Novinky

Maserati a jeho budoucnost: Po supersportu SUV a další novinky

Maserati letos zahájilo svoji renesanci. Po letech horších výsledků vykročilo k výrazné expanzi. Budoucnost Maserati tak bude ve znamení hned několika novinek. Do tří let chystá automobilka podle svého šéfa Davida Grassa hned 13 novinek, z nichž sedm se představí do konce roku 2022.

Renesanci značky s trojzubcem v logu letos zahájil supersport MC20. Tohle kupé s motorem uprostřed debutovalo s nově vyvinutým motorem, v podobě třílitrového vidlicového šestiválce s dvěma turbodmychadly o výkonu 630 koní (463 kW). Uzavřená verze poháněná agregátem nazvaným Nettuno však nebude v modelové řadě jediná. MC20 totiž dorazí také jako otevřený spyder a navíc také v čistě elektrické variantě. MC20 Spyder má debutovat v roce 2021, elektřinou poháněný derivát pak nejspíše o rok později.

Také v případě superauta přitom platí, že Maserati nechce sportovnost zdůrazňovat nad komfortem. Také u MC20 se tak myslelo na každodenní použitelnost, proto byly třeba užity tzv. motýlí dveře otevírané k nebi usnadňující nastupování. Zvětšují totiž nástupní otvor a zužují prahy.

SUV i nové gran turismo

Příští rok ale nebude jen ve znamení rozšíření nabídky MC20, které se už začalo vyrábět v domovském historickém závodu značky v Modeně. Počítá se také s novým SUV segmentu D, nazvaným Grecale. S délkou 4,8 metru bude o něco menší než dosavadní Levante. Oproti němu se má více zaměřit na praktičnost a výkon. Nejenže tak má být využitelné každý den, zároveň se ale má jednat o nejrychleji akcelerující SUV ve kategorie. Technický základ přitom bude sdílen s Alfou Romeo Stelvio, po jejímž boku se bude vyrábět v závodě Cassino.

Jméno Grecale mimochodem navazuje na historická označení vozů Maserati. Podobně jako v případě modelů Bora, Levante nebo Mistral jde o označení pro vítr. Konkrétně jde o severovýchodní vítr vanoucí ve Středomoří, ovlivňující počasí na Maltě a dalších ostrovech. 

V roce 2021 navíc dojde také k nahrazení dvojice GranTurismo/GranCabrio. Ty budou vůbec prvním vozem značky poháněným elektřinou. Dobrou zprávou je nicméně ta, že dorazí i v hybridní verzi se spalovacím motorem. Design podle všeho naváže na stylisticky oceňované předchůdce s tím, že by mohl využít prvků rovněž chváleného konceptu Alfieri.

Budoucnost Maserati bez plug-in hybridů

Ona ta elektrifikovaná budoucnost Maserati je vůbec zajímavá. Navzdory dříve avizovaným plánům a obecnému trendu v průmyslu totiž Maserati nakonec nepočítá s plug-in hybridy. Hybridy do zásuvky považuje za polovičaté řešení, které je důležité jen z hlediska flotilových emisí a zákazníkům nepřináší žádné zásadní výhody. Proto toto řešení automobilka zcela přeskočí a přijde rovnou s elektromobily. V nabídce je doplní leda tak mildhybridy, u nichž pomáhá jen malý elektromotor. Prvním takovým vozem značky je letos uvedené Ghibli Hybrid.

Pro následující léta se také počítá s náhradou za Ghibli a Quattroporte, které jsou na trhu už dlouhou dobu, od roku 2013, respektive od roku 2012. S ohledem na obecně klesající prodeje sedanů však dvojici modelů patrně nahradí jediný vůz.

Budoucnost Maserati se tak podle současných plánů zdá hodně zajímavá. Vedení přitom přiznává, že dříve zamýšlená renesance, zahájená modelem Levante v roce 2016 (až do příchodu MC20 poslední ryze nový model značky), se tolik nepovedla a ve výsledku jen ukázala možný potenciál značky. Nyní však do expanze byla vložena veškerá síla i prostředky, díky čemuž má Maserati v následujících letech opravdu zazářit. My už se na to těšíme!

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *