Motorsport

Dakar 2021: Které české posádky odstartují na slavné rallye?

Rallye Dakar 2021 už je za dveřmi, odstartuje již v lednu, a tak přípravy na něj vrcholí. Na slavný vytrvalostní závod opět míří i mnohé české posádky. Které to budou tentokrát? Vedle zavedených jmen se můžeme těšit také na zajímavé nováčky.

Široká účast mezi kamiony

V Česku opět tradičně nejsledovanější bude kategorie kamionů, v níž ostatně Češi pravidelně bojují o nejvyšší příčky. Stejně jako v minulých letech bude s nejrychlejšími Kamazy jistě bojovat Martin Macík mladší, se speciálem Iveco týmu Big Shock! Racing. Pro ještě větší konkurenceschopnost se vůz přezdívaný Karel dočkal automatické převodovky, díky níž může být zase rychlejší.

Speciál Iveco postavený týmem Big Shock! Racing využije také Jaroslav Valtr, který jej však nasadí v barvách svého týmu Valtr Racing Team. V minulosti jsme Valtra znali ze stáje Buggyra, po neshodách s vedením však v roce 2016 z týmu odešel a v roce 2021 bude závodit pod hlavničkou vlastní stáje.

O nejvyšší příčky se podobně jako Macík bude prát také Aleš Loprais, který stejně jako v roce 2020 do závodu nasadí speciál Praga V4S DKR. Doprovod mu v rámci týmu bude dělat Jan Tománek, který bude pilotovat starší speciál Tatra Jamal, alias Queen 69, s níž v minulosti závodil Loprais, naposledy na Dakaru 2019. Tománek má primárně Lopraisovi pomoci v nouzi, poveze s sebou množství náhradních dílů, což se na náročné rallye může při bojích o nejvyšší příčky hodit.

Hvězdy v barvách Buggyry

Důležitou roli pak bude chtít mezi kamiony hrát také Buggyra. Ta nasadí nový speciál Tatra Pheonix s automatickou převodovkou, s níž pojede Martin Šoltys. Doprovod mu bude dělat v druhém Pheonixu, starší verzi s manuálem, chilský závodník Ignacio Casale. Trojnásobný vítěz Dakaru se pro rok 2021 rozhodl vyměnit řidítka čtyřkolky za volant kamionu, což je kategorie v níž paradoxně na Dakaru v roce 2010 začínal. Tehdy ještě jako člen posádky svého otce.

Nepůjde přitom o jedinou hvězdu týmu Buggyra. Tou druhou je Tomáš Enge, jediný Čech, co kdy závodil ve Formuli 1, který se vůbec poprvé postaví na start Dakaru. Závodit bude v rychle se rozvíjející se kategorii bugin. Pro zkušeného závodníka to bude zase nový zážitek, na poslední chvíli však musí řešit starosti. Byl totiž nucen vyměnit svého spolujezdce. Ze sestavy kvůli zdravotním důvodům vypadla Markéta Skácelová, kterou tak nahradí Vlastimil Tošenovský. Ten loni navigoval zkušeného Josefa Macháčka, který se na Dakar samozřejmě opět vrátí. Stejně jako v roce 2020 pojede v barvách Buggyry, a to v bugině Can-Am, kterou pomáhá vyvíjet.

Zajímavá je také účast Tomáše Tomečka, kterého známe spíše ze závodu Africa Eco Race, vedoucího po původní africké trati Dakaru. Ročník 2021 byl ale zrušen kvůli pandemii koronaviru, a tak Tomeček hledal jiné využití pro svůj kamion Tatra. Nakonec se stane doprovodem německého týmu South Racing, bude tak hrát roli podpory. Podobné úkoly bude opět plnit také Dušan Randýsek, se speciálem MAN týmu PH-Sport.

Odlišné ambice autařů

Sledovaná ale jistě bude účast také Martina Prokopa, který opět pojede v kategorii automobilů. V roce 2020 nevyšla spolupráce s Martinem Kolomým, který havaroval v rámci testů krátce před startem závodu, Prokop tak bez týmového kolegy pojede Dakar i v roce 2021. I tak bude chtít opět bojovat o nejvyšší příčky a napravit reputaci z minulého ročníku, který se mu tolik nevydařil. Skončil až dvanáctý, přičemž v nadcházejícím ročníku chce být Prokop v top 10.

Naopak Tomáš Ouředníček tentokrát tak vysoké ambice mít nebude. Vyměnil svůj tým a dosavadní Ford Ranger nahradil Toyotou Hilux, a tak bude jeho cílem primárně dojet, ideálně do top 20. Ostatně kvůli omezenému rozpočtu jde o starší verzi Hiluxu.

Motorkáři v novém

Spíše o účast než o závodění asi půjde také v případě Ondřeje Klymčiwa. Ten po vážné nehodě vystřídal řidítka za volant, když se Dakaru tentokrát zúčastní v nové kategorii Dakar Classic, doprovodné kategorii určené pro historická vozidla. Nasadí v ní obstarožní Škodu 130 LR.

Naopak v „jeho“ někdejší kategorii motocyklů se hodně čeká od Libora Podmola. Bývalý mistr světa ve freestyle motorcrossu se na Rallye Dakar chystá poprvé, a to pod hlavičkou vlastního týmu.

České posádky na Rallye Dakar 2021 tak budou jistě hojně sledované. A to možná nejen v tuzemském prostředí. Česká účast na Dakaru 2021 je totiž z hlediska národů třetí nejvyšší. Více závodníků bude pocházet jen ze Španělska a Francie.

Dakar 2021: Předběžná startovací listina českých posádek
Závodní kategoriePilotZnačka speciáluTým
KamionMartin MacíkIvecoBig Shock Racing
KamionAleš LopraisPragaInstaforex Loprais Praga
KamionJan TománekTatraInstaforex Loprais Praga
KamionMartin ŠoltysTatraTatra Buggyra Racing
KamionJaroslav ValtrIvecoValtr Racing Team
KamionTomáš TomečekTatraSouth Racing
KamionDušan RandýsekMANPH-Sport
MotoMilan EngelKTMMoto Racing Group
MotoMartin MichekKTMMoto Racing Group
MotoJan BrabecKTMStrojrent Racing
MotoDavid PabiškaKTMJantar Team
MotoRudolf LhotskýHusqvarnaJantar Team
MotoRoman KrejčíKTMBo!Beton Team
MotoLibor PodmolHusqvarnaPodmol Dakar Team
ČtyřkolkyTomáš KubienaYamahaStory Racing SRO
AutoMartin ProkopFordOrlen Benzina Team
AutoMiroslav ZapletalFordOffroadsport
AutoTomáš OuředníčekToyotaUltimate Dakar
SSVJosef MacháčekCan-AmBuggyra Tero Mileage Racing
SSVTomáš EngeCan-AmBuggyra Tero Mileage Racing
ClassicOndřej KlymčiwŠkodaKlymčiw Racing
Zdroj: Dakar.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *