Historie

Dodávka roku 2021: Z vítězství se radují modely PSA

Dnes existuje několik automobilových anket vyhlašujících to nejlepší auto daného roku. Takovou anketu mají také lehká užitková vozidla. Mezinárodní dodávka roku se vyhlašuje od roku 1992, a to v rámci ankety nazvané International Van of the Year (IVOTY). Titulem dodávka roku 2021 se pyšní hned čtyři modely s elektrickým pohonem Skupiny PSA, konkrétně Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e a Vauxhall Vivaro-e využívající shodný technický základ.

Cena „International Van Of The Year“ existuje od roku 1992. Porotu dnes tvoří evropská skupina 24 nezávislých novinářů a redaktorů časopisů specializujících se na lehká užitková vozidla.

Vítězství elektřinou poháněných dodávek ukazuje trend elektrifikace také v oblasti lehkých užitkových vozidel. V roce 2020 se totiž dodávkou roku stal Ford Transit Custom Plug-In Hybrid, tedy hybrid do zásuvky. Nejde přitom o první elektrické dodávky, které titul International Van of the Year získal. Už v roce 2012 se z vítězství Renault Kangoo Z.E.

Vítězství díky konstrukci

Čtveřice dodávek zvítězila s jasnou převahou 131 bodů. Druhý Mercedes-Benz eSprinter, tedy rovněž elektrododávka, získal 55 bodů.

„Skupina PSA uvádí se svým čtyřlístkem vozů na evropský trh první elektrické dodávky s dojezdem více než 300 km. Jejich konstrukce je kvalitní, vykazují velmi dobré dynamické vlastnosti a pocit z jejich řízení se kromě vynikajícího tichého chodu jen velmi málo odlišuje od řízení verzí s dieselovým motorem. Všechny čtyři značky skupiny PSA vysílají těmito 100% elektrickými verzemi svých dodávek výrazný signál na podporu elektrické mobility v pracovním prostředí a zvyšují dostupnost a rozšíření bezemisní dopravy. Elektrické dodávky PSA nastavují nové standardy a představují výrazný pokrok. To přesně se od Mezinárodní dodávky roku požaduje. Každá ze značek skupiny PSA navíc vyvinula elektrickou verzi svého vozu pro různé varianty karoserie, od dodávky po minibus či vůz pro kyvadlovou dopravu, aniž by to bylo na úkor užitečné hmotnosti nebo objemu nákladového prostoru,“ okomentoval rozhodnutí poroty pro rok 2021 Jarlath Sweeney, předseda poroty IVOTY.

Kompaktní elektrické dodávky všech čtyř značek jsou montovány v továrně Hordain (Hauts-de-France) a jsou vybaveny elektrickým hnacím ústrojím vyráběným v továrně Trémery (Grand Est). Nabízejí dvě úrovně dojezdu s bateriemi s kapacitou 50 kWh, respektive 75 kWh.

Vítězové předchozích let

RokVítěz
2021Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e, Vauxhall Vivaro-e
2020Ford Transit Custom Plug-In Hybrid
2019Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Opel Combo, Vauxhall Combo
2018Iveco Daily Blue Power
2017Volkswagen Crafter
2016Volkswagen Transporter (T6)
2015Iveco Daily
2014Ford Transit Connect
2013Ford Transit Custom
2012Renault Kangoo Z.E.
2011Fiat Dobló
2010Nissan NV200
2009Fiat Fiorino, Citroën Nemo, Peugeot Bipper
2008Fiat Scudo, Peugeot Expert, Citroën Jumpy
2007Ford Transit
2006Fiat Dobló
2005Mercedes-Benz Vito
2004Volkswagen Transporter (T5)
2003Ford Transit Connect
2002Renault Trafic, Opel Vivaro, Vauxhall Vivaro
2001Ford Transit
2000Iveco Daily
1999Opel Movano, Vauxhall Movano
1998Renault Master
1997Peugeot Partner, Citroën Berlingo
1996Mercedes-Benz Vito
1995Mercedes-Benz Sprinter
1994Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroën Jumpy
1993Nissan Sunny Van
1992Volkswagen Transporter (T4)
Zdroj: IVOTY

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *