Formule E v roce 2023. Třetí generace nastupuje

Šampionát elektrických monopostů Formule E se v roce 2023 chystá už na svoji devátou sezonu. Chystá přitom zásadní změnu, na startu se objeví napjatě očekávané formule e třetí generace. Co nového přinášejí? A kdo se stane novým králem, když šampion předchozích dvou sezon, Mercedes-EQ v sérii skončil?

Formule E Gen3: Prvně s dobíjením

Hlavní novinkou sezony 2023 Formule E jsou monoposty nové, již třetí generace. Technický základ strojů Gen3 bude opět stejný pro všechny týmy, konstruktérem je i nadále Spark Racing Technology. Hlavní změnou vedle designu je možnost rychlonabíjení, což poprvé v historii šampionátu umožní dobíjet monoposty během závodů. Baterie z dílny Williams Advanced Engineering se přitom budou dobíjet nabíjecím výkonem 600 kW. Za 30 sekund tak dobí 4 kWh. Specialitou bude silná rekuperace brzdné energie, až 40 % potřebné energie pro elektromotor během závodu má být získáváno právě tímto způsobem.

Monoposty mají být speciálně přizpůsobeny městským okruhům, které jsou pro šampionát typické. Monoposty tak budou kompaktnější než dnes, s rozvorem náprav 2.970 mm (dosud 3.100 mm). Zároveň však má jít o dosud nejrychlejší monoposty šampionátu, které mají jezdit až rychlostí 322 km/h. Maximální výkon bude činit 350 kW, o 100 kW více než u druhé generace z roku 2018 a o 150 kW než u prvních monopostů Formule E z roku 2014. Při vývoji se myslelo také na ekologii, mnohé prvky monopostů jsou tak vyrobeny z recyklovaných materiálů.

Nová pravidla Formule E

Lehce se mění také pravidla šampionátu. Závody budou nově měřeny na počet kol, nikoliv na celkový čas jako dosud.

Novinky přináší i možnost dobíjení baterií. Během předem stanovené doby závodu bude povinné monopost dobít, což následně uvolní možnost spustit tzv. Attack Mode, který krátkodobě navýší výkon z 300 na 350 kW. To nahrazuje dosavadní Fanboost, kdy výkon stroje mohli ovlivnit svým hlasováním fanoušci.

Ve dvou volných trénincích během sezony pak tým musí nasadit nováčka, který ještě v Formuli E nikdy nezávodil. Cílem je dát šanci mladým jezdcům, aby získali zkušenosti s touto sérií, které by mohli využít během své další kariéry.

Nové značky i změna jezdců

Třetí generace monopostů Formule E přináší mnohé změny co do složení startovního pole. Zatímco některé stáje třetí generace vozidel od dalšího pokračování v sérii odradila, jiné značky přilákala. Končí tak šampion sezon 2021 a 2022, Mercedes-EQ. Stáj přebírá McLaren, legenda Formule 1, která se však spolehne na motory Nissan.

Přichází i další slavný výrobce sportovních vozů, Maserati, které se stává první italskou značkou ve Formuli E. Modenská automobilka navázala několikaleté partnerství se stájí ROKiT Venturi Racing. Nissan pak kompletně přebírá stáj e.dams a ponese tak jméno japonské automobilky. Po čtyřech letech pak skončilo partnerství DS a Techeetah. Francouzská prémiová značka místo toho bude spolupracovat s Penske.

Krátce před startem bylo oznámeno, že do série vstoupí také španělská značka Cupra, jako partner týmu ABT, který dříve spolupracoval s Audi, tedy dalším členem VW Group.

Tyto změny s sebou přinesly i mnohé jezdecké přesuny. André Lotterer se z Porsche přesouvá k týmu Andretti, poté, co se řešilo, zda nebude jezdit s Porsche vytrvalostní závody, včetně Le Mans. Na jeho místo ke stáji Porsche nastoupí António Félix da Costa, dosud jezdící v barvách DS.

Zcela nové duo bude mít Nissan, který vsadil na mladého Sachu Fenestraze a Normana Nata, naposledy jezdícího u Jaguaru. Sébastien Buemi totiž po letech u Nissanu odešel k Envision. Logicky pak ze série odchází Nyck de Vries, který pro sezonu 2023 podepsal se stájí AlphaTauri ve slavné Formuli 1. Po pouhé jedné sezoně končí ve Formuli E Antonio Giovinazzi, někdejší pilot F1, místo něj v DS Penske bude zkušené duo Stoffel Vandoorne a Jean-Éric Vergne.

Formule E: Jezdci a týmy pro rok 2023

TýmJezdci
 DS PenskeJean-Éric Vergne, Stoffel Vandoorne
 Neom McLaren Formula E TeamRené Rast, Jake Hughes
 Jaguar TCS RacingMitch Evans, Sam Bird
 TAG Heuer Porsche Formula E TeamAntónio Félix da Costa, Pascal Wehrlein
 Nissan Formula E TeamSacha Fenestraz, Norman Nato
 Avalanche Andretti Formula EAndré Lotterer, Jake Dennis
 Mahindra RacingLuca di Grassi, Oliver Rowland
 NIO 333 RacingSérgio Sette Câmara, Dan Ticktum
 Envision RacingSébastien Buemi, Nick Cassidy
Maserati MSG RacingMaximilian Günther, Edoardo Mortara
 ABT Cupra Formula E TeamNico Müller, Robin Frijns

Formule E v roce 2023: Kalendář

Kalendář Formule E pro rok 2023 počítá s 16 závody, s tím, že na některých tratích se opět pojedou dva závody. De facto sezona začne ještě v roce 2022, prosincovým předsezónním testováním ve španělské Valencii. Samotný šampionát odstartuje v lednu 2023, a to tentokrát závod v Mexico City. Finálem bude dvojice závodů v Londýně.

Formule E během ročníku 2023 zamíří hned na čtyři nové tratě. Poprvé se pojede v indickém Hyderabadu, Kapském Městě v Jihoafrické republice, Sao Paulu v Brazílii a americkém Portlandu. Ten mimochodem vystřídá závod v newyorském Brooklynu.

ZávodePrixZeměOkruhDatum
1Mexico City ePrixMexikoAutódromo Hermanos Rodríguez14. ledna 2023
2Diriyah ePrixSaúdská ArábieRiyadh Street Circuit27. ledna 2023
3Diriyah ePrixSaúdská ArábieRiyadh Street Circuit28. ledna 2023
4Hyderabad ePrixIndieHyderabad Street Circuit11. února 2023
5Cape Town ePrixJihoafrická republikaCape Town Street Circuit25. února 2023
6São Paulo ePrixBrazílieSão Paulo Street Circuit25. března 2023
7Berlin ePrixNěmeckoTempelhof Airport Street Circuit22. dubna 2023
8Berlin ePrixNěmeckoTempelhof Airport Street Circuit23. dubna 2023
9Monaco ePrixMonacoCircuit de Monaco6. května 2023
10Jakarta ePrixIndonésieJakarta International e-Prix Circuit3. června 2023
11Jakarta ePrixIndonésieJakarta International e-Prix Circuit4. června 2023
12Portland ePrixUSAPortland International Raceway24. června 2023
13Rome ePrixItálieCircuito Cittadino dell’EUR15. července 2023
14Rome ePrixItálieCircuito Cittadino dell’EUR16. července 2023
15London ePrixVelká BritánieExCeL London29. července 2023
16London ePrixVelká BritánieExCeL London30. července 2023

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *