Motorsport

Macík se pečlivě připravuje na Dakar 2021. Navzdory koronaviru

Přípravy týmu Big Shock! Racing na Rallye Dakar 2021 jsou v plném proudu, a to přestože je silně ovlivňuje pandemie koronaviru. Ta například z bezpečnostních důvodů zrušila Rallye du Maroc, která opět měla být důležitou součástí příprav na Dakar. Přesto členové týmu věří, že budou na Dakar 2021 řádně připraveni, a to přestože na něm nasadí novou techniku. Závodní kamion Iveco, přezdívaný Karel, totiž dostal automatickou převodovku a prošel řadou dalších plánovaných technických vylepšení, aby byl ještě konkurenceschopnější než dříve.

Právě zrušená Rallye du Maroc měla pomoci posádce Martina Macíka mladšího sžít se s automatickou převodovkou v dunách, a tak bylo třeba rychle najít jiné písečné terény. Stáj se proto chtěla na konci října zúčastnit El Chott – Rallye de Tunisie, i ta však byla zrušena, a tak se hledají další možnosti k pečlivému otestování techniky v závodních podmínkách.

„Máme Karla dobře nastaveného pro tvrdé terény, kamení, pisty. Ale zatím jsme neměli možnost projet ho v dunách, kde se bude automat chovat zase trochu jinak. V jemnějším písku chceme pracovat i s nastavením podvozku. Věříme, že se nám do písku ještě podaří vyjet, abychom na základě testů upravili vše potřebné,“ vysvětluje palubní mechanik David Švanda.

Během tří měsíců do Dakaru musí posádka také vymyslet, jak se do místa konání závodu vůbec dostat. „V tuto chvíli je ve hře několik možností. Pomoc se zajištěním letů nám nabídl organizátor. Ale současně řešíme i variantu, že bude vypraveno speciální letadlo, které na Dakar přepraví české účastníky. V tuto chvíli už probíhají jednání, abychom měli k dispozici varianty možných řešení a mohli vybrat tu nejpraktičtější,“ říká šéf týmu Big Shock! Racing Martin Macík starší.

Dakar v rouškách?

Samotné přípravy Rallye Dakar 2021 přitom podle zpráv týmu probíhají podle plánů, a to přestože se nakonec opět pojede jen v Saúdské Arábii a nikoliv i v okolních zemích, jak se původně plánovalo. Organizátoři v tuto chvíli vytyčují trať a řeší logistiku spojenou se závodem.

Hygienická opatření na Dakaru by měla být obdobná jako během Tour de France, která je organizována stejným pořadatelem, A.S.O. Očekává se tak povinnost roušek, pravidelná desinfekce nebo zajištění oddělených prostorů.

Předpokládám, že před odjezdem všichni projdeme testy a během závodu se budeme pohybovat v uzavřené skupině. Takže žádná zásadní změna. Každý rok se v bivaku stýkáme hlavně v rámci týmu. Na další kontakty ani není prostor,“ popisuje situaci Martin Macík. Jeho navigátora Františka Tomáška však mrzí, že situace tentokrát neumožní tradiční pánskou jízdu. „Bohužel, aktuální situace nám nedovolí absolvovat oblíbenou aklimatizaci posádky,“ říká.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *