Lada Niva Legend patří mezi nejdéle vyráběné automobily světa. Stařičký offroad vyráběný již od roku 1977 bez zásadních úprav může na leckoho působit až směšně, jenže v určitých kruzích je pořád vyhledávaným strojem. Pro lesníky, do hor nebo do dolů je díky své jednoduché technice a tím i snadné opravitelnosti nebo vynikajícím terénním schopnostem pořád vhodným náčiním. Nejen taková klientela tak může mít radost, že Lada Niva (Legend) je po několikaleté pauze na českém trhu opět dostupná.
V posledních letech byl vůz u nás prodáván jen díky individuálním dovozcům, kteří uměli zajistit individuální přihlášení. Oficiální dovoz už neumožňovaly moderní emisní normy, které by Niva těžce splnila. Individuální dovoz ale uměl tato pravidla obejít. Jenže pak přišla válka na Ukrajině, protiruské sankce a vozy ruské automobilky se logicky (a správně) do EU přestaly dovážet.
Jenže ruský AvtoVAZ nakonec našel kličku, jak sankce obejít, a tak se Niva Legend na evropské trhy mohla vrátit. Výroba exportní verze se zkrátka přesunula z Ruska, a to konkrétně do Ázerbájdžánu, díky čemuž vůz dostal status neruského produktu. V Ázerbájdžánu se mimochodem začaly takto vyrábět také modely Granta a Vesta, stejně jako modernější Niva Travel.
Za loňský rok bylo cílem továrny postavit 1.500 vozidel. Postupně se však produkce může navýšit až na 5.000 aut ročně. A některé se dostanou i na český nebo slovenský trh, kde logicky bude v určitých skupinách největší zájem právě o Ladu Nivu Legend.
Lada Niva Legend je nadále vyráběna se zážehovou sedmnáctistovkou s osmi ventily, naladěnou na 61 kW. Kombinovaná je s pětistupňovým manuálem s redukcí. AvtoVAZ nicméně do budoucna chystá do auta montovat i modernější osmnáctistovku, a tak není vyloučeno, že se časem dostane také do exportní varianty.
Ceny na českém trhu budou startovat lehce pod částkou 520 tisíc korun za základ Classic, alespoň u společnosti AMC Autocentrum Kratonohy, která umí vůz do Česka dovézt, podobně jako třeba některé exotiky z Číny. Časem se ale patrně objeví i další individuální subjekty. Zda je to málo, či ne, je otázkou. Pro specifické určení je totiž Niva pořád nejvhodnější volba, která poslouží vlastně lépe než znatelně modernější Dacia Duster nebo pick-upy typu Ford Ranger, jež právě Nivu u mnoha subjektů nahradily. Jako jednoduchý pracant, kterého si opravíte sami, je Niva desítky let nepřekonatelná a právě proto se vyrábí už tak dlouho. A patrně ve výrobě ještě nějaký čas vydrží.
Nová Lada Niva se opravdu rýsuje! Máme její první foto. Čekat na ni nebudeme dlouho