KatalogHyundaii20

Hyundai i20 GB (2014-2020)

Hyundai i20 GB je druhá generace takto pojmenovaného malého modelu z dílnu jihokorejské automobilky, který se vyráběl mezi lety 2014 a 2020. Tehdy nahradil první generaci i20 (PB), alias nástupce modelu Getz. V roce 2020 pak byla představena třetí generace i20.

Automobil debutoval na podzim 2014, na tehdejším pařížském autosalonu. Po pětidveřovém hatchbacku postupně dorazila i třídveřová i20 Coupe a oplastovaná i20 Active se světlostí zvýšenou na 190 mm. Design mělo na starosti evropské centrum značky v německém Rüsselsheimu, tvary pokračovaly v tehdejším trendu tzv. fluidního designu s charakteristickou šestiúhelníkovou maskou chladiče. Ve srovnání s předchůdcem vůz povyrostl, natáhl se o 40 mm, čímž délka přesáhla čtyři metry. To pomohlo vnitřnímu prostoru i velikosti zavazadelníku.

Do prodeje i20 druhé generace vstoupila s pěti motory. Ty zážehové zastoupily dvě výkonové verze 1.25i (55 kW a 62 kW) a 1.4i (74 kW), z turbodieselů tu jako u předchůdce byly 1.1 CRDi (44 kW) a 1.4 CRDi (66 kW). Později nabídku obohatil i přeplňovaný benzinový tříválec 1.0 T-GDI ve verzích se 74 kW a 88 kW.

Pro rok 2018 se Hyundai i20 dočkal modernizace, která proměnila jeho světla i masku chladiče, která dostala nový korporátní „kaskádovitý“ tvar. Uvnitř se pak objevil nový vrcholný infotainment, se 7“ dotykovou obrazovkou.

Oproti první generaci se Hyundai i20 GB odlišil nejen prostornějším interiérem, ale také účinnějším odhlučněním nebo prémiovějším zpracováním. Automobil vznikl též v závodní variantě, která byla nasazena ve světovém šampionátu rallye. Původní pětidveřové i20 WRC od sezony 2017 nahradilo třídveřové i20 Coupe WRC.

Technický základ byl nový. Skelet karoserie byl tvořen ze 42 % lehkou ultravysokopevnostní ocelí v porovnání s 16 % u předchozí generace. V kombinaci s výztužnými prstenci ve střešních sloupcích B a C a v rámu vstupního otvoru zavazadlového prostoru se tak podařilo zvýšit torzní tuhost o 81 %. Podvozek tvoří vzpěry MacPherson vpředu a kliková náprava s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou vzadu, jak je v daném segmentu malých automobilů zvykem. Základní provedení se pak vzadu spoléhá na bubnové brzdy, silnější motory mají vpředu i vzadu kotouče.

Hyundai i20: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4035 x 1734 x 1474 x 2570 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 326 litrů
  • Výroba: 2014-2020 (Izmit, Turecko)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Hyundai i20 GB (2014-2020)

  • Hyundai i20 druhé generace patřila ve své době mezi nejprodávanější malé hatchbacky na českém trhu, a tak není divu, že je o ni zájem i dnes, ve formě ojetiny. Výběr ale bývá omezený, auto si kupovali hlavně soukromníci, kteří si jej ve svých rukou nechávají déle. I díky tomu si i20 vcelku dobře drží cenu. Je však rozhodně doporučení hodným vozem. Hyundai se u něj poučilo z chyb předchůdců, a tak je i20 druhé generace prostornější a komfortnější, bývá také lépe vybaven. Plusem pro zájemce je také slušná spolehlivost. i20 II už má plastovou palivovou nádrž, místo plechové z předchůdce, která rezla. Zde však hrozí rez nápravnicím, a tak se hodí je ošetřit, reznout mohou i brzdové kotouče. Co sr týče motorů, vyplatí se vyhnout nejčastějšímu motoru, čtyřválci 1.25 CVVT rodiny Kappa. Hrozí totiž u něj drolící se katalyzátor. Střepiny z něj mohou nalétat zpět do motoru a vydřít válce. Vyplatí se tak se podívat po větší 1.4 CVVT Kappa.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *