatch. Proto na podzim přijde BMW 128ti.

Zcela nová varianta se v hierarchii modelu umístí právě pod M135i xDrive a stane se konkurentem pro většinu mainstreamových hot hatchů, jako je Hyundai i30 N nebo Ford Focus ST. BMW 128ti bude poháněno dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem naladěným na 195 kW, díky němuž zrychlí z 0-100 km/h za 6,1 sekundy. Oproti M135i se 128ti odliší využitím jen pohonu přední nápravy, místo čtyřkolky. Díky tomu je asi o 80 kg lehčí než vrchol nabídky. Pro zajištění optimálního přenosu síly motoru na kola však využije mechanický samosvorný diferenciál Torsen.

Fanoušky může trochu zklamat, že navzdory sportovnímu charakteru bude vůz dostupný výhradně s automatem, již dobře známým osmikvaltem. Automobilka ale tvrdí, že je důvodem zákaznický zájem. Šestistupňový manuál by se totiž nevyplatilo vyvíjet, protože by o něj podle interního průzkumu neměla zájem ani třetina potenciálních kupců.

BMW 128ti se od ostatních variant odliší také specifickým zevnějškem, jehož detaily automobilka zatím ukrývá pod vrstvou kamufláže. Lehce se promění také interiér. Podvozek bude o 10 mm snížen a spolu s řízením bude specificky naladěn pro tento model, pro zajištění větší agility a přesných reakcí. Z M135i xDrive pak auto přebírá brzdy nebo stabilizátory, včetně jejich tužšího uložení. Bez příplatku pak bude možné objednávat sportovní pneumatiky.

Nová verze BMW řady 1 se začne prodávat v listopadu. Zatím automobilka dokončuje její vývoj, který mimo jiné probíhá na Severní smyčce Nürburgringu. Jméno mimochodem znamená Turismo Internazionale a BMW tím oživuje označení poprvé užití v šedesátých letech.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *