Rallye Dakar 2021: Trať oficiálně odhalena. Na Engeho a spol. čeká přes 7.600 km

Rallye Dakar 2021 se navzdory světové pandemii koronaviru bude konat. Alespoň takového jsou aktuální plány pořadatelů, kteří tento týden oficiálně odhalili detailní informace o trati. Během 43. ročníku slavné vytrvalostní rallye čeká na posádky trať dlouhá 7.646 km, které budou rozděleny do 12 etap mezi 3. lednem a 15. lednem 2021. Z této porce přitom 4.767 km bude měřených na čas.

I v roce 2021 se Dakar pojede výhradně v Saúdské Arábii, pandemie koronaviru bohužel pořadatelům neumožnila dostatečně prozkoumat území okolních států a expandovat do dalších zemí, jak se původně plánovalo. I tak však bude trať pro rok 2021 podle ředitele závodu Davida Castery z 90 % jiná než letos. „Jsem si jistý, že nadcházející Dakar bude těžší než ten předcházející,“ slibuje navíc Castera.

Opět se odstartuje v Džiddě, tentokrát tu ale bude rovněž cílová páska. Pojede se proti směru hodinových ručiček okolo Saúdské Arábie, Dakar tak sice opět navštíví Rijád, Úla nebo Háil, třeba se ale úplně vyhne východnímu cípu země.

Rychle do dun

Start je naplánován na 3. ledna etapou z Džiddy do Bišy, přičemž pořadí na startovním roštu určí prolog, alias 11 kilometrů dlouhá speciálka v Džiddě konaná o den dříve. Poté už závodníci rychle vyrazí do dun, první je čekají hned ve druhé etapě, z Bišy do Vadí ad-Davásiru. Třetí etapa kolem Vadí ad-Davásiru jich pak bude doslova plná, na závodníky v ní ale čekají i technické pasáže, stejně jako ty rychlé.

Čtvrtá etapa bude znamenat nejdelší přesun, etapa z Vadí ad-Davásiru do Rijádu je včetně neměřených úseků dlouhá 813 km. Hodně dlouhá bude i pátá etapa, zatímco ta šestá z Burajdy do Háilu se pojede výhradně na písku. Organizátoři přitom slibují opravdu různorodou etapu s dunami různých velikostí i barev. Není tak divu, že na následující den, 9. ledna, je naplánován odpočinkový den, kdy si posádky jako již tradičně budou moci oddychnout od závodění.

Na lelkování ale čas moc nebude. Následovat totiž bude maratónská etapa, rozdělená do dvou dnů. Přes noc v bivaku se posádky budou moci spolehnout jen na vlastní síly, pomoc týmů k dispozici mít nebudou. Druhá část této etapy ale má být jakousi odměnou, díky tomu, že vede nejmajestátnějšími místy Saúdské Arábie.

Nejtěžší skoro nakonec

Devátá etapa na pobřeží Rudého moře je pak považována za jednu z nejtěžších letošního Dakaru, a to díky zrádným písečným místům. Desátá etapa z Naúmu do Úla bude zase střídat kopcovité úseky s písčitými, v nichž se mají zapotit hlavně navigátoři. Jistým vrcholem pak bude jedenáctá etapa, kterou sám ředitel považuje za tu vůbec nejtěžší na Dakaru 2021. Před závěrečnou etapou má oddělit zrna od plev a ukázat, kdo je opravdu nejlepší jezdec.

Ani poslední dvanáctá etapa z Janbu zpět do Džiddy však nebude procházka růžovou zahradou. Je sice na počet měřených kilometrů nejkratší, nikoliv však nejlehčí. Díky dunám totiž mnohé posádky ještě mohou skončit jen kousek od cíle. Cílová páska ale má být opravdovou odměnou. Cíl bude totiž umístěn na pobřeží Rudého moře, a tak má vzpomenout na Lac Rose, jezero v Senegalu, známé z původního, ještě afrického Dakaru.

Posádky tak rozhodně mají na co se těšit. Předběžná startovní listina bohužel čítá jen 295 vozidel, což je nejméně od Dakaru 1997, na který odstartovalo 280 vozidel. Pandemie koronaviru a finanční nejistota se zkrátka na účasti podepsala, byť sám ředitel závodu je s počtem závodníků spokojen. Účastníků bude díky spolujezdcům celkem 501, přičemž Češi budou patřit mezi tři nejvíce zastoupené národy. Více závodníků na Dakar 2021 dorazí jen z Francie a Španělska.

Hojná česká účast

Hojnou českou účast můžeme jako již tradičně čekat v kategorii kamionů. Těšit se můžeme na tradiční borce, jako jsou posádky Aleše Lopraise (Praga) či Martina Macíka mladšího (Iveco). Jet má ale také Tomáš Tomeček, známý spíše Africa Eco Race, který se koná na trase původního, afrického, Dakaru. Po zrušení jeho nadcházejícího ročníku ale Tomeček hledal využití své závodní Tatry, a tak podle informací serveru Dakarmania.cz pojede jako rychlá asistence německého týmu South Racing.

Buggyra pak nasadí hned dva kamiony Tatra. Ten s automatem bude pilotovat Martin Šoltys, zatímco za ten s manuálem usedne legendární Chilan Ignacio Casale, trojnásobný vítěz Dakaru v kategorii čtyřkolek. Kvůli zdravotním trablům se však rozhodl řidítka vyměnit za volant kamionu. Buggyra navíc bude znovu zastoupena také v rychle se rozvíjející se kategorii bugin. Stejně jako loni v jejích barvách pojede Josef Macháček, kterého doplní Tomáš Enge, jediný český účastník závodu Formule 1.

Velké ambice pak opět bude mít Martin Prokop, v kategorii automobilů chce dojet do desátého místa. Zapomenout nesmíme ani na Jana Tománka, který doplní tým Aleše Lopraise. V kategorii motocyklů pak pojede třeba freestyle motokrosař Libor Podmol, zatímco Ondřej Klymčiw se tentokrát zúčastní Dakaru v kategorii Classic, vyhrazené historickým vozidlům. Pilotovat bude Škodu 130 LR.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít