Dacia se mění. Nadále chce být značkou nabízející dostupné automobily, díky nimž se stala tak oblíbenou. Zároveň však chce být i cool značkou nabízející robustní a ekologická auta. Tuto vizi nyní rumunský výrobce prezentuje prostřednictvím konceptu Dacia Manifesto, který se široké veřejnosti představí na nadcházejícím autosalonu v Paříži.
Koncept Dacia Manifesto tak prezentuje budoucnost této rumunské automobilky. Zároveň však vedení jedním dechem dodává, že Manifesto je pouhá studie, která se nedostane do sériové výroby. Je to manifest o cíli značky stát na straně zákazníků, kteří se stále více zajímají o outdoorové aktivity, a zároveň rozšiřovat hodnoty a kvality, které stojí za úspěchem vozů Dacia, tvrdí firma.
„Kromě toho, že je koncept Manifesto designovým objektem, ztělesňuje naši vizi a kombinuje širokou škálu inovací – některé zahrnují extrémní implementaci, ale stále jsou pro zákazníky cenově dostupné. Několik z nich použijeme na budoucích modelech Dacie,“ říká David Durand, ředitel designu Dacia. Jako celek se tak Dacia Manifesto vyrábět nebude, myšlenky a některé detaily však u budoucích automobilů Dacia spatříme.
Reálné i méně reálné detaily
Studie chce poskytovat co nejjednodušší a co nejvíce opravdový zážitek. Mezi cestujícími a okolím nejsou žádné pevné hranice – konceptu chybějí dveře, okna i čelní sklo. Cestující jsou tak blízko přírodě, zároveň však zůstávají ve spojení se službami dostupnými na jejich smartphonu, díky jeho integraci do palubní desky. To je myšlenka, kterou využívá už stávající generace vozů Dacia, přičemž v další generaci bude dále rozvinuta, jak firma přiznává. Stejně tak se můžeme těšit na tzv. YouClip, velmi jednoduchý systém pro zabezpečení různých praktických a modulárních doplňků.
To jiné detaily Manifesta jsou spíše ryze konceptuální řešení. Interiér je voděodolný, vyjmutelnou krytinu sedaček lze přeměnit do spacáku, což také u sériového auta jen tak neuvidíme. Karoserie konceptu je pak vyrobena z recyklovaných plastů, materiálů vyrobených ze zpracovaných použitých polymerů, které vytvářejí typický skvrnitý povrch, označovaný jako Starkle. Interiér zase na vrchu palubní desky využívá korek.
Modulární střešní nosiče však už nabízí Jogger i Sandero, Dacia přitom přiznává, že je brzy použije i Duster.