Kia Niro SG2 (2022-)

Kia Niro s interním označením SG2 je druhá generace takto pojmenovaného kompaktního crossoveru, který sází výhradně na elektrifikovaný pohon. Oproti předchůdci vůz výrazně změnil svoji tvář, nadále však nabídne hybridní, plug-in hybridní i čistě elektrický pohon. Na evropské trhy vstoupí v druhé polovině roku 2022.

Automobil se světu poprvé představil na veletrhu mobility v korejském Soulu v listopadu 2021. Výrobce si o novince pečlivě udržoval její tajemství, a tak jsme se o přípravách nového Nira dozvěděli až krátce před premiérou. Na ní se potvrdilo, že se design nového Nira silně inspiruje konceptem HabaNiro z roku 2019, což naznačovaly už dřívější spekulace.

Nové Niro interně označované SG2 se tak stalo hranatější než ryze oblý předchůdce, Niro (DE) poprvé představené v roce 2016. Z konceptu HabaNiro byl použit nejen nezvyklý světelný podpis, nově řešená „tygří“ maska nebo svisle orientovaná koncová světla, ale také třeba možnost dvoubarevné karoserie. S délkou 4.420 mm je pak novinka o 65 mm delší než předchůdce. Design přitom využívá motivů současného stylistického směru značky, nazývaného „spojené protiklady“.

Patrné je to také uvnitř, díky asymetrické palubní desce. V interiéru navíc Kia využila udržitelné materiály, v rámci snahy o udržitelnou výrobu. Obložení stropu je tak vyrobeno z recyklovaných tapet, na dveřních panelech se objevuje barva z laku na vodní bázi bez izomerů benzenu, toluenu a xylenu, což minimalizuje dopad na životní prostředí.

Kia slibuje také prostornější kabinu, díky nárůstu rozměrů karoserie a prodlouženému rozvoru, stejně jako objemnější zavazadelník. Jeho objem u hybridu díky přesunutí 12V baterie a umístění vysokonapěťového akumulátoru pod zadní sedadla činí 451 litrů, o 15 litrů více než u první generace Nira.

Funkce zelené zóny

Základem se stala K3 platforma, známá z modelu Elantra, více přizpůsobená elektrifikovanému pohonu. Podvozek přitom využil kombinaci vzpěr McPherson vpředu a víceprvkového zavěšení vzadu. Geometrie byla upravena pro vyšší jízdní komfort i stabilitu.

Jako první debutovala Kia Niro HEV s full-hybridním pohonem. Ta si uchovala kombinovaný výkon 104 kW. Vsadila na kombinaci účinného atmosférického čtyřválce 1.6 GDI rodiny Smartstream (77 kW) se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem (32 kW) a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou nové generace, s nižší hmotností a optimalizovanou pro vyšší účinnost.

Plug-in hybrid využil rovněž 1.6 GDI, avšak s elektromotorem poskytl kombinovaný výkon 136 kW. využívá šestistupňový automat, s čistě elektrickou zpátečkou. Navíc tu byly větší lithium-iontové baterie s kapacitou 11,1 kWh, pro delší jízdy v čistě elektrickém režimu. Čistě na elektřinu má Niro PHEV ujet až 60 km.

Elektrické Niro EV (dosud e-Niro) pak opět vsadilo na elektromotor s výkonem 150 kW, akumulátor s kapacitou 64,8 kWh má zajistit dojezd až 463 km. Specialitou elektrické verze je i malý zavazadelník pod kapotou (o objemu 20 litrů), doplňující ten vzadu, s 495 litry objemu.

Specialitou má být i moderní výbava. Konkrétně hybrid nabídne speciální funkci Greenzone, která automaticky přepne pohon do elektrického módu v tzv. zelených zónách. Za ně na základě dat z navigace považuje jak obytné zóny, tak okolí škol nebo nemocnic, případně okolí řidičem přednastavených pozic domova či kanceláře.

Kia Niro (SG2): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4420 x 1825 x 1545 x 2720 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 451 litrů (Niro HEV), 348 litrů (Niro PHEV), 495 litrů + 20 litrů (Niro EV)
  • Výroba: 2022- (Jižní Korea)

Kia Niro

4.3

Design

4.3/5

Technika

4.5/5

Jízdní vlastnosti

4.5/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.3/5

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

2 komentáře: „Kia Niro SG2 (2022-)

  • 23 ledna, 2023 (19:26)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    Nevšední design, skvělá spotřeba, trochu hlučnější na dálnici, ale dá se. Za mě spokojenost.

    Reagovat
  • 31 ledna, 2023 (21:04)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Kia Niro PHEV Style (2022)
    Kia Niro je další důkaz, kterak se modely této korejské značky mezigeneračně mění. Niro udělalo v rámci příchodu druhé generaci významnou proměnu. Jedno však zůstává, pořád jde o mimořádně úsporný automobil nabízející různou úroveň elektrifikace, k dispozici je jako full-hybrid, plug-in hybrid i elektromobil.

    Právě design je zcela odlišný oproti předchůdci. Jestliže první Niro sázelo na konzervativní styl, druhá generace je ryzí futurismus. Vpředu najdeme originální, vertikálně orientované světlomety s nezvyklou světelnou grafikou, vzadu zase úzká, vertikální koncová světla. Celek navíc může ozvláštnit C-sloupky v kontrastní barvě. Celek si tak s žádným jiným autem rozhodně nespletete, byť na Niru můžeme spatřit motivy Kie Soul nebo Hyundaie Bayon.

    Zcela jiný je také interiér. Inspiroval se modelem Sportage, což znamená výtečnou, až prémiovou volbu materiálů i jejich zpracování, stejně jako moderní řešení. Třeba parkovací kamera má jedno z nejlepších rozlišení na trhu.

    Chytrý je dotykový pás na středovém panelu, který dle přepnutí ovládá klimatizaci či další funkce vozidla. Nejde přitom o jediný chytrý detail kabiny – přední sedadla jsou netradičně tvarovaná, což vytváří šikovný háček třeba na kabelky. Dostatek je tu i odkládacích míst, kapsy ve dveřích jsou možná menší, zato ve středovém tunelu je odkládací prostor velký. Některé prvky by ale stálo za to vylepšit, přední sedadla nemají zrovna pohodlný tvar a světlomety nejsou za tmy zrovna z nejúčinnější.

    Z hlediska vnitřního prostoru je ale vše v pořádku. Vzadu má dostatek místa i dospělý, nad hlavou i před koleny. Ve třech už je to ale tady logicky už spíše průměr. Kufr se pak otevírá poměrně lehkým víkem, elektricky ovládané páté dveře má až nejvyšší verze. Z hlediska velikosti jej trochu limituje nižší výška, alespoň že u plug-in hybridu zůstává menší prostor pod podlahou, na dobíjecí kabely či lepicí sadu na opravu pneumatik. Netradiční je pak měkký kryt kufru vyrobený z velké části z recyklovaných materiálů – pokud je potřeba převážet větší náklad, lze ho snadno srolovat.

    Kiu Niro jsem testoval ve formě plug-in hybridu, což konkrétně znamená benzinový čtyřválec 1.6 GDI (77 kW) v kombinaci s elektromotorem (62 kW) a lithium-ion polymerovým akumulátorem s kapacitou 11,1 kWh. Když oba motory spolupracují, poskytují výkon až 135 kW, což už je pořádná síla.

    Odpich je slušný, je ale znát, že když dojde v bateriích šťáva, je toho elánu méně. Spolupráce motorů je nicméně příkladná, o práci spalovacího motoru prakticky ani nevíte, stejně tak šestistupňová dvouspojková převodovka mění převod naprosto hladce. Jen na dálnici si mnohdy i při 130 km/h ve stoupáních nesmyslně podřazuje na pětku, přestože má pohonné ústrojí síly stále dost.

    Na rozdíl od jiných plug-in hybridů navíc Niro PHEV jezdí ve výchozím automatickém režimu častěji na spalovací motor. Přesto je spotřeba nízká, ve městě si Niro řekne o 4,9 l/100 km, na dálnici pak kolem 6, 6,5 l/100 km. Spotřebu elektrické energie však Niro bohužel nezobrazuje. Při dobití akumulátoru nicméně vůz ukazuje dojezd až 63 km v čistě elektrickém režimu.

    Při jízdě se Kia Niro ukazuje hlavně jako pohodář. Podvozek je naprosto komfortní, hladce tlumí nerovnosti, od podvozku se neozývají žádné hlučné rány. Spalovací motor není prakticky slyšet ani ve vyšší rychlosti, na dálnici ale počítejte s lehkým šumem kolem karoserie, kvůli její vyšší stavbě.

    Zkrátka řečeno, hledáte-li úsporné auto, nabídne vám Kia Niro zajímavý design, až luxusní interiér a pohodlný podvozek.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *