Hyundai i40 je model střední třídy primárně vyvinutý pro evropské trhy, který korejská automobilka vyráběla mezi lety 2011 až 2019. Na trh přicházel jako nástupce modelu Sonata, dostupný byl ve formě sedanu a kombi. V roce 2019 byla výroba i40 ukončena bez přímé náhrady, kvůli klesajícím evropským prodejům vozů střední třídy. Obecně byl ale o i40 z celoevropského pohledu nízký zájem, ambice být jedním z pěti nejprodávanějších vozů střední třídy model nikdy nenaplnil.
Design auta navrhlo evropské stylistické centrum značky v německém Rüsselsheimu. Konkrétně je za autora tvarů považován Thomas Bürkle. Ten využil tehdejšího stylistického směru značky nazývaného fluidní design. Hlavním motivem tudíž byly oblé tvary. Volně inspirované byly dřívějšími koncepty i-Flow a Genus.
Jako první na trh vstoupilo kombi, nabízené jako Hyundai i40 CW (crossover wagon), což souviselo s oblibou tohoto druhu karoserie v Evropě. Sedan Hyundai i40 následoval po několika měsících.
Do prodeje vůz vstoupil se třemi motory. Z benzinových tu byly čtyřválce 1.6 GDI (99 kW) a 2.0 GDI (130 kW), turbodiesely zastupoval čtyřválec 1.7 CRDi ve variantách s 85 kW a 100 kW. Standardem byl šestistupňový manuál, pro silnější agregáty bylo možné pořídit šestistupňovou automatickou převodovku.
Vznik svébytného modelu střední třídy pro Evropu podpořil úspěch kompaktní i30, která rovněž vznikla podle potřeb evropské klientely. Cílem v tomto případě bylo hlavně oslovit fleetové zákazníky. Podvozek mimochodem tvoří v dané kategorii klasická kombinace vzpěr McPherson vpředu a víceprvkového zavěšení vzadu.
Hned dvě modernizace
Po čtyřech letech na trhu se Hyundai i40 dočkal modernizace. Ta pozměnila přední partie, maska chladiče se stala ostřeji řezaná, v tehdejším stylu značky. Proměnila se i nabídka motorizací. Čtyřválec 2.0 GDI oslabil na 121 kW, zatímco silnější 1.7 CRDi posílil na 104 kW. U slabší sedmnáctistovky s 85 kW pak v rámci inovací došlo k mírnému zvýšení točivého momentu na 280 Nm (+20 Nm).
Pro rok 2018 se Hyundai i40 dočkal ještě jednoho faceliftu, a to v době, kdy se už spekulovalo o příchodu nástupce. Rozpoznatelný byl podle jiné masky, v tzv. kaskádovitém stylu, po vzoru ostatních tehdejších modelů značky. Uvnitř se zase změnily barevné kombinace. V nabídce se pak objevil nový turbodiesel 1.6 CRDi z rodiny Smartstream, dříve uvedený v modelech i30 (generace PD) nebo Tucson (TL). Reagoval na nejnovější emisní normy, přičemž poskytl verze s 85 kW nebo 100 kW. Alternativou k němu byl pak benzinový čtyřválec 1.6 GDI s 97 kW. Nadále byl standardem šestistupňový manuál, pro silnější 1.6 CRDi to však byla sedmistupňová dvouspojková převodovka. Kvůli zájmu se pak nabídka postupně omezila výhradně na i40 kombi.
Výroba Hyundaie i40 probíhala v korejské továrně Ulsan. Automobil byl primárně vyvinut pro Evropu, prodával se ale také třeba v domovské Jižní Koreji nebo v Austrálii a na Novém Zélandu. Jinde ve světě byl Hyundai v segmentu nadále zastoupen modelem nazvaným Sonata, který se od i40 odlišil i technikou a designem. Právě Sonata se jinde ve světě prodává i nadále, na její návrat do Evropy však dosud nedošlo.
Hyundai i40: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4740 x 1815 x 1470 x 2770 mm (i40), 4770 x 1815 x 1470 x 2770 mm (i40 CW)
- Objem zavazadlového prostoru: 503 litrů (sedan), 553 litrů (kombi)
- Výroba: 2011-2019 (Ulsan, Jižní Korea)